Mocka effektivtast?

finapina

Trådstartare
Hur mockar man effektivast ? Något proffsigt " system" ni följer ? MVH " Oorganiserad och långsam i boxen "

Det finns inget effektivaste sätt, det beror på så många faktorer, t.ex.:
*Vilket strö som används
*Bädd eller ej
*Hästens beteende i boxen

Det enda generella som går att säga är "förbered" och ha bra redskap.
Att gå flera gånger för att hämta redskap man glömt, ha halvtrasiga och vingliga grepar, sopkvastar eller skottkärror tar en massa onödig tid.

För mina fyra hästar, så tar det fyra gånger så lång tid att mocka efter den hästen som gräver runt, jämfört med den som lägger "allt" i ena hörnet...
Vissa hästar fungerar uselt på vissa sorters strö, som passar andra hästar utmärkt...

Torvbädd med halmpellets ovanpå är det absolut smidigaste jag mockat i, då snittar jag 1,5-2 minuter per box. Plockar aldrig småpluttar men man måste vårda bädden, vissa hästar kissar enormt mycket och ofta på samma ställe så hos dem får man lägga lite tid på att gröpa ur.

Att mocka en box med kutterspån kan vara så sjukt tidsförödande. :yuck:

Kör torvmix "bädd" här. Otroligt smidigt, trots att min häst inte alltid är den renligaste. Börjar med att ta gröpa ut ca. 90% av det blöta (inte riktigt ner i golvet, men nästan!) som brukar vara precis innanför dörren, sen lägga rent ovanpå. Därefter ta ut skiten i typ 2 vändor. Går på typ 10-15 min, fantastiskt smidigt och enkelt tycker jag! :D

Jag använder i regel halm i min kuses box. Då börjar jag med att plocka bort all skit med grepen. Följer det med onödigt mycket ren halm i skottkärran plockar jag tillbaka den i boxen för hand. Därefter börjar jag försiktigt lyfta på halmen kring boxens väggar, ibland hittar man någon övertäckt hög som man först missade. Sen brukar jag flytta undan all ren halm till en ren halva av boxen för att komma åt den "kissiga" halmen närmast golvet. Därefter sprider jag ut all halm igen jämnt över golvet och fyller på med lite ny så att bädden blir lagom tjock. Den tumregel jag fått lära mig och som funkat för min del är att man ska kunna släppa grepens "klor" mor golvet utan att man hör dem slå i betongen, då är det nog mycket halm. Då jag mockar åt min häst på det här viset brukar det ta ca 10 min. :)

På jobbet har vi kutterspån och i stallet har vi sågspån. På jobbet mockar jag ca 10-13boxar på 1h så rätt fort går de väl tkr jag :) Det gäller nog att få in en teknik för materialet man har helt enkelt. Jag har lite svårare för halm, men desto lättare för halmbädd osv osv. Sågspån är min favorit dock, går på 5minuter max ;D

Jag är sån som inte klarar av småskitar i boxen. Är dem för små för att ta med grepen så går jag och plockar dem för hand.
Går hyffsat fort för mig att mocka ändå, ca 15 min. Det som tar 2/3 av tiden är att plocka småbajsar. Så är man inte så pedantisk som mig går det nog väldigt fort om man först bara skyfflar bort dem stora högarna, sen plockar dem stora utspridda bajsarna, sen tar upp kisset.

Strömaterialet spelar väldigt stor roll också. Har testat mocka i många olika underlag och råspån som jag har nu är absolut bäst.

Bästa tipset är att lära sig hästen och var allt ligger. Då går man bara in o plockar upp det på nolltid! Man vet exakt vilka hörn man ska gräva i. Särskilt fort hår det ju om man har en ordningssam häst, haha :)
Hade en kompis i samma stall som varje dag gick igenom precis hela boxen. Tog en liten grep halm, kontrollerade, godkände och lade åt sidan tills precis allt låg antingen smutsigt i kärran eller i en prydlig ren hög i hörnet. Sen kratta ut och snygga till. Detta tog en hel evighet..

Oj, jag blir förvånad när folk tycker att 10-15 min för en box är "hyfsat fort". Då skulle jag få lägga en timme om dagen bara på mockningen, och därmed ha mindre tid till att göra saker med hästarna. Inte ens med växelbädd av halm tar jag så mycket tid på mig... Just nu har vi torvbäddar toppade med spånpellets, de tar ett par minuter styck. Den nykastrerade har fått halm ovanpå sin torvbädd, den boxen tar kanske 5-6 minuter. Då tar jag högarna först, sen sorterar jag ren/blöt halm med högaffel, öser upp det blöta på kärran med grepen (Fiskars sexpinnars), sprider ut och fyller på ny halm. Rätt redskap till respektive bädd är viktigt.

mitt tips är att ha hästarna ute så länge som möjligt i hage!
morgon mocka samt kvällsmockar, lägger ca 1-2 min per box och tillfälle.
Har stora boxar med spånpellets. måste dock vattnas några ggr i veckandå det blir för torrt och dammar lite.

Semi-bädd av torv.
Lättmockat så länge det finns tillräckligt med torv.
Lättmockat = typ 7 min jobb och halvfull skottkärra
Annars är det lätt 15 min och en proppfull kärra. (Hon ligger på bajset och plattar till allt till en stor kaka.. Finns det inte mycket torv så plattas det ihop med bädden)

Min lösning är alltså att se till att det aldrig blir för lite torv i boxen.

Jag har ett tunnt lager bädd typ 3 -5 cm så att kylan inte kommer åt honom om nätterna. Den byts dock ut regelbundet eftersom jag mockar bort det allra mörkaste och nytt packas ner. Det brukar ta mig runt 7 min att mocka boxen och skottkärran varierar från att vara överfull till halvfull beroende på hur mycket han bajsar o kissar.
Mitt "system"
1. Ta bort den mörkaste bädden och lägga jämna ut ny istället.
2. Ta ut bajset.
3. Lägga in nytt spån(vanligt) ifall det behövs. :)
Brukar inte ha världens mest släta yta, samlat ihop det mesta i mitten så rör han om i det "lösa" när han går in!

Ingen slår nog mig i långsam mockning. För ett tag sedan kunde jag stå och mocka en Box 30-40 minuter. Min häst la då allt överallt, gick runt lite i det och byggde berg av lager på lager blandat med ny strö då hon täckte bajset varje gång. Och inte nog med det så var det sånt som bara smulades sönder så för att inte behöva lägga in en ny bal strö varje dag fick jag va väldigt noggrann.

Nu tar det mellan 10-15 min när den nya har lite bättre bajs. Och lägger det i princip på ett ställe.

Vi har vanligt spån. Har haft spånpellets också. Visst det var lite enklare men det blev jäkligt blött och äckligt i hennes Box.

2-3 minuter tar det för mig inkl att ta fram och plocka undan redskap. Har bädd med bara halm och mockar ut ungefär 1/4-dels kärra per dag.

Min lade allt i tre högar , i tre hörn. Kissade på mitten. Mycket lättmockat då jag bara tog bajset varje dag och kisset 2 ggr i veckan. 5 min kanske

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 579
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, ja som rubriken lyder - hur går ni tillväga när ni mockar? Jag ha växelbädd på kutterspån nu och är så otroligt långsam när jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 828
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama