Mobiltelefon konstig rubrik jag vet ;)

Mitra

Trådstartare
Reagerade lite idag när jag läste Häst & Ryttare över artiklen om distansritt. När jag tävlade för hundra år sedan ;) så var det inte tillåtet med comradio eller liknade hjälpmedel under ritten.

I artiklen så stod det att de (groomen) rinde till henne och sa åt henne att de inte skulle ta sista pausen för att de andra hästarna hade druckigt dåligt medan hennes hade drucket bra.

Är det tillåtet med den sortens hjälp under tävlingen?

Sv: Mobiltelefon konstig rubrik jag vet ;)

Hej!:)
Det är nu tillåtet att använda mobiltelefon under ritten.
Jag vet också att det inte var tillåtet förut, men ändrades för några år sedan. Jag minns inte nu när det var, men jag tror att orsaken till ändringen var säkerhetstänkande?
/Camilla

Okej :) för innan var det ju inte tillåtet för att man kunde få info om de som låg långt bakom eller framför annars.

Det var den uppfattningen jag hade till att det var förbjudet iallafall :)

Ja, det stämmer.
Det inträffade ett par saker där det hade varit mycket bra med mobiltelefon, så ändrades den regeln.
// Linda

Okej kan tänka mig att en del saker har hänt där det är bra att ha mobiltelefon på sig.

Som jag har uppfattat det så är det tillåtet att ha mobiltelefon på sig under ritten men att den bara får användas om det skulle hända något så att man behöver få hjälp eller så.

När jag startade min första CR 2006 så fans det ingen groom på det enda groom stället på första slingan, så jag plockade upp telefonen o ringde för att kolla om något hade hänt, och möttes då av svaret
-Ska jag åka nu? :eek::grin:
Någon sa sen efter det att man kunde bli utesluten om man använde mobilen under en ritt...

Att mobilen används i nödfall tycker jag är helt okej. Men känns lite underligt att man ska kunna få rapport från folk runt banan hur det går för de övriga i loppet så att man kan spara sin egen häst.

Att man får rapport från sin groom när man träffar dom ser jag som en självklarhet och något som man SKA få.

jag kan ringa min groomar om jag tycker jag har ridit för långt för att inte träffat dem än och sånna saker, framförallt om det är så där tok varmt, då kan jag faktiskt ringa och skrika på dem :angel: (tänker då på hästens vatten)

blir aggressiv när jag är nervös, hehe

säkert jätte tacksamt att vara groom till mig :rofl:

Fast i sporter likt distans (ex cykel) så har man öronsnäckor o liknande där man får info om tider.
Inget konstigt att man kan få veta hur långt bak konkurrenterna är.
// Linda

Ja, det stämmer.
Det inträffade ett par saker där det hade varit mycket bra med mobiltelefon, så ändrades den regeln.
// Linda

Fast om jag inte är helt ute och cyklar så fick man ha mobilen med sig förr också, men att batteriet skulle ligga i en tillsuten (plomberad) plastficka. Då kunde man använda mobilen om det verkligen behövdes, som om det hänt någon olycka eller man ohjälpligen tappat bort sig. Enkelt för arrangörerna att koppla händelsen vid just den öppnade plomberingen.

Jag tycker för min del att fri mobil tagit bort lite av ryttarens eget tänkande idag. Självklart är det till stor hjälp att fortlöpande få veta hur konkurrenterna ligger till, det är bra att kunna ringa medhjälparna om man tappat bort sig på kartan eller behöver träffa dem snabbare än man först gjort upp - men det tar bort lite av svårigheterna med tävlingen vilket gör det till en "enklare" tävlingsform. Tycker att det borde vara störst fokus på förberedelserna, att ryttaren läst in sig på kartan ordentligt och hittat ett smart groomsystem, att man rider enligt eget huvud och inte enligt snabb information om konkurrenterna. Nu har man även GPS som ger hastigheten så att man inte ens behöver lära sig känna tempot osv.

Men, sporten och tekniken utvecklas ju hela tiden så det är väl ingen idé att längta tillbaka till gamla tiden då folk fick lita mer på sig själva och då även ta konsekvenserna om de inte förberett sig ordentligt.
Men som sagt var, jag tror inte att det var förbjudet att ha med mobil förr, bara att den inte skulle vara monterad just för att den bara skulle användas i nödfall.

Men som sagt var, jag tror inte att det var förbjudet att ha med mobil förr, bara att den inte skulle vara monterad just för att den bara skulle användas i nödfall.

Fast hur enkelt är det att montera ihop sin mobil om man ligger i skogen med hjärnskakning och brutet ben?

Jag håller med litenvit om att det ändrar sporten. Det kräver att alla har groom och gärna 3stycken om man skall kunna vara med och tävla. Jag menar tävla för delta kan man göra utan groom. Jag skulle gärna se klasser som soloritt som fanns 1998 där de som red utan groom tävlade mot andra utan groom. Då blir det på lika villkor. En annan anledning till att återinföra soloritterna är att även vi distansryttare måste börja tänka miljömässigt. Jag tror inte det dröjer länge förrän vi kommer hamna i media som miljöbovar med alla dessa ganska stora bilar som kör runt och möter upp ryttarna. På jobbet satsas det massor på hållbar utveckling och miljöcertifieringar. Finns ngn arrangör som vågar satsa på groomfri klass eller varför inte en EKO tävling med totalt groomförbud utmed banan. Alla får hålla sig till arrangörers vatten som skulle kunna finnas var 5-6km med ett badkar eller liknande.

låter ju kanonbra me soloritter, dels eftersom alla inte ens har möjlighet att få me ngn groom, jag är tvungen att nästan göra mig osams me folk för att få me dom! och då tävlar som sagt alla på samma vilkor:)jag har knappt börjat ridit men redan nästan lagt ner pga att jag inte kan komma ngn vart utan groom...så skulle ngn arrangera tävling me soloritt skulle ni ha mitt fulla stöd:Djag kommer garanterat

bra att tänka på miljön, men jag tror inte att våran sport kan jämföras med tex min x sambos hobby- raggarsvängen. vi har haft vilda diskussioner om hur mycket hans amerikanare spyr ut avgaser och slukar soppa- allt för att få glida omkring, burna och helt enkelt bara visa opp sig:D. att de dessutom kan åka helt sjuka sträckor för att delta i dessa uppvisningar gör inte saken bättre. påpekar man detta för raggare så blir man inte direkt tagen på allvar. däremot så var mannen ifråga väldigt miljömedveten (hans ord) när han gång på gång körde mot rött, eftersom det sparar på soppan och man slipper köra på tomgång:cool:

att våra hästar sedan kräver sjukt mycket resurser i vardagen (foder, transport mm) är en annan historia...

Liknande trådar

J
Distans Hallå alla distans ryttare och intresserade! Jag har precis ridit in mitt lilla varmblod och börjat fundera på vad vi ska satsa på...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka