Mobil - vad händer vid strömavbrott?

bettysmatte

Trådstartare
Vi hade precis ett kort strömavbrott, och jag försökte använda mobilsurfen och kika på eons hemsida vad felet var. Det var inte helt lätt, för jag hade väldigt "hackig" täckning, men till slut stod det "E" i stället för "4G" och jag kunde surfa. Är det så att det vid strömavbrott blir strömavbrott till masten också, och att man sedan kör på generator och att man "kopplar ner" till ett svagare nätverk? Eller beror det på något helt annat att ett strömavbrott påverkar mobiltäckningen? Jag är oteknisk, men tycker att det hade varit intressant att veta... ;)

Försvinner mastens reservström går allt ner. Vid strömavbrott kan dock mobiltrafiken öka vilket överbelastar nätet och det var det du upplevde.

Vet dock inte om täckningen påverkas av att de går över på reservström men inte upplevt det så

De flesta mobilsiter har idag reservkraft men den räcker inte så längre, ca 6 timmar och är det viktigt att den fungerar får man ställa dit dieselkraftverk också
2G har bättre täckning än vad 4G har

Men om du var hemma, går inte mobilen automatiskt på wifin då? Å dör strömmen så dör den och internet.
Så är det iaf hos mig tills det "ploppat om".
Ehh ja jag är inte något tekniskt geni direkt så jag kan inte förklara bättre :o

Men om du var hemma, går inte mobilen automatiskt på wifin då? Å dör strömmen så dör den och internet.
Ehh ja jag är inte något tekniskt geni direkt så jag kan inte förklara bättre :o

Det finns folk som bara har mobilsurf ;)

Precis som att det ibland bara är vissa kvarter eller hus som tappar strömmen så är det ibland bara vissa master som gör det. Men dom har som sagt nödkraft och brukar inte dö på direkten, såvida dom inte buggar ur och måste startas om.

Gamla goa gsm är tåligare och har längre räckvidd så det är ganska typiskt att du tappar 4g och 3g men hittar gsm-täckning efter strömavbrott/storm. Att kunna ringa nödsamtal är prio 1 vid störningar, inte surf. Så får du plötsligt bara in gsm, slösa den inte på surf vid driftstörningar, tänk på grannarna ;-).

Efter de stora stormarna i Sydsverige - Gudrun och Per - har vi varit strömlösa och då även utan både fast telefon och mobilnät.
Om jag inte missminner mig, så finns det reservkraft både vid fasta telefonstationer och vid mobilmasterna så att det räcker i ett antal timmar. I de allra flesta fall har strömmen återkommit när reservkraften tar slut, men efter nämnda stormar var det både livsfarligt och omöjligt att ta sig fram till telefonstationerna/masterna och ännu svårare att få dit någon ström.

Det finns batterikapacitet för ett visst antal timmar på alla master, men eftersom mobilaktiviteten brukar öka vid strömavbrott så håller inte beräkningarna, vilket gör att batteriet tar slut snabbare än beräknat.

Nej, inte automatiskt på wi-fi. Men jag brukar slå på wi-fi om jag surfar hemma, ja. Nu satt jag med datorn när strömmen gick, så det var ju så jag märkte det. Jag tog sedan telefonen och försökte använda mobilsurfen för att kolla upp om det fanns info om avbrottet hos elbolaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka