Mkt farligt?

P

*pilturs matte*

jag har ett brinnande intresse för marsvin, och har just nu fyra "svin" hemma. Det är så att en av tjejerna är dräktig, helt planerat, och hon har haft en kull förut. Så jag trodde det skulle gå finfint. Och några veckor efter parningen läste jag i en ny marsvinsbok att man inte bör vänta längre än 7 månader efter senaste kullen föds, med att para igen. Har bäckenet gått ihop nu eller vad är faran? jag väntade nämligen 9 månader... och blev jätteorolig och arg eftersom jag läst hur många marsvinsböcker och sidor på internet som helst, men inte hittat det förut! ngn som vet om det är stor risk att hon inte klarar sig? jag är väldigt fäst vid denna tjej så jag hoppas det kommer att gå bra ändå....

Sv: Mkt farligt?

Hur gammal är hon? Jag har hört att marsvinshonor över 6 månader kan ta stor skada av att få ungar.

vad jag har hört är det att man bör para en marsvins hona mellan det att hon är 7 månader och ett 11 månader. Men jag kan absolut ha fel.

Det är mest för att honan riskerar att bli för fet och då ökar risken för toxicos.
Se till att hon rör på sig en hel del så minskar du risken för att hon skall få toxicos.

Marsvin som får ungar innan 6 månader får man inte registrera i SMF vilket innebär att det inte är så vanligt här i Svergie. Vid 5 måanders ålder tidigast brukar vi sätta ihop våra flickor med pojkar och även ibland hos vissa vid 6 månaders ålder tidigast.
Marsvin av långhårsraser får ofta vänta ännu längre och kan sättas i avel vid 10-11 månaders ålder.
Jag vet honor som fått ungar första gången när hon varit 4 år gammal utan komplikationer också.
Det är svårt att tala om när det är farligt och jag skulle vilja tro att mycket beror på arvsanlag helt enkelt som styr där en hel del.
Över 12 månader brukar man oftast säga vara säkert och sedan blir det mer osäkert. Fast avla på marsvin är inte så säkert då sådant som toxicos mm är vanligt och man bör vara beredd på att hela kullen + mammam stryker med för det händer då och då.

oooh vad skönt! så det borde inte bli några problem med förlossningen pga det? hon är ju ute rör på sig mkt så förutom ungarna är hon ju inte fet.=)

njae, det är snarare så att de kan ta skada av att få ungar om de är under sex månader! man brukar para honorna första gången när de är 5-9 månader gamla, så de hinner få första kullen innan de är ett år. Det har att göra med att bäckenet är mjukt innan dess, och är de förstföderskor efter det kan det gå illa... Nu är min tjej bara 1 år (och ett antal månader, har inte koll=) och fick sin första kull ALLDELES för tidigt. Hon var dräktig när jag köpte henne, djuraffärssvin nämligen. *suck* och när jag fick henne var hon sju veckor. Så med mkt mkt tur gick det jättesmidigt då, alla levde och mådde bra. Hoppas bara jag har lika stor tur den här gången!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024