Mjukfoder med fisksmak

mandalaki

Trådstartare
Jag håller ju på att delvis övergå till mjukmat åt katterna.

De äter Mjau, och vi provar oss igenom smakerna, och det verkar som om allt med fisksmak går ner lättast: strömming, makrill, lax osv.

Fisk har jag tidigare varit försiktig med, eftersom det kan ge foderallergi.

Är det nån som vet hur mycket som är fisk och hur mycket som bara är fisksmak i mjukmaten? Min gissning (och förhoppning) är att det är samma kött i alla burkar, det är bara smaksättningen som är annorlunda.

Det står på burken att fisken är 4 procent av köttet. Men det här innebär väl inte att fisken står för 4 procent av näringsinnehållet? Då borde det bli för mycket, omräknat i torrsubstans.

mandalaki

Sv: Mjukfoder med fisksmak

Kattuna har fisk i sina burkar/portionspåsar, det är ett kompletteringsfoder så Oliver får det bara någon gång då och då och har torrfoder som grund. Han har tydligt deklarerat att fisk är det godaste som finns (förutom det som finns på bordet för tillfället, det som man inte får äta av :D )

Står det 4% (eller minst 4%) av innehållet är fisk så är minst 4% av innehållet fisk. MJAU inga syntetiska smak- eller färgämnen så det är fisk, antagligen fiskbiprodukter.

Sålänge inte katterna uppvisar några symptom på fodeallergi skulle jag fortsätta ge mat med lite fisk i, men varva gärna med annan mat som inte innehåller fisk så att de vänjer sig vid sådan mat också, utifall att någon av katterna skulle bli allergisk.

Jodå, tanken var att varva. Just nu blandar jag makrill med oxkött för att smyga in köttsmaken den vägen. Men de gånger jag enbart ställt fram oxkött eller kött så har det varit trögt. Kalkon (tror jag det var) gick inte alls.

Men jag får väl fortsätta jobba på det. Det krävs fortfarande tonfiskvatten för att de ska gilla det :smirk: , men jag är så nöjd att de äter mjukmaten över huvud taget. Det vägrade de göra innan.

mandalaki skrev:
Är det nån som vet hur mycket som är fisk och hur mycket som bara är fisksmak i mjukmaten?

Det var den här frågan jag svarade på, alltså att kattuna har riktigt fisk och inte bara smakämne.

Ah, då var min fråga luddigt formulerad. Jag är alltså skeptisk till fisk, men inte till fisksmak. Att det är fiskprodukter i Mjau vet jag. Men det jag funderade över var om fiskprodukterna är 4 procent av burkens innehåll eller om fiskprodukterna står för 4 procent av näringsinnehållet beräknat på torrsubstans.

Kattuna rena fiskprodukter gav jag katterna som godis förr. Men nu ska de äta mer mjukmat så då gör det mig inget om det snarare är fisksmak än fisk i köttet.

(De brukade för övrigt älska Kattuna, men sen jag fått för mig att blanda i avmaskningsmedel vägrade de Kattuna - och all annan blötmat också. Tanken var att lura i dem avmaskningsmedlet via deras favoritkäk - i stället vägrade de för evigt äta favoritkäket :o )

Liknande trådar

Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka