mjuk o hård paddock

U

Uddatyp

kan välja mellan o rida i en ganska mjuk paddock och en ganska hård..hästen blir helt anorlunda att rida när man rider på de hårdare underlaget..de e stor skillnad..där trampar hon på bra och är framåt o pigg.

sen när man kommer till den lite mjukare så blir hon som en annan häst..lat o trampar inte på alls och hänger sej på bettet o blir tung o allmänt trög o rida.

kan de va för de e jobbigare att gå där..självklart de e lite jobbigare me tungt underlag men att de ska vara sån skillnad? hon vill inte gå där alls.
e lite rädd att hon ska ha ont nånstans..men hon kanske bara e lat.
jag brukar inte rida där för kan inte va bra för benen o så.
men ibland måste ja rida där.

Sv: mjuk o hård paddock

Men, du säger att du måste rida där ibland? Varför? Kan du inte rida på den andra banan eftersom det är tydligt att hon trivs på den mjuka. Kan man harva den hårda banan så blir den ju lite mjukare och kanske typ sladda den mjuka?
Låt inte ridningen bli trist för varken dig eller hästen genom att försöka tvinga henne att jobba där hon inte trivs.
Min förra ponny var tvärtom, HATADE hårda underlag. Sprang som en symaskin och vågade inte slappna av och ta ut steget.

Som jag förstod det, så är det den hårda banan hästen gillar, inte den mjuka!?
Själv föredrar jag lite hårdare banor, tunnare underlag.. Känns somm att hästen lämnar backen lite mer då, än på ett djupt underlag..
Min häst reagerar också lite som din, han blir lite "hängigare" på djupt underlag..

givetvis är det jobbigare för hästen att gå på mjukt underlag, senor mår heller inte bra när det blir för mjukt. Nu är det ju inte bra när det är för hårt heller, men fick jag välja skulle jag nog hellre rida på hårt underlag än mjukt.

Testa att själv springa i den mjuka paddocken och sedan i den hårda. Det är STOR skillnad på hur jobbigt det är!

vet att de är jobbigare.
men att de ska bli sån stor skillnad på hästen tycker ja e skumt.
dom ska väl klara att jobba en stund på tungt underlag oxå utan större problem?
ja är ju inte den enda som rider där..finns hästar som går utan problem där.

Jo, visst skall en häst kunna jobba på olika typer av underlag. Men sånt beror ju också på vad hästen orkar, hur den använder sin kropp i olika gångarter, och helt enkelt vad den trivs med.

Jag har själv en islandshäst, som under inridningsperioden faktiskt inte KUNDE tölta på tungt underlag - jag antar att han inte orkade. Att det fanns andra hästar som kan tölta i lervälling hjälpte liksom inte. Nu, när han har mer muskler och kondition, funkar det att tölta på alla (nåja, nästan alla....) underlag, men det är fortfarande lättast på hårdare underlag, typ grusväg. Jag antar att andra hästar kan ha likartade problem även i andra gångarter än tölt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 932
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar