Jag har en häst som totalt inte alls lyssnade i början när jag köpte henne, hon drog med mej mor hinderna, efter hindrena och i dressyren. konstant!
Nu är hon fruktansvärt lydig och känslig, i grunden är det ju en känslig häst. Nu kan man knappt ta i henne :smirk:
Men i af.. Jag kan inte ge dej ett råd som du kan göra 1 vecka och sen är det löst men jag kan däremot berätta att jag började träna för en jätteduktig dressyrtränare (
) och hon lärde mej att driva fram mjukheten i halsen/munnen där fram eller vad man ska kalla det.
samma sak när jag tränade hoppning jag fick inte ta i tyglen förräns jag hade satt mej ner på arslet (hon är rätt studsig av sig) och lagt på skänklarna, i början stannade hon mkt på hinder oxå för hon sprang och jag drev inte då utan jag bromsade bara, vilket är naturligt beteende för oss människor.
Det har tagit lååång tid och jag trodde det var helt hopplöst, men helt plötsligt en dag började det klicka. HOn var en sån där som inte ville skritta efter galopp m.m men min dressyrtränade tjatade när hon vägra skritta jag fick INTE sluta driva och nu tar hon skänkeln helt rätt och jag har lärt mej att alltid hålla om även när hon springer.
Så egentligen ska man tänka frammåt på sånna hästar.. och ta hjälp av en tränare, en duktig tränare.
ja du nu vet jag inte om jag fick ner allt..annars får jag väl skriva mer
Lycka till med ALLT jobb!