Mjuk i handen!

linzan

Trådstartare
Hur ska man lyckas vara mjuk i handen när hästen har en förmåga att rusa mot hinderna.
Han som har haft henne nu en månad säger att det 'r jätteviktigt med mjuka händer (ja det fattar jag med :))
O det ska jag även ha när hon har bråttom, men jag har en dum ovana att bli hård i handen när hästen ligger på.
Behöver tips och råd!

Jag har en häst som totalt inte alls lyssnade i början när jag köpte henne, hon drog med mej mor hinderna, efter hindrena och i dressyren. konstant!

Nu är hon fruktansvärt lydig och känslig, i grunden är det ju en känslig häst. Nu kan man knappt ta i henne :smirk: :D

Men i af.. Jag kan inte ge dej ett råd som du kan göra 1 vecka och sen är det löst men jag kan däremot berätta att jag började träna för en jätteduktig dressyrtränare (:love:) och hon lärde mej att driva fram mjukheten i halsen/munnen där fram eller vad man ska kalla det.
samma sak när jag tränade hoppning jag fick inte ta i tyglen förräns jag hade satt mej ner på arslet (hon är rätt studsig av sig) och lagt på skänklarna, i början stannade hon mkt på hinder oxå för hon sprang och jag drev inte då utan jag bromsade bara, vilket är naturligt beteende för oss människor.

Det har tagit lååång tid och jag trodde det var helt hopplöst, men helt plötsligt en dag började det klicka. HOn var en sån där som inte ville skritta efter galopp m.m men min dressyrtränade tjatade när hon vägra skritta jag fick INTE sluta driva och nu tar hon skänkeln helt rätt och jag har lärt mej att alltid hålla om även när hon springer.

Så egentligen ska man tänka frammåt på sånna hästar.. och ta hjälp av en tränare, en duktig tränare.

ja du nu vet jag inte om jag fick ner allt..annars får jag väl skriva mer :idea:

Lycka till med ALLT jobb! ;) :)

I dressyren går hon kanon, men så fort det är nånting som hon tycker är skitkul så kan hon ha lite bråttom...tyvärr så har vi inte så många vettiga tränare häromkring men jag letar för fullt!

nar hasten borjar bli pigg, fortsatt jobba igenom ordentligt, sa att du latsas som ingentin (inte alltid sa latt att gora :p), o forstatter jobba genom skankel o sate till handen.

det ar ofta ganska latt att spanna sig sjalv o sluta jobba nar hasten blir stark o da koncentrera sig pa vad som hander 'framtill' o da slapper hasten bakbena o blir stark fram. instistera pa att hasten skall forsatta jobba framat, dvs bakifran ini handen aven om den blir pigg - sa maste du anvanda benen. nar du far till det kommer du marka att for att stanna o korta tempot, maste du driva mer an halla!

Som en mycket vis person sa till mig en gång..."Även en pigg häst måste ridas" Dvs, skänkeln måste jobba intill och få tag i hästen, inte handen. Sedan är det väl viktigt att inte hamna i att man låser handen, dvs bara sitter och håller emot, det gör ju bara att hästen drar ännu mer. Visst kan man krama i handen, men aldrig utan att skänkeln också kramar intill och att man sedan lättar på kramningen på en gång. (Och då menar jag inte att såga, utan att krama med handen stilla, bara fingrarna som kramar och lättar...)

Om hästen ligger på så får man ju ta en förhållning, men sen MÅSTE man ge efter när förhållningen går igenom. Går de inte igenom så är det ett annat problem. :D

Halvhalter, halvhalter, halvhalter. Du måste få igenom förhållningarna så den lyssnar på dig. Studshinder på lägre höjd är uppfostrande, den lär sig snabbt att det inte fungerar att kasta sig över hindret för då får den svårt att hinna med de som kommer efter.

Göran "Yogi" Breisner hade en jättebra övning med flera hinder uppställda på banan och som man skulle skritta runt på långa tyglar mellan. Så många kringelikrokar som möjligt och bara skritta, skritta, skritta. Sen vänder man upp mot ett av de låga hindrena, fortfarande i skritt, och låter hästen själv öka ett par meter ifrån hindret och sedan efter landning genast avbryter till skritt igen. Det viktiga är att man aldrig rider en rak linje mot nästa hinder utan bryter av och byter riktning. Det fungerade väldigt bra på de hästar som var med i vår grupp och även de som stressade värst lugnade strax ner sig.

Böjda spår, hoppa på volt och byta varv omväxlande höger - vänster brukar kunna få ner farten lite eftersom de måste vänta på dina signaler. Håll inte på för länge med böjda spår, utan gör det lite emellanåt kortare stunder på lägre höjder. Det viktiga är att man inte hoppar högt. Hästen ska tillåtas göra fel utan att tappa självförtroendet, lära sig av sina misstag.

Hoppning kan vara stressande och en häst med dåligt självförtroende löser problemet många gånger genom att rusa. Efter att pållan misshandlades av fodervärden tog det flera år att bygga upp hennes självförtroende igen till samma glada häst som innan. Varje gång hon gjorde fel trodde hon att hon skulle få stryk, så hennes "försvar" blev just att kasta sig mot hindren, tvärnita, bryta ut eller skena över. :p Sen kan det ju även som sagt vara att de tycker det är så otroligt roligt, så de av den anledningen inte vill vänta. :D

Jo hon bara älskar att hoppa, ögonen riktigt lyser och öronen är så spetsade som de bara kan bli!
Men tack för alla råd, jag har tagit till mej dom :)

Visst är det kul när man märker att hästen tycker det är roligt.

Men så är det ju det att man blir lätt hård i handen om hästen bara vill springa på.

Mellan hinderna så lirka och jobba och tänk att du rider ett dressyr pass.
Och när hästen ara vill springa så se till att inte hänga i tyglen, utan ta mkt små och korta förhållningar, samtidigt se till att man inte spänner sig.

Håll om hästen med benen, slappna av och ta små korta förhållningar.

Men rusar hästen utan att lyssna på dina förhållningar, så tar du och gör halt innan hindret, och halten ska komma där du vill ha den! Gör det ett par gågner, så lär hästen lugna ner sig och lyssna på dig!

n sak som jag har lärt mig, vilket har funkat bra på de hästar jag har ridit och ägt... är att de själva måste komma fram till att det är bäst att lyssna på matte/husse... att det är bäst för de själva att lyssna i stället för att motarbeta... ställ upp en kombination, gör allt enligt regelboken, d.v.s. halvhalter m.m Lyssnar inte hästen utan bara springer då får den problem i kombinationen... det blir jobbigt för hästen... efter några gånger brukar de lyssna bättre... den tycker att det blir för jobbigt att länga och korta sig i kombinationen och brukar då börja lyssna mer....
hoppas du förstår... det går alltså INTE ut på att hästen ska skada sig eller krascha i hinderna...

Du får göra halvhalter med sätet, massa halvhalter hela tiden tillslut lär hon sig ju att bromsa upp bara du spänner korsryggen (hur man nu gör det, men det står i tyska ridhanboken att den ska man spänna i en halvhalt)
vi har tränat halvhalter i 2 veckor nu och alla hästarna har blivit jätte lydiga och väntar på sina ryttare.

om hästen bara springer så prata me den asså det kasnske låter löjlgt men det hjälper faktiskt på visa hästar-... ta å lätta ta å lätta hela tiden halv halter på yttertygeln.. säg hoooow till den... dra inte bara för då¨blir det bara en dragkamp å den vinner hästen för den är såååååå mycke starkare.. så ta å lätta hela tiden... lycka till! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka