Mjuk eller hård MELLANVÄGG?

lisahjelmgren

Trådstartare
Har beställt en ny transport (Böckmann Duo) och där kan man välja mellan trä eller mjuk polyester, den mjuka kostar 1.500 kr extra. Bredden invändigt ligger på 165 cm, tror inte att mina hästar störs av trämellanvägg men andra hästar kanske gör det?? Vad ha ni för erfarenheter? Vad är bäst om man kör två samtidigt? Riskerar hästarna att trampa varandra med mjuk vägg?

Har själv två halvblod av normal stl. Den ena tenderar att trycka upp rumpan mot baklämmen under färd men har inte märkt någon skillnad mellan att köra henne med kort eller lång bom när jag provat detta.

Är det värt de extra pengarna?? Ser snyggare ut tycker jag, men det viktigaste är ju vad hästen känner.

Sv: Mjuk eller hård MELLANVÄGG?

Som du säger ser det ju bra ut, trailern ser större och ljusare ut med plastvägg men jag tycker det känns tryggare med vanlig mellanvägg. Den enda anledningen jag ser funktionsmässigt med mjuk vägg är väl om man har en häst som absolut måste se bredbent med fötterna. Men annars skulle jag personligen välja vanlig vägg.

Tigertofflan skrev:
Hur ser en mjuk vägg ut? Vad är den gjord av?

Vanligen i genomskinnlig plast

eller gummi.
Conc%20bak.JPG

Valde mjuk när vi köpte. Tyst, lättare tjänstevikt, lättare att lyfta ur, hästen kan ställa isär benen och materialet ruttnar inte.

Dåligt att Böckmann inte har det som standard. Vi fick välja. (Har dessutom ett klart minne av att lokale Böckmannsäljaren gav oss mjuk mellanvägg på köpet när han offerterade.) Blev iofs ändå inte en sån i alla fall. Christ m.fl har mjuk mellanvägg som standard och om du vill får du plyfavägg i stället.

Senast ändrad av en moderator:

Vår transport har 50/50, den övre delan är av fast material och den andra halvan nedtill är mjuk. Jag skulle inte vilja ha en helfast eller helmjuk. :D

Jag är också lite skeptisk till det där, när det är som löst hängande gummi nertill. Är inte risken större att hästarna råkar trampa varandra när man kör med 2??
Jag föredrar nog vanlig hel vägg, i Boj kan man få väggen vadderad upptill där hästarna mest lutar sig.
Likaså på ytterväggen i samma höjd.

Hmmm...Det bästa hade nog varit en sådan som är hård upptill och mjuk nedtill, men nu verkar inte Böckman ha en sådan ju. Har tänkt så här: Om jag beställer med hård vägg nu (ingår i priset) så kan jag beställa en mjuk i efterhand, annars förstod jag det som att transporten kom med mjuk vägg bara, ochså får jag betala 1500 kr mer, inte särskilt bra service tycker jag :mad:

Jag tror jag skulle ta hård mellanvägg om det ofta ska åka med två hästar för att inte riskera att de kan skada varandra. Om man bara kör en häst och den trivs bättre med att kunna stå brett skulle jag satsa på en 3/4-bom istället. Om jag skulle köpa ett nytt släp skulle jag välja hård mellanvägg trots att jag bara kör en häst. Jag brukar åka omkring med höbalar och diverse annan bråte i höger spiltan ibland och vill inte ta risken att något kan kasa in till hästen. Är också lite skeptisk till mjuk mellanvägg efter att en bekants häst lyckades lägga sig halvt om halvt i transporten och s a s fastna under mellanväggens ram, om ni förstår vad jag menar? Men det kanske var ett extremfall. De flesta hästar gör ju inte så.

Senast ändrad:

Min har halva i hård och halva i plast.
Det som är bra med plast är att man ej behöver åka på s.k "lång bom", vilken kan vara svårt om man lastar 2 hästar..
Man ska ALLTID kunna tillåta hästen att bredda bakbenen, eftersom hästen gör det när transporten svänger. Får den inte det finns risken att hästen tycker att det är obehagligt och lägger sig ned och fastnar :o

Frågade en försäljare av släpvagnar om mjuk eller hård mellanvägg. Han sa att generellt rekommenderade han hård vägg till normalhästen och mjuk till bredåkare och hästar som visar tendens att bli bredåkare.
Eftersom han sålde vagnar där man kunde välja så förmodar jag att detta borde stämma.
Så, med en vanlig häst och en bredåkare - vad väljer man då?

Liknande trådar

Utrustning Nuförtiden ser man fler och fler transporter där nedre delen av mellanväggen är i mjuk plast. Vissa tillverkare har det till och med som...
Svar
13
· Visningar
1 481
Senast: Saigon
·
Utrustning Ja som rubriken lyder. Jag kikar på ett släp där halva nedre mellanväggen är av plast. Och hela väggen i sig är extra hög. Kan ju vara...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka