Mjölkproduktion

Hambo

Trådstartare
Hur länge fortsätter ston som är avvanda från sitt föl att producera mjölk utan att man ska tycka att
det är "Onormalt " ?

Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: Mjölkproduktion

Är det ingen som har något som helst hum ?
Ska jag mjölka ur henne eller bara låta det vara och hålla koll på typ feber ??

Hej från Hambo

Om hästen fortsätter få kraftfoder såkan de producera ganska länge efteråt. Drar du bort allt extra foder och ger minimalt så brukar de sina ganska fort.Mjälkar du ur så stimulerar du ju produktionen mer.Hållkoll på feber och överdriven värme eller smärta.

Är det ingen som har något som helst hum ?
Ska jag mjölka ur henne eller bara låta det vara och hålla koll på typ feber ??

Hej från Hambo

Av egen erfarenhet av två barn som inte vill ammas så är en liten urmjölkning, bara så att det mjuknar bra. Jag har gjort så med mina ston som förlorat sina föl. Då minskar det på ett par dagar. Man slipper ev mjölkstockningar osv. Jag har inte tordats låta dom gå bara.. Jag vet själv hur jävla ont det gör och hur en riktig mjölkstockning känns och även hur det kan gå efter, om man bara låter det vara.. (böld)

Sen kan det finnas mjölk kvar länge, men inte så att dom är stinna av mjölk och att det bara rinner/droppar av dom. När juvret bara är mjukt så låter jag det vara.

Eftersom jag smörjer henne på juvret pga eksem, så blir jag lite blöt om händerna ! På Ena sidan känns det mjukt och fint, men på andra sidan är det fortfarande ganska hårt .
Det är inte så länge sedan som hon blev helt avvand ca 2 månader sen, jag fattar ju att mjölken inte försvinner direkt, jag är också mamma och kommer i håg att det kunde komma mjölk upp till 2 år efter att jag slutat amma om jag klämde lite på mina tuttingar:o .

Tack för era svar, jag håller ögonen öppna !

Hej från Hambo

mitt gamla sto har oxå mjölk kvar i juvret, hennes fölis vandes av i November

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V