Mjölkallergi?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har börjat se ett samband, att en av mina döttrar (9 år) får "jätteont i magen" (dvs ordentligt ont, men inte så hon vrider sig i plågor) efter att ha ätit en måltid med en större mängd mjölk i - typ pannkaka, fil o flingor och liknande.

Jag ville hålla koll själv först innan jag kontaktar sjukvården, men det får nog bli ett samtal dit inom överskådlig framtid. Det är ju knappast så akut att jag behöver ringa jouren i helgen...

Jag undrar vad Ni här har för erfarenheter av mjölkallergi? (mjölkprotein/laktos) Jag har läst lite, men vill veta vilka symptom NI har sett/själva haft.

Sv: Mjölkallergi?

Min dotter fick laktosintollerans i 2-årspresent. Vi märkte det på att hon blev fruktansvärt lös i magen. Eftersom det just då skulle vara jullov så provade vi att köra laktosfritt de veckorna. Magen blev bra på en gång och vi kontaktade sjukvården för att få det "på papper". Nu mår hon bra för det mesta, men om hon fått i sig lite mer laktos än hon fixar så fiser hon riktiga stinkisar och kan bli lite lös i magen, även spänd och svullen om magen, men hon har aldrig klagat på magsmärtor.

Sambon tål inte heller laktos och han får ont i magen och blir gasig om han äter/dricker laktos.

Senast ändrad:

Sonen 3 år konstaterades mjölkprotein allergi vid 8 månaders ålder. Då kaskadkräktes han av 2 skedar gröt och var riktigt dålig i två dagar efter. Hade under hela amningsperioden varit en spygurka och hade svårt att bajsa.

Nu tål han tillagad mjölk i små mängder. Dock får han fortfarande mjölkfläckar på benen, rumpan och ryggen om han ätit mycket. Han har aldrig ont i magen.

Själv är jag laktosintollerant. Jag får ont i magen, diarré och blir svullen. Det kommer ganska direkt efter att jag ätit.

Prova att byta ut mjölkprodukterna till laktosfria ett tag och se om det blir skillnad.
Ska ni kolla mjölkprotein tar det 3 veckor ca innan allt är ute ur kroppen och man är helt "ren".

Lycka till!
Miks

Laktosintolerans är väldigt ovanligt hos barn - även bland icke-nordiska barn som vanligtvis inte har komjölk i sin kost såsom vi har här i norden. Man KAN födas med det men det är som sagt mkt ovanligt efter som att brlstmjölk innehåller laktos och det alltså är något barn behöver tåla. Däremot kan laktos reta slemhinnan i magen så har man problem får man ofta ont när man äter laktosprodukter - och därmed blir man också "bättre" när man utesluter laktos. Men det är sällan laktosintolerans som är orsaken till problemet utan det är något annat som skapar inflammationen från början. Därför diagnostiseras barn ofta som laktosintoleransa idag trots att de inte alls är det, och många gånger är det föräldrar som dragit slutsatsen själva utan att ha gjort någon grundligare undersökning.

Mjölkproteinallergi är en annan sak dock.

Om jag upplevde att mitt barn reagerade på laktosprodukter skulle jag till att börja med ta bort laktos och gluten helt ur kosten i ca 1 vecka. Detta för att gluten precis som laktos kan irritera en inflamerad slemhinna, då dock i tarmarna men det kan också leda till magsmärtor. Anledningen till att jag skulle göra så är att jag vill ge slemhinnorna en möjlighet att återhämta sig och minska risken för irritation. Sen skulle jag införa det igen, precis som vanligt. Ofta räcker det att slemhinnorna får återhämta sig för att problemet ska försvinna och man kan börja äta gluten och laktos igen precis som vanligt. Om problemet inte försvann, eller kom tillbaka direkt när barnet började äta laktos och gluten igen skulle jag utreda vidare vad som låg bakom smärtorna.

KL
Jag misstänker att rekomendationerna kommer att vara att ta bort en sak i taget, för att säkerställa.

Viktigt är att skilja på just laktosintolerans, och mjölkproteinallergi. Vid det sistnämnda så ska man även ta bort sojaproteiner.
Mjölkprotein är lite knepigare att komma åt, rek från dietist säger att man ska ta bort ex ströbröd, trots att det står på ex panerad fisk eller köttbullar med ströbröd i, att det är mjölkproteinfria.

Min uppfattning på barn att mer reaktioner likt diarré, att maten går rätt igenom, att de får maknip som de största symtomen.

Mjölkproteinintolerans brukar för det mesta uppträda väldigt tidigt.

Just laktosintolerans brukar väl först visa sig vid skolåldern?
Sedan har jag fått berättat för mig ev en kompis (med laktos syskon) att vissa (de flesta) tål opastöriserad mjölk då det blir något vid pastöriseringen som de ej tål.

Har själv bara erfarenhet av gluten och tycker att det verkar som de flesta nuförtiden får sin diagnos tidigt.

Båda mina barn är födda med mjölkproteinallergi, men sonen slapp sin lite före 2 års ålder. Dottern är 10 mån och är fortfarande extremt känslig för minsta lilla.

Det har alltid börjat med magsmärtor, men det är sällsynt att denna allergi endast har det som symptom. Det visar sig i princip alltid även med diarré eller förstoppning, sömnsvårigheter, hudproblem och ofta brukar smärtorna vara väldigt påtagliga och intensiva.
Laktosintolerans är dock hyfsat vanligt att "bara" få ont i magen av, även om många också gärna blir svullna om magen, gasiga och blir lösare.

Det är ju väldigt enkelt att helt enkelt ta bort all laktos till att börja med. Om inte det ger förbättring tas även allt mjölkprotein bort. Om inte ens det fungerar går man vidare på ägg, soja samt olika typer av sädesslag.
Vården är väl ingen idé att ringa än, man måste alltid göra en uteslutning i första fall ändå. Dom vill också att man - om man får resultat av att utesluta något - ska göra dn provokation efter några veckor. Får man då en reaktion så konstateras allergi eller intolerans.

Min son konstarerades mjölkproteinallergisk vid knappa 1 månads ålder. Han var gasig, hade ont i magen, diarre och kaskadkräktes massor (åt för tre barn, men kräktes upp det överflödiga...). Jag fortsatte amma, men slutade äta mjölkprotein själv.

När han skulle börja med gröt så reagerade han på den, trots att den var mjölkfri. Visade sig innehålla sojaprotein och ytterligare en allergi konstaterade vi.

I ettårsåldern började vi införa mjölkprotein och sojaprotein i hans kost igen. Mycket försiktigt och lätt. När han började på dagis nu i höstas (då han haft mjölk i kosten i ca 6 månader) kom symtom tillbaka, ont i magen, diarre, utslag på benen och magen. Då testades han för en rad olika saker utan resultat. Mjölkproteinallergi är ju lite diffust på det sättet att det inte alltid syns på prover.

Vi återgick till mjölkfritt och han blev bättre fort. Nu äter han helt mjölkfritt, men symptomen kommer mer och mer trots det. Det har gjort att jag börjar fundera även på sojaprotein, då förskolan byter ut alla mjölkprodukter mot sojaalternativ... A never ending story här. ;)

Vården är väl ingen idé att ringa än, man måste alltid göra en uteslutning i första fall ändå. Dom vill också att man - om man får resultat av att utesluta något - ska göra dn provokation efter några veckor. Får man då en reaktion så konstateras allergi eller intolerans.
Ett skäl till att blanda in vården direkt är att om man ska göra en uteslutning av något så behöver man ju blanda in skolmaten också. Och där behövs på många ställen någon form av intyg för att specialkost ska serveras. Det blir ju en del extrajobb i köket då...

Jag måste ha varit en den åldern när jag fick problem, för mig räckte det att under en period undvika att dricka mjölk, undvika "mjölkmat" dvs stuvade makaroner, pannkakor osv under en period så gick blev det betydligt bättre och jag kunde åter igen äta mat med mjölk i, osv även om jag inte drack mjölk i samma utsträckning som tidigare.

Som du säger fick vi också beskedet att det kunde vara gluten då laktosintollerans är vanligt hos så små barn. Men besvären försvann på en gång när vi tog bort laktosen och gluten åt dottern precis som vanligt.

Vi tog blodprov för att testa både laktos och gluten, provsvaret visade att det är laktos hon inte fixar. Men det fungerar bra, vi har lärt oss vad hon tål och det fungerar bra att medicinera om det är något speciellt.

Jag tycker personligen att det var lite tråkig attityd hos vården som envist hävdade att så små barn inte kan bli laktosintolleranta så vi sågs väl mest som smått hispiga och envisa.

Intyg på specialkost vet jag ingen som fått, inte min son heller, förrän en eventuell intolerans/allergi är konstaterad :-/

men det lär ju inte gå fortare att få det konstaterat om jag väntar med att kontakta vården, eller hur? ;
OM jag nu ska be skolköket om mjölkfri kost ett tag så lär det ju vara lättare att få igenom det om jag talar om att vi håller på att testa detta via vården än om jag kommer med det som ett eget påhitt. Det skulle ju inte funka om alla föräldrar höll på att krångla med specialkost hit och dit utan anledning, liksom.

Senast ändrad:

Jag krånglade med vården i flera år innan jag fick till ett allergitest på min dotter (6,5 år) och där konstaterades det att hon är allergisk mot mjölkprotein.
Samma dag som jag fick besked av läkaren (i måndags ,via telefon) så pratade jag med skolan och fritids om att hon skulle ha mjölkfri kost och det var en hel del "gnäll" om att att man var tvungen att ha intyg från läkaren innan de kunde sätta in det.
Nu satte de in det iaf eftersom jag väntade på intyget (som jag inte har fått än pga läkaren varit ledig osv) men de frågar efter det dagligen då de inte vill/kan/ska ge specialkost om det inte finns intyg på det.

Är inte laktosintolerans ärftligt? Min kompis båda barn har fått precis samma intolerans som deras pappa. De har båda fått det vid bara någon månads ålder. De tål och tål inte saker precis som sin pappa. Så huruvida det är vanligt på riktigt små barn är kanske beroende på deras föräldrar etc.

Jag undrar vad Ni här har för erfarenheter av mjölkallergi? (mjölkprotein/laktos) Jag har läst lite, men vill veta vilka symptom NI har sett/själva haft.

Missade ju att få med det här i förra inlägget :crazy:

Enda symptomen min dotter har haft är stora eksem som varit väldigt jobbiga i perioder samt att hon även klagat lite på ont i magen ibland när hon ätit pannkakor.
Vi har dock aldrig kunnat se ett samband där, för vissa gånger har hon kunnat äta/dricka hur mkt som helst utan att få ont..
Så egentligen är väl eksemet det enda stora symptomet.

Min son, 11 år, blir väldigt gasig av vanlig mjölk. Får oftast inte ont i magen och tack och lov är de stinkfria bomberna han släpper. Jag köper hem laktosfri mjölk och använder den och i övrigt också laktosfritt eller låglaktos när det är möjligt. I skolan dricker han också laktosfri mjölk. Och hittills har det räckt bra så.

Min son är mjölkproteinallergisk. Han fick blödningar från tarmen och magknip om jag ätit mjölkprodukter när jag ammade, Upptäcktes vid ca 1,5 månad. Jag åt mjölkfritt när jag ammade hela tiden och nu äter han helt mjölkfritt. Tål tack och lov soja, så vi inte bara behöver använda havreersättningar i maten. Han är idag 20 månader.
Laktosintolerans brukar enl vår läkare komma i åldern där ditt barn är. Jag hoppas att problemen hos oss ska växa bort, men tex för grannen så kunde hon inte äta mjölkprod förrens hon var 6 år.

Som någon annan sa så kan glutenintolerans ha liknande symptom som laktos så det kan vara en ide att kontakta vården för utredning. Att det skulle vara mjölkprotein som debuterar nu känns inte troligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka