J

java

Min ena katt har fått något mjällaktigt i pälsen. Det kliar inte och hon verkar inte ha besvär av det. Tittade hur det såg ut vid huden, och runt ena bröstvårtan kunde man se att det var en aning "skorvigt". Båda katterna hårar nåt fruktansvärt just nu. Kan det bero på det? Kan / bör jag göra något åt det?

Sv: Mjäll

Jag fick hem en katt förut som hade oerhört mycket med "mjäll" och jag bytte mat åt honom.
En mat som hade högre fetthalt...jag använde Specifik(finns hos veterinären) och då försvann allt det vita i pälsen efter ett tag.
Och pälsen blev även mycket blank och slät.
Ofta kan bero på att katten äter en mat med för lite fett i.
En äggula till katten nån gång i veckan är också bra för pälsen...

Senast ändrad av en moderator:

Aha det ska jag tipsa min granne om, hennes kastrat är alltid mjällig i pälsen och hårar något fruktansvärt!

Tack för tipset. Dessärre kan jag inte ge henne mat med mer fett i, hon är redan lite rund om magen.. :crazy:
Men, jag gav henne faktiskt äggula i helgen, kom ihåg att vi gav det till katten vi hade när jag var liten "när pälsen behövde det", som mamma alltid sade.

Du kan även prova en liten skvätt(tsk) olja t ex olivolja, vetegroddolja i maten eller i äggulan några gånger i veckan.
Det kan ge också fin päls dock vet jag inte om "mjällen" försvinner.
Men om mjällen bara beror på torr hud kan det försvinna åtminstone med vetegroddoljan.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: Blyger
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix