Mjäll hos katt?

H

HillsDouble

Är det vanligt att katter har mjäll? Båda mina hankatter har det. Den yngre har inte haft det förut, upptäckte det igår. Dock så är båda inne i fällperioder så det kanske beror på det?
Någon som vet?

/ Isa

Det är helt normalt att katter har mjäll, det beror på att det yttersta hudlagret nöts och ersätts av ett underliggande hudlager!
Om det är mycket mjäll kan det bero på t.ex. parasitangrepp då bör man nog kontakta veterinär

Jag gick precis in här för att ställa precis samma fråga!!
Kattan (bondkatt som bor inne). fäller och det märks att det kliar på henne. Hon rister och rycker och hoppar och far. Jag kammar och kammar och det ligger massa mjäll över ryggen på henne.
Vad sjutton gör man?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
548
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10