F

Filur

Har en ganska nyinköpt connemara som varit lite vanskött. Har varit kraftigt överviktig och hade mycket "vattenskållor" (heter det så?) över hela kroppen. Nu är hon fin i pälsen och har fått tillbaka glansen men hon har väldigt mycket mjäll. Finns det något foder tillskott man kan ge för att hästen ska få en finare hud? Hon får B-vitamin, men det inverkar väl mest på pälsen och inte så mycket på huden. Kan vetegroddsolja fungera? Andra förslag? Tacksam för förslag!
 
Sv: Mjäll?

De sk *mjällen* kan ju höra i hop med att hästen haft ev har regnskållor än. Hur länge sedan var det regnskållorna försvann ?
 
Sv: Mjäll?

Skållorna började försvinna så fort hon kom hem till oss och slapp vara instängd 23 timmar om dygnet med vintertäcke. Nu när hon gått utan täcke har de försvunnit helt sedan ca:1 1/2 mån. Brukar hästar som haft regnskållor vara mjälliga en tid efter? Har ingen erfarenhet av skållor.
 
Sv: Mjäll?

Skållorna började försvinna så fort hon kom hem till oss och slapp vara instängd 23 timmar om dygnet med vintertäcke. Nu när hon gått utan täcke har de försvunnit helt sedan ca:1 1/2 mån. Brukar hästar som haft regnskållor vara mjälliga en tid efter? Finns det något man kan göra för att få bort mjällen?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 067
Senast: Rie
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 956
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 931
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp