Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

A

ang

Har under lång tid sett diverse foderstater och olika värden rekommenderade för islandshästar här på forumet. Givetvis skiljer behovet sig åt pga olika orsaker, men ni får gärna lägga in era "standard" Mj/ smb rp och tala om varför ...

Har ni några speciella "käpphästar" eller åsikter om utfodring så dela gärna med er.
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Den här tråden torde vara mycket intressant, men ingen har svarat...

Är också intresserad av att veta! Någon? Har sett rekomendationer på 40MJ, 55MJ, 65MJ mm ganska stor skillnad...
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Det är just det jag var ute efter. Min låg på ungefär 45-49 MJ förra året och det blev faktiskt ok, men kunde ha varit något mindre då han bantade. Det är min ridhäst, 9 år, 139 och grovt byggd. Rids i lätt till medel träning.
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Ja man kan diskutera detta hur mycket som helst, men när jag bantar en mycket tjock häst då ligger den på 37 - 40 MJ och 220 - 240 g smp rb.
Underhåll för häst i bra hull som tränas lätt upp till 4 gånger i veckan, 41 - 43 MJ och 250 g smp rb. Vid bantning 37 - 41 och 230 - 270 g smp rb.
Häst i bra hull som tränast lätt till medel 5 - 7 dagar i veckan, 48 - 51 MJ och 300 g smb rp. Vid bantning 45 - 48 MJ och 270 g smb rp.
Sen får man känna efter lite hur hästen går ner i vikt hur mår den och så vidare.
Hälsningar
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Vilken intressant tråd!

Jag har problemet att min islänning är tunn. Han tränas ca 5 dagar i veckan och väger ca 350 kg. Vart lägger man sig då? Vi behöver alltså både muskler och fett. Vill hellre ha honom med lite hull i vinter än tvärt om.

:crazy:
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Hur mycket har den ätit hittills? Rimligen skall hela foderstaten ökas, men det är ju bra att veta vad som "inte" fungerat hittills.
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

*puttar upp* och hoppas på fler svar ...
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Vad räknar ni med att era hästar väger? Jag gjorde en "uppskattning" på 450kg, men har nu mått och kollat och insett att jag överdrev. 370-410kg känns som en "normal vikt" (om det nu finns någon sådan) och mina hästar liggeri på den övre ribban trots allt. Jag fick ett foderförslag med en MJ på 65 (då räknat på 450kg) men det går ju inte - hästarna skulle explodera! Trots allt rids de mycket lugnt och stillsamt vintertid. Jag får nog räkna på max 45 för den ena och närmare 50 för den andra, sedan får man väl se... Håller med "ang" - flera svar!
 
Sv: Mj och värden för islandshäst, ert resonemang?

Jag tycker att runt 40 Mj är en utgångspunkt för underhållsbehov av en normalstor och normalviktig islandshäst.
Sen får man helt enkelt lära sig hur lätt/svårfödda hästarna är och hur mycket extra de behöver för den energin de gör av med. Jag har tex en häst som nästan aldrig rids längre, han är mest sällskap. Han leker dock så himla mycket i hagen att han gör av med en hel del extra energi ändå.

Jag har (tyvärr, det vore lättare om alla var lika) hästar som står på underhållsfoderstater från 38 MJ-55 Mj (den sista mycket svårfödd, gör av med mycket energi på att hålla värmen och stressa).

Jag brukar försöka lägga smp/Mj-kvoten på 6-6,5, högre för unghästen.

Vildvittra
 

Liknande trådar

T
Foder & Strö Jag har problem med hur jag ska fodra min pensionär. Hon är en kbl.travare på 19 år och pensionär sedan i februari pga senskada. Jag är...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: Tosa
·
Foder & Strö Jepp nya höet är hemma på skullen nu, vill gärna ha lite synpunkter och foderstats förslag.. Man blir ju gärna lite "hemmablind" när man...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Happy
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 230
Senast: kem
·
S
Foder & Strö behöver mineraltips, har nu Hippomineral vitlök hemma, men har inte kvar analysgarantin så jag vet inte alls om det passar foderstaten i...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp