MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

Z

Zeena

Unghäst Sv halvblod född april-03.
Förväntad vuxenvikt ca 600 kg.

Hur många MJ bör den få?

Kommer stå i utebox. Hur många extra MJ för varje grad under 0 skall jag ge?

(vad jag har läst mig till så skall man ge extra för grader under 0 för hästar som inte får träningstillägg, och om de får träningstillägg så var det -15 eller nått)
 
Sv: MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

1.2MJ för varje grad under +5 grader.

Jag har en 1,5 åring och lhar agt henne på 95MJ och balans på 7,3. Hon går på lösdrift.
 
Sv: MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

Ok, vad är lämpligast att öka för värmen, havren eller hösilaget.
(hästen ligger på 13-14,5 kg hösilage per dag + står på halm)
Undrar om den orkar äta mer än 13-14,5 kg. Men om den nu gör det är det bättre att öka hösilaget än havren?

Skulle komma upp i 2,4 kg havre vid minus 10-15 grader. Är det mkt för en unghäst med tanke på slaggproduktet odyl?
 
Sv: MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

Om man bara vill ha energi så kan man ge olja. 3.1MJ/dl.
Har en häst som inte vill äta allt för stora mängder mat.
Så jag har använt mig av Krafft Pluss Grön, Nya Groov plus olja. För att mängden mat inte ska bli för stor.
 
Sv: MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

Zeena skrev:
Unghäst Sv halvblod född april-03.
Förväntad vuxenvikt ca 600 kg.

Hur många MJ bör den få?

Kommer stå i utebox. Hur många extra MJ för varje grad under 0 skall jag ge?

(vad jag har läst mig till så skall man ge extra för grader under 0 för hästar som inte får träningstillägg, och om de får träningstillägg så var det -15 eller nått)

Jag ger INGET köldtillägg, och min dam står i kallstall och går ute 12 h/dag.

Hon har däremot FRI TILLGÅNG på hösilage både inne och ute.

Hon fryser bara om hösilaget tar slut.

Så du ska öka hösilaget, men samtidigts e till att KVOTEN fortfarande är okej, måste den justeras gör du det med kraftfoder sen. Så vad har du för analysvärden på hösilaget?
 
Sv: MJ för unghäst och Extra foder vid kallt väder...

+5 grader är nog snarare gräns för när en vinterpälsad häst kan börja svettas litet om det blir varmare.
Hästens nedre gräns för när den behöver använda mer energi är kring minus 15 om den är van att vara ute utan täcke. Det kan skilja några grader hit eller dit för olika raser – olika tjock päls mm. Under 15 grader ökar energibehovet 2.5% per grad. Energin skall ges i form av mer strå, det producerar mest värme.
Fri tillgång av strå alltså bäst om möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: MonteRose
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 736
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp