Mixa utrustningsstilar?

Pallas

Trådstartare
Gaaaah, jag sitter och letar efter ett nytt huvudlag till min svarta kallblodstravare med mycket man och pannlugg. Jag har en ST Espaniola med silverdetaljer, en svart portugisisk unghäststång, svarta "akademiska" stigbyglar och ett BRUNT träns för 49 kr på Ö&B. :crazy: Mitt lyxproblem är att alla huvudlag jag tittar på och som jag råkar gilla är westernhuvudlag...

Som detta: svart westernhuvudlag

Vad säger ni, kan man mixa? (Ja, jag är ytlig när det kommer till utrustning!)

Sv: Mixa utrustningsstilar?

GO for it! ;) Skitsnyggt ju!

ps. jag skulle tycka det kännas mer missanpassat med det bruna för 49kr :crazy: men man tar ju vad man haver :D

Det bruna är verkligen missanpassat. Dessutom är kapsonjärnet fasttejpat på nosgrimman med svart eltejp (det sticker ut lite turkos fleecefilt som jag fodrat med också). Ja, ni förstår ju varför jag måste ha ett nytt träns...

Min fundering är nu bara hur jag kan kombinera en kapson med ett sådant huvudlag som jag länkade till? Hade tänkt köpa en semikapson, men det tror jag inte funkar. Kan kanske sadelmakare göra nån slags öglor?

Klart att du kan ha det! Jag tror att det blir snyggt och ser matchat ut ihop med espaniolan, till en engelsk dressyrsadel hade det sett omatchat och klumpigt ut men en av fördelarna med espaniolan är just att den inte är så strikt utan man kan göra lite som man vill :laugh:

Snyggast hade ju vart att ha en nosrem i samma stil som pannbandet... En semikapson med järnet fäst i en läderrem med samma form som pannbandet? Det kan man ju ordna själv. De vita sömmarna r också enkla men "bucklorna blir svåra... kanske man inte tänker på att de saknas i och med kapsonens ringar? Spånar vilt nu och blir sugen på ett nytt träns jag också...

Senast ändrad:

Ahh! Det låter ju helsnyggt! Som sagt, man tager vad man haver. Jag är lite likadan, men nu ser vi hyffsat städade ut. Barbacka, nackstycke med bett i och en remont.

Jag tror du kan köpa en enkel slät nosgrimma som du kan ha under, och sätta kapson i. Jag vet inte hur snyggt det blir att sätta öglor i det där tränset, men det är klart du kan ju prova om dú tycker det är värt.

jo, du har ju rätt. Skulle jag kunna göra nåt sånt snyggt hade jag nog gjort det.
Ja, dom där stjärnorna lär ju bli knepigt att få tag i... Om du inte får tyglar med som du kan använda som material?

Ja, det kanske vore något! Tränset är ju så billigt (jämfört med de akademiska träns jag kollat på och dessutom inte gillar), så man kanske kan be en sadelmakare göra en kapsonnosgrimma... Hmmm, nu fick du mig inspirerad! Bucklorna är ju vanliga nitar, det borde gå lätt att hitta.

Klart du kan mixa!
Jag har ett enöras westernträns som favorit, det sitter på vare sig jag rider i min amazonassadel eller i Jensensadeln.

30669420.jpg

Foto: L Lekholm

Senast ändrad:

Det borde gå att trä en semikapson genom sidostyckena. (ovanför bettet) Sätt ett par öglor av läder på så får du en öppning att trä igenom.

om du använder ett hannoveransk nosband (den med 2 metallringAR) på sidorna och sätter ett par tunna tyglar i ringerna, får du innom några minuter en väl fungerande kapson för bara några kronor. (alla delar gör att beställa på börjes)

Tack för tipsen och era synpunkter! Ja, det lutar åt att jag beställer ett sånt där huvudlag. Priset är som sagt bra - även om jag inte kan känna på kvalitén känns det värt att chansa. Det kan ju inte gärna bli sämre. :rofl:

:rofl:
nä, det skulle väl vara om du på posten istället fick något helgalet träns från Indien som är gjort av papper.

(Såg nån tråd om någon som köpte en svindyr sadel och fick hem något HELT annat :D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka