Sv: Mittelspitz
Jag har två gubbar på 4 och 5,5år, här hemma, och jag är fantastiskt nöjd med rasen!
Det är överlag en lättsam, följsam och lättmotiverad ras, sen finns det ju givetvis utstickare åt alla håll som i alla raser.
Skulle säga att det är en ganska ljudlig ras, speciellt när de börjar få upp förväntningarna på träning och annat. Min ena skäller, den andra piper (skäller aldrig) vid träning, i bilen på skogsbilvägar (tränat mycket personsök som uppskattats ordentligt).
Det är en rolig ras att träna med, det händer mycket och man har nära till skratt med dem. De är oftast nöjda med lite "lagom" träning, jag har en som kräver en del fysisk träning (vi pratar joggingrundor på uppåt och över milen) och en som kräver mer mentalt, men de är oftast nöjda med att få vara med familjen och någon lättare träning några gånger i veckan.
De är väldigt trogna sin familj och kan vara lite reserverade mot nya människor, men det står även i rasstandarden så det är som det ska vara.
Patella-, tand-, och ögonproblem är väl det vanligaste förekommande hälsoproblemen vad jag vet, som hos de flesta mindre raserna. Hälsoproblemen tycker jag verkar öka tyvärr, det exploderar ut kullar periodvis och det brukar sällan vara något positivt för någon ras.
Jag har en som är PL-opererad, pga yttre trauma och samma hund har även dåliga tänder så har fått dra ut några tänder på honom också.
Nått mer kommer jag inte på just nu, fråga om du undrar nått mer!