Mittelspitz

Jenka

Trådstartare
Nej, jag planerar inte att köpa en till hund. Jag tycker bara att det är roligt att läsa på och är nyfiken.

Någon som har erfarenhet av mittelspitz? Hälsa? Temperament? Skällighet? Hur är de att arbeta med?

Sv: Mittelspitz

Det är 3 st som tränar på samma ställe som jag. En är skällig, en är tyst och den tredje har jag bara träffat ett par gånger eftersom den tränar agility. Den skälliga o den tysta har bara tränat ett litet tag så det är svårt att säga, tror de går allmänlydnad 2 just nu. Jag går tävlingsträning med min yngste så vi tränar bara tillsammans 1 gg/v när det går omlott.

Vi har en mittel som blir 2 år till våren.

Det enda problem hon har med hälsan är att hennes ögon rinner lite eftersom de undre ögonlocken är något inåtrullade, inte så att det irriterar ögonen. Bara så mycket att tårvätskan rinner över lite i stället för att rinna ner i tårkanalerna.

Hon är ganska rädd och skäller ibland. Vi upplever henne inte som bjäbbig och hon skäller aldrig när vi tränar. Hon skäller bara när vi är hemma och det händer någonting på eller utanför vår tomt. Sen skäller hon på nya/konstiga saker. T.ex. när vi hade satt upp julbelysning i trädgården. Men hon slutar efter ett litet tag.

Hon är väldigt lättmotiverad när vi tränar och hon älskar både godis och leksaker. Hon är väldigt lättlärd och mycket följsam. Jag tränar rallylydnad och agility med henne och ska ev tävla i rally i år.

Det är bara att fråga om du vill veta något mer.

Här är en bild på henne:

Jag har två gubbar på 4 och 5,5år, här hemma, och jag är fantastiskt nöjd med rasen!

Det är överlag en lättsam, följsam och lättmotiverad ras, sen finns det ju givetvis utstickare åt alla håll som i alla raser.

Skulle säga att det är en ganska ljudlig ras, speciellt när de börjar få upp förväntningarna på träning och annat. Min ena skäller, den andra piper (skäller aldrig) vid träning, i bilen på skogsbilvägar (tränat mycket personsök som uppskattats ordentligt).

Det är en rolig ras att träna med, det händer mycket och man har nära till skratt med dem. De är oftast nöjda med lite "lagom" träning, jag har en som kräver en del fysisk träning (vi pratar joggingrundor på uppåt och över milen) och en som kräver mer mentalt, men de är oftast nöjda med att få vara med familjen och någon lättare träning några gånger i veckan.

De är väldigt trogna sin familj och kan vara lite reserverade mot nya människor, men det står även i rasstandarden så det är som det ska vara.

Patella-, tand-, och ögonproblem är väl det vanligaste förekommande hälsoproblemen vad jag vet, som hos de flesta mindre raserna. Hälsoproblemen tycker jag verkar öka tyvärr, det exploderar ut kullar periodvis och det brukar sällan vara något positivt för någon ras.

Jag har en som är PL-opererad, pga yttre trauma och samma hund har även dåliga tänder så har fått dra ut några tänder på honom också.

Nått mer kommer jag inte på just nu, fråga om du undrar nått mer! :)

1899011_10152028466458005_1109795659_n.jpg

Fina Iza :love:

Måste säga att när jag läst runt och kollat bilder och sådär tycker jag sällan att de är lika ljuvliga som hon på bild :o

Senast ändrad:

Åh! Tack!
Fast det är ju lätt att fota en hund som alltid förväntar sig att hon sa få godis. Sen har hon ju en alldeles utmärkt färg när man ska fotografera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2