Mitt sto vill inte stå uppbunden

L

lotgo

Nu kommer jag från sjukhuset med stygn i ansiktet och spricka på pannbenet efter att mitt sto fick fullständigt spel när hon stod uppbunden i stallet. Grimskaftet släppte inte och när till sist grimman sprack fick jag kättingen på mig.
Så fort hon kom loss lugnade hon sig.
Jag har även lett henne på ridbanan och där kastar hon sig och stegrar för minsta grej.
Inbillar mig att hon inte gillar när man håller i henne. Ska jag fortsätta binda upp henne på samma plats eller byta plats eller vad ska jag göra?
Hur får man bukt med fasonerna på ridbanan?
Hon är dräktig och ska efter en ryggskada inte ridas förrän efter fölet nästa år men jag vill gärna motionera henne från marken fast nu börjar jag ärligt talat bli lite rädd. Någon som har erfarenhet? :confused: :cry:

Erfarenhet ligger många gånger i att lära känna hästen och att man gradvis tar i tu med saker som skrämmer den.
I ditt fall låter det dramatiskt och hemskt.
Känner du din häst? :confused:

Ifall den inte kan stå uppbunden så kanske du ska börja med att stå och hålla hästen i grimskaft utan att binda upp den?
När den är trygg med dig så kan du kanske börja att fästa den i ett snöre?
En trygg häst kan ju stå på gången i ett snöre utan problem.

:smirk:

Kolla om du har nog med magnesium i foderstaten....låter konstigt men har dom brist kan dom bete sig på en hel del underliga sätt....att bindas upp bör man ju lära dom i vilket fall somhelst...jag använder cykelslangar till unghästarna i början....dom känner inte att dom sitter stenhårt fast om dom börjar bråka och lugnar ner sig fort.

Hetsa inte upp dig själv och låssas som att det regnar, och försök att INTE stå i närheten om hon börjar bråka...du är chanslös mot en häst som får panik....

men prova magnesium.

Sv: Mitt sto vill inte stå uppbunden

Jag har haft henne tre veckor bara, så jag undrar om hon testar mig.
Kan det vara fodret? Jag har bytt ill Krafft grund som det finns havre i. Det är kanske det som ger henne överskottsenergi!?

Hej! Jag förstår att du är orolig och förskräckt. Jag hade ertt sto som betedde sig likadant, och hon höll på att kosta mig livet. Nu hoppas jag att du inte ska behöva ha så stora problem. Vanligtvis så handlar det om klaustrofobi, och det går att vänja om och av sådana problem, men det kräver full uppmärksamhet.
Hur mycket vet du om hästen av förra ägarna, dom nämde aldrig att hon hade dessa problem?!?

Vänj henne succetivt att acceptera att sitta fast. I början innebär detta kanske att du hänger upp grimskaftet utan att hon sitter fast tills hon känner att hon klarar det då höjer du ribban. Sätt fast grimskaftet ned en bit gasbinda närmast grimman så den går av om hon behöver komma undan. Byt ut grimskaftet (kedjan om du har det kan det vara så enkelt som att byta ut den mot vanlig ett grimmskaft) mot en bit tyg ist. Håll hela tiden ett vakande öga på henne, du måste kunna ingripa och/ eller avbryta om det behövs. Hon får aldrig utsättas för mer än hon klarar av, detta kommer kanske kräva lite fantasi och påhittighet av dig. Kom ihåg att du ska lära henne att vilja fatta rätt beslut alla framsteg ska belönas. Du kommer att få hennes förtroende och det är värt alla uppoffringar. Obs!!! Bli aldrig arg det kommer bara att övertyga henne om att det är något att vara rädd för( Du vill inte heller försöka lära dig något som någon varje gång du tvekar läxar upp dig för). Hoppas du får lite hjälp så du kommer vidare, tappa inte modet. ;)

Gasbinda låter bra. det ska jag prova imorgon. Tack för tipset.

En tjej på stallet köpte en femårig häst som aldrig stått uppbunden, hade gått på lösdrift hela livet. Hon kastade sig bakåt och slet sönder grimmor, grimskaft mm. Till henne köpte de en halsrem av läder och virade grimmsaftet runt cowboyräcket utan att knyta fast men någon höll emot. När hon kastade sig bakåt spändes grimsaftet utan att ge vika och först när hon landade och tog något steg framåt slappade grimskaftet. De hade alltid koll så hon inte gjorde sig illa. Hon gjorde bara så tre gånger efter set och nu kan hon stå uppbunden utan problem, när hon känner att grimsaftet sträcks tar hon ett steg framåt. Kanske inte det sättet jag hade gjort men det är ju annorlunda att lära ett litet föl som inte har någon kraft att stå uppbunden än en 500 kg femåring.

Ifall du endast haft hästen i 3 veckor så är allt nytt för den.
Det kan ta lite tid för hästen att anpassa sig till sitt nya hem och sin nya ägare.
Är det något som du känner funkar bra i hanteringen? Håll dig då till det i början.
Ställ inte några krav, förrutom att ni ska lära känna varandra och att du ska känna dig trygg.
Jag brukar låta hästarna ta det lugnt i hagen den första tiden.
Om hästen har bra hull så kan man ju kanske dra ner på kraftfodret och ge mer stråfoder? <- Ifall den inte tränas eller är högdräktig.

Jag fick en hingst som var helspänd. Höll på mycket med honom i boxen för att skapa ett förtroende. Massage är bra för att få hästen att slappna av.

Sedan brukar jag också gå på upptäcktsfärd, leda i grimma och grimskaft runt gården, för att tillsammans med hästen skapa en sund relation redan från början. När det funkar så kan jag tömköra och göra större promenader ut i skogen. Efterhand så markarbetar jag och löslongerar. Allt sker gradvis och det har funkat jätte bra.

Du har redan fått så många bra tips att där har jag inget att komma med, men jag kan berätta att alla "vildhästar" i vårt stall (ohanterade unghästar) hakar de fast grimskaften i ringarna högst upp på grimman istället (vid käkremmen alltså).
De flesta hästarna står av någon anledning lugnare så, samt att det ska vara mindre risk för skador på hästen om den kastar sig.

Har inget tips direkt, men min hästkan inte heller stå uppbunden så hon får stålös. Är lärd att stå stilla då och går sällan eller aldrig längre än hon får. Varför det inte funkar likadant när hon är bunden vet jag inte.

Jag hakar alltid i dom övre ringarna, dom gånger jag sätter fast hästen. Rekomenderas!Tycker också att dom trivs bättre så. Hästen slipper grimma som stramar kring nosbenet.

Tack för alla tips.
Nu ska jag börja om från början, skapa förtroende och gå promenader. Ochså har jag bytt plats i stallgången, och nu är hon lugnare.
Gasbinda i grimskaftet var ett bra tips. Det räddare henne dagen efter!!

Tack!

Om du inte har gasbinda går det utmärkt med balband!!

hej,
Jag har en arab som var exakt likadan.
Han tycker inte om när han känner att han sitter fast med huvudet. Så när jag leder honom så har jag alltid så pass långt grimskaft att han kan röra fritt på huvudet. Han får liksom panik om man kortar grimskaftet så att han inte kan röra huvudet.
Och i början kunde man heller inte binda fast honom. Vi har en uppbindningstock vid stallet som vi ofta gör iordning hästarna vid. Så i början lindade jag grimskaftet runt stocken, utan att binda fast hästen, och med långt grimskaft. Nu har jag inga problem alls med honom att stå fastbunden.
Om hon inte ar gjort det hos förra ägaren så kan det vara något som kan komma fram vid nytt ställe. I så fall borde det kunna att få bukt med.
Jag lånade ut min häst på foder ett tag och då kom det beteende tillbaks när han kom till nytt ställe. När jag sedan fick tillbaks honom igen, så började han på nytt igen.
Hoppas att det kommer att ordna sig för dig.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 213
Senast: limona
·
C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 145
Senast: faxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama