Mitt sto beter sig som en hingst!

L

linus11

Mitt 11åriga halvblodssto har fått en knäpp i huvudet. Jag kan inte rida tillsammans med min stallkompis längre. Så fort hon är med med sin valack och han går före oss gnäggar hon och reser sig på bakbenen. Igår höll vi på att gå över men som tur va släppte jag allt och åkte kana ner. Hade jag hållt kvar i tygeln hade vi garanterat gått över.
När man ska släppa ut valacken i hagen efter en ridtur gnäggar hon reser sig och slår med frambenen. Vad är felet på min häst????!!! Är hon bara kär eller?? Kanske ska lägga till att hon INTE brunstar just nu. :confused:

Sv: Mitt sto beter sig som en hingst!

Jag skulle kolla upp hennes hormonnivåer, det finns en liiiten risk att det kan tex vara en tumör som påverkar hormonnivåerna.

Eller så är hon bara kär :love:
Men jag skulle kolla för att ta det säkra före det osäkra.

Är hon väldigt hingstig och blir dominant i hagen så skulle jag gjort som Skuggi säger. Liten risk finns för hormonförändring pga tumör.

Jag sålde ett 3-årigt sto som blev så som du beskriver. Hon gick verkligen in och fajtades med de andra och betedde sig som en hingst. Hon blev väldigt dominant, inte mot människor men mot andra hästar och skulle till och med betäcka ibland.

Det konstaterades en stor tumör som satt så till att hon producerade en massa extra testosteron (manligt könshormon), har för mig att det var på äggstocken. Tumören gick så småningom tillbaks konstigt nog, så operation ställdes in.
Detta är snart 10 år sedan och hästen lever och mår jättebra idag.

Hej
Tänk, en med samma problem som jag ade för några år sedan. Min sköthäst VAR ett sto men alla "akta er för den galna hingsten"... haha... Ägarna kollade t.o.m. om hon var tvekönad, vet sa att det har hänt att ston "gömt" pungen i buken och den i sin tur producerade en massa testosteron och i om att ingen kollat om hon kan bli med föl så ... dock var det inte så, inet annat heller. enligt hästpsykologen hade hon bara helt enkelt så stort ego...
höhö

För det första så är det väl knappast något hingstbeteende. Hon är förmodligen "bara" väldigt beroende av valacken och vill inte vara ensam. En kontroll av hormonnivåerna kan ändå vara en god idé.

Hon beter sig bara såhär en vecka innan brunst ungefär. Sen är hon som vilken häst som hellst. Hon är INTE dominant i hagen. Hon beter sig bara såhär när man rider henne ihop med valacken.

Njae...jag kan rida min hingst tillsammans med brunstiga ston, så jag tror inte direkt att det är enbart där det sitter. Det står att hon gör så när valacken går före...men hur är det om hon går före valacken då?

Hon har helt enkelt PMS ;)
Vissa kvinnor blir sura och tvära och andra översexuella, det behöver ju inte vara annorlunda i hästvärlden.

Man ska vara försiktig med det där, en ponny i vårat stall blev precis så där, hingstig och skitjobbig. De åkte och kollade upp det och fick veta att hon hade en tumör i äggstocken. De tog ut den för ca 3 veckor sen och det gick bra men den var typ stor som en knytnäve.

Många av oss i stallet avfärdade det hela i början när ägaren sa att de var något fel, tur för henne men framför allt hästen att hon stod på sig och kollade upp det. Det borde nog du också göra :)

Det går bra så länge hon går först....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar