Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Wildchild_84

Trådstartare
Ja, vad gör man? Behöver lite perspektiv. .

Har nyss fått meddelande utav gamla hästens nya ägare som meddelar att hon tänker sälja honom. Hon undrar även om jag är intresserad.

Jag har sedan 6 månader en ny häst, vi har inte riktigt "klickat" men vi kämpar på! Den gamla hästen är väldigt personlig och ligger mig ytterst varmt om hjärtat!

Han har även blivit lite med grundutbildad hos nya ägaren vilket var anledningen till att jag sålde, att jag inte hade tiden till detta.

De som får mig att tveka, förutom de faktum att jag redan har en häst, är att den gamla för ca 1 vecka sedan kom hem efter 1 vecka på djursjukhus efter allvarlig foderstrupsförstoppning.

Står nu med lunginflammation som är under behandling. Ärrbildning på lungorna men inga nytet om foderstrupen än.

Och nu vet jag inte vad jag ska göra och behöver åsikter och råd! Älskar denna häst otroligt mycket och mitt hjärta skriker "ta hem honom, ta hem honom" men så enkelt är de ju dock inte . .

Någon som har erfarenhet utav liknande sjukdomar, hur de påverkar hästarna sen? Ska ringa upp till sjukhuset imorgon och prata med behandlande veterinär . .
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Foderstrupsförstoppning har vår häst också haft. Man får vara lite försiktig ett tag fram över med ordentligt uppbött kraftfoder. Vi ger alltid våra grovfodret uppblött egentligen, menn den gången blev det stress och vi hann inte. Pang så satt det där stenhårt! Men hon har inga men efter det nu.

Vår andra häst har svårt med hö av 2;a skörd som är lite mjukare. Det sätter sig lätt så det undviker vi till henne.

Vad gäller lunghinnflammationen kan jag inte uttala mig om, med de bör väl kunna läka om hästen får medicin och man följer veterinärens instruktioner.

Ta hem hästen? ja, det kan bara du själv avgöra, men tänk igenom tid, pengar, vad det kommer att innebära att ha två eller sälja den du har. försök tänk med hjärnan, inte med hjärtat så att det bara inte blir trist istället för kul.
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Angående lunginflammation och ärrbildning så tala med ägaren och med vet om hur illa det är.

Angående om du ska ta hem hästen så... tja. Fundera över tid och ekonomi. Kanske kan du låna ut din nya på foder? I större städer kan man ibland fixa en fodervärd av typen "heltids-medryttare". Hästen står kvar i sitt nuvarande stall, och sköts enligt nuvarande rutiner, men medis/fodervärd tar över all ridning, stallskötsel enligt schema, och det mesta av kostnaderna. På så sätt har du ju koll på den nya hästen men har tid och ekonomi över till den gamla.
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Tack för era svar och synpunkter!
Tid och ekonomi finns inte till två, så jag måste välja bort en utav dom.

Jag är en tjej som har hästar som avkoppling. Rider mestadels i skog och mark och har inga tävlings ambitioner alls. Tycker dock att de är roligt att utvecklas som ryttare och tränar därför gärna lite smått. De är dressyren jag lutar åt, inte alls hoppning. Huvudsak är att komma ut i skog och mark, både ensam och med sällskap.

Häst nr 1: 16 år. Av ridhästmodell. Maffig och rejäl, min typ av häst rent utseende mässigt. Utbildad LA dressyr men jobbar inte gratis. Kul att rida och jag som är "ny" inom dressyren kan lära mig muckat av honom. Gör jag rätt så gör han rätt. Har ett djävulskt steg och otrolig power! Mycket huvud. Något flockbunden och blir lite stressad när man rider ut ensam. Ser gärna spöken ute och är kapabel till att bara vända på klacken och dra hem. Något bättre med sällskap men blir även då gärna spänd och tittig. Har brakat av rejält två gånger på kort tid ute vilket lett till att jag känner mig otrygg ute och drar mig för att rida ut.

Häst nr 2. 8 år. Inte ridhästmodell, dvs löp. Grundutbildad, dvs tre väl separerade och befästa gångarter. Ej utbildad mer än ovan nämnt. Ljuvlig att hålla på med. Inte flockbunden. Blir lite stressad ute själv men inte som ovan och det är inga problem att säga ifrån och sen är de bra med det. Skulle aldrig få för sig att vända på klacken och dra hem. Möter man något läskigt så är de bara fram och så går han förbi. Känner mig tryggare på denna häst.

Vilken hade ni valt om ni varit i min sits?
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Absolut nr 2. Du kan ju alltid ta hjälp att utbilda hästen.
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Med tanke på att du känner dig otrygg med häst nr 1 hade jag helt klart valt häst nr 2. Särskilt eftersom du skriver att uteritterna är viktigast. Känns som att hästlivet blir mer okomplicerat för dig med häst nr 2 :)
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Absolut nr 2, en ljuvlig häst du känner dig trygg på - kan det bli bättre?

Häst nr 1 kan säkert bli en bra läromästare åt någon annan ryttare med dressyrambitioner.
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

Givetvis har ni rätt allihopa. Har funderat fram och tillbaka och själv kommit fram till samma slutsats.

Har en kompis med stall som behöver en sällskaps häst till sin häst så kanske kan hon ta honom. Ska höra med henne. Hästen är egentligen trevlig men han har kommit på att han kan skrämma mig.

Han stannar och tittar på ett träd, jag spänner mig- han spänner sig- jag blir rädd och vänder hem. Detta har han listat ut. Har däremot en kompis som rider ut på honom ett par gånger utan några problem. När hn stanna manar hon fram och sen inget mer.

Ska även åka ner till häst nr. 2 imorgon och rida honom. Hoppas att allt löser sig till de bästa! :)
 
Sv: Mitt hjärta skriker, men vad gör man . .

2 säger jag med :) Ta det lugnt, tänk igenom beslutet men viktigaste är ju tryggheten!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: Lime
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: EmmaBovary
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 493
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp