Mitt hippo basic luktar surt när jag blötlagt det?

S

sarasofie

Hej jag har en enligt mig ganska viktig fråga, är det normalt att fodret (hippo basic) luktar surt efter att jag blötlagt det och låtit det stå någon timme med lock över? och ska man blanda vitlökspulver i torrt eller blött foder?

Tacksam för svar! :)

Sv: Mitt hippo basic luktar surt när jag blötlagt det?

Luktar det surt kan det mycket väl ha börjat jäsa. Så vart som det är nu tycker jag inte man ska blötlägga foder långt i förväg, det blir dåligt fort.

Vitlök är skadligt för hästar, så det tycker jag inte man ska fodra med ö h t.

Kan det vara jästen i det som luktar, sen luktar inte lucern så gott heller i min näsa i alla fall :)

Okej tack så mycket, men då är det alltså inte farligt? jag är lite förvirrad för vissa säger att vitlökspulver är kanon bra och andra att det är jätte dåligt? Vad är det sanna svaret på detta, har precis börjat ge dom vitlöken och dom älskar det. :)

Senast ändrad av en moderator:

Men beror inte det på hur mycket man ger dom? har hört olika variationer på det också... jobbigt! Om det inte är bra för hästar varför säljer dom det då?

haha sant!

Såhär är det skrivet om den och den har MÅNGA bra egenskaper, men eftersom att den har blodförtunnande effekt har fler och fler slutat ge! (Jag ger inte!)

´
Vitlök - delikatessen som skyddar mot vampyrer och sjukdomar
Vitlöken har både bra och dåligt rykte. I historien har den osande löken bekämpat vampyrer och kopplats ihop med djävulen. Men idag har alltfler slutat att bry sig om lukten och istället börjat uppskatta vitlök för den goda smaken och de medicinliknande egenskaperna.

Aioli, tzatziki och guacamole hade inte smakat ett dugg om det inte vore för den friska, starka vitlökskryddan. Även grytor, såser, vegetariska rätter och wokblandningar smakar genast bättre med lite vitlök i. Även i många kött-, fisk- och kycklingrätter är vitlök den självklara smaksättaren.
Vi säger ofta ”en vitlöksklyfta” men egentligen är det en hel vitlök vi talar om, varje klyfta är en egen liten lök som växer tätt tillsammans med sina syskon till en hel vitlökssamling.

De gamla grekernas doping
Vitlök har odlats i minst 5000 år. Forntidens greker, romare, egyptier, kineser och indier insåg tidigt vitlökens många värdefulla egenskaper. Man trodde att vitlöken gav styrka och uthållighet och gav den därför till slavar, krigare och sjömän. Det finns också bevis för att de idrottsmän som deltog i de första olympiska spelen fick äta vitlök för att orka mer. Kanske fungerade vitlöken som dåtidens form av doping?
Men framförallt har vitlöken blivit känd för sina hälsobefrämjande egenskaper. Den användes förr i tiden som behandling vid tarmsjukdomar, gasbildning, förstoppning, infektioner i luftvägarna, hudsjukdomar, sårläkning, reumatism och mycket annat.

I djävulens fotspår
I alla tider har vitlöken förknippats med övernaturliga krafter. Kanske är det vitlökens kombination av läkande kraft och påtaglig lukt som har gett den både ett gott och ont symbolvärde. Enligt en gammal legend är vitlöken nära knuten till djävulen. Det sägs att när han vandrade ut ur Edens lustgård växte det upp vitlök på marken där hans vänstra fot hade trampat och lök ur hans högra fotsteg. Djävulen vandrade iväg till helvetet där han bättre hörde hemma och där sägs det ju lukta svavel, precis som det luktar om vitlök.
En mer positiv legend om vitlök berättas i Indien. Den berättar om hur vitlöken en gång uppstod, den sägs nämligen uppkomma ur en strid mellan den goda guden Vishnu och den onda guden Rahu. De slogs om ett odödlighetselixir, den gud som drack det skulle välsignas med evig styrka och skönhet. Rahu stal flaskan och skulle precis börja dricka då Vishnu högg huvudet av honom. Blodet och elixiret blandades i droppar på marken och ur dem började vitlök att spira.

Skydd mot vampyrer
Vitlöken spelar också en stor roll i vampyrmyten. Vampyrer ansågs vara osaliga andar som var vakna på nätterna då de sökte offer att suga blod ur. Eftersom vitlök ansågs ha en skyddande effekt mot vampyrer hängdes vitlökskransar på porten eller runt halsen. Ett annat bra knep var att lägga en vitlöksklyfta i munnen på vad man trodde var en sovande vampyr. Med vitlöken som propp för de vassa hörntänderna kunde vampyren inte suga blod. Hade man dessutom själv ätit en vitlöksklyfta trodde man att blodet fylldes av vitlök och därmed blev osmakligt för vampyrerna.

Motverkar cancer och hjärt-kärlsjukdom
I vår tid har sjukdomar tagit över vampyrens skrämmande roll. Vitlökens positiva hälsoeffekter förvandlar den till en skyddssymbol även i nutid. Mest känd har vitlöken blivit för att motverka cancer, hjärt-kärlsjukdom och kurera förkylning. Det har publicerats mer än 3000 vetenskapliga artiklar som handlar om vitlök. 1997 publicerade till exempel israeliska forskare en studie som visade att ämnet allicin i vitlök fungerar som en antioxidant och därmed skyddar kroppen mot sjukdomar som cancer och hjärt-kärlsjukdom. Man tror att vitlöken höjer blodets goda kolesterol och sänker det onda kolesterolet och på det sättet minskar uppkomst av blodpropp, hjärtinfarkt och stroke. En förklaring till skyddet mot magsäckscancer kan vara vitlökens förmåga att döda magsårsbakterien, Helicobacter pylori. Det innebär att vitlök även motverkar uppkomst av magsår.

Klyfta eller kapsel?
Den mängd vitlök man behöver sätta i sig för att ta del av de positiva effekterna varierar från person till person, mellan en till sex klyftor om dagen är vad forskarna rekommenderar.
I de flesta vitlöksstudier har försökspersonerna fått äta vitlökskapslar. Så länge kapseln innehåller det verksamma ämnet allicin fungerar den på samma sätt som färsk vitlök. En del forskare menar visserligen att vitlök i naturlig form är mycket bättre än kapslar eftersom de tror att vitlöken innehåller andra positivt verksamma ämnen som är svåra att tillverka på kemisk väg.
Tidigare ansågs rå vitlök vara mycket nyttigare än tillagad eftersom man trodde att vitlökens positiva egenskaper förstördes vid upphettning. Men de senaste forskningsresultaten visar att upphettning bidrar till att de ämnen som motverkar blodproppsbildning lättare utvecklas. Däremot försvinner vitlökens bakteriedödande egenskaper vid upphettning. En kombination av både rå och tillagad vitlök i matlagning är därför det bästa tipset.

Förkylningskur
Vitlök innehåller små mängder av antibakteriella ämnen och ämnen som motverkar virus. Men det är svårt att avgöra i vilken utsträckning dessa ämnen kan påverka och hämma förkylning. Här går forskarnas åsikter isär och det finns ingen studie som visar klart och tydligt att vitlök faktiskt kan motverka förkylning. En del säger lite ironiskt att det bästa med vitlök är att den håller förkylda människor på avstånd så att man slipper bli smittad.

Vidrig stank eller accepterad doft?
Vitlöken har en skarp, genomträngande lukt och smak som kommer från svavelhaltiga, eteriska oljor. För cirka 20 år sedan var vitlöksdoftande andedräkt bland de värsta lukter man kunde tänka sig. ”Är det vitlök i det här” frågades det ängsligt om kryddsmöret till lövbiffen. Idag är ”svensk” mat oftast en blandning av medelhavsländernas, mellanösterns och asiaternas matlagningskonst. De matkulturer vi inspireras av idag använder ofta mycket vitlök i sin matlagning. Att ha vitlöksdoftande andedräkt är därför inte så motbjudande idag utan något vi är vana vid och därför knappt märker. Men det är klart, efter en vitlöksorgie med mycket färsk vitlök kan vem som helst reagera på lukten. Då forskare har undersökt vitlökens effekter har de lagt märke till att det inte är vitlöken i sig som ger ifrån sig lukt. Det är när vitlöken bryts ned i luften och i blodet som den svavelaktiga andedräkten uppstår. Det är därifrån uttrycket att ”svettas vitlöksångor” kommer.
En del tror att vitlök luktar mindre om den gröna grodden i vitlökens mitt skärs bort. Det finns inga egentliga belägg för det men forskare tror att vitlök blir mer lättsmält om grodden avlägsnas. All växtkraft är nämligen koncentrerad i lökens gröna mittenparti.
Att tugga persilja är ett klassiskt råd som sägs kunna motverka vitlöksdoft. Förmodligen är det gröna klorofyllämnet i persilja verksamt mot de svavelaktiga doftämnena. Därför fungerar även andra gröna bladgrönsaker som spenat och basilika bra mot vitlöksodör.

Har fodret jäst så är det ju absolut olämpligt att ge. Jag hade inte gett foder som inte luktar fräsch.

Hur gammal är säcken?

Vi hade Hippo Grow Alfa som varit öppnad ett tag då hästen gått på bete och bara behövt lite grann under tiden och det hade börjat mögla :eek:
Det är tydligen ganska så färskvara trots att vi hällt upp det i behållare. Normalt går det ju åt flera kilo per dag så då har det inte hänt så.

Vi köpte säcken sent i våras men öppnade den inte fören nu i somras.. har den i påse som ligger i en tunna.. ska gräva lite djupare i säcken för att säkerhetsställa att det inte är mögligt.. Tycker dock att det vore konstigt ifall den börjat mögla, köpte tre säckar i vintras och alla höll sig och var jätte bra och då stod den sista till mitten av våren..

Fast självklart håller sig fodret bättre på vintern, än på sommaren. Fukt och värme är det som startar mögel.

Då skulle jag gissa att den är skämd. Man kan inte spara blandfoder så länge. Lukta på det torrt och se om det luktar märkligt. Vi såg att det var som lite blått på vissa pellets. Så hade hästen inte velat äta under ett par dagar och det var ju inte så konstigt :cry: Slängde resten och köpte nytt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama