Mitt älskade lilla sto - de hatade små kräken!

S

solenbakommolnet

Ljuverskydd :idea: finns det? Som så många andra är min häst mindre road av knott och broms.

Smörjer och smörjer och smörjer lite till. Mitt älskade lilla sto blir ändå hårt åtgången av de hatade små kräken = knotten :devil:

Hon får komma in en stund varje dag och har nu både igår och idag haft riktiga sårskorpor runt ljuvret efter knottbett. Idag var hon även varm och lite svullen :(

Så slog mig då tanken.....ljuverskydd :idea: Är det någon som vet ifall det finns???

Hade ju varit ganska smart med någon sorts konstruktion som skyddar ljuver och spenar :D

Sv: Mitt älskade lilla sto - de hatade små kräken!

Tja, juverskydd för ko finns ju... :D
Du får köpa ett sånt och modifiera det lite... Antar att din häst inte har juver i samma storlek som en kossa... ;)

5805.jpg

Vad smörjer du med?

Jag kletar på ett tjockt lager tjärsalva på juvret och en bit fram på magen, och då blir hon inte biten.

Det finns faktiskt suspensoarer till hingstar.
Funkar till ston med, även om funktionen blir en annan.

Vi har 4 ess på både stona och valackerna runt de känsligare delarna.... hjälper jättebra, räcker att man tar en liiiten klutt i händerna och sprider ut och sen bara torkar av sig på hästen. De skyr lukten och den håller sig länge dessutom.....funkar jättebra!

Jag använder vanlig myggspray(för hästar då) på hästarna , men vid skapet använder jag skillingaryd salva, de är avskäckande för mygg å knott å samtidigt är det ju en salva som behandlar skorpor osv.Perfekt :bow:

Man borde ju kunna sy ngt slags juverskydd :idea:

är det tjära i 4S salvan? *frågvis*

You are not alone...min och mina systrars stackars krakar håller också på att bli uppäten...har provat förbanne mig ALLT till slut så blev det den hårda vägen...BÄCKOLJA det enda som fungerar, bör dock användas med försiktighet då en del hästar kan vara känsliga (går att späda med raps/mat olja) men ett tips är att först se till att alla "öppna" bett läker (kan svida lite annars men våra har då icke brytt sig) med hjälp av 4ess salva sen äre bara att kleta och den funka ja lovar! Bor nämligen i Norrland.... :)

mackan skrev:
Vi har 4 ess på både stona och valackerna runt de känsligare delarna.... hjälper jättebra, räcker att man tar en liiiten klutt i händerna och sprider ut och sen bara torkar av sig på hästen. De skyr lukten och den håller sig länge dessutom.....funkar jättebra!

Jag använder också den! Superbra! :bow: :)

Säkert, det finns en massa risker med allt här i livet :smirk:

Jag använder Nylanders på skapet och i ljumskarna, det verkar fungera riktigt bra. Både i avskräckande syfte på de små odjuren, och för att läka de bett som han redan fått.

BeastieBabe skrev:
är det tjära i 4S salvan? *frågvis*

...tror det, iallafall luktar det tjära, dock inte säker på om det är så stor mängd... i vilket fall hjälper det. igår var det för j-ligt här även kl 10.00 på kvällen, "smorde" med 4 ess nästan över hela han, dvs bara drog händerna över honom efter att jag tagit liten mängd salva och gnuggat ut... det hjälper mot myggen oxå......

Har du provat RB 86? Det är kanonbra, min pålla har inte ett bett, de andra hästarna är helt sönderbitna! Innan jag började med RB hade hon det jättejobbigt med knott och mygg.
Men det är klart, allt funkar ju inte på alla hästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka