Mitavite!?!

Iaraphel

Trådstartare
*sökte men hittade bara en jättegammal tråd*

Vilka här fodrar/har fodrat med Mitavite?
erfarenheter?

hittade en gammal tråd där ämnet gamma oryzanol kom upp? innehåller cool performen ämnet och isåfall i tillräcklig mängd för att vara doping?

om det gör det, kan det skada hästen?

siter här lite halvchockad efter att ha sökt runt, endel klassar det som det bästa fodret någonsin, andra som dopingpreparat..

fakta är ju att en mängd ryttare fodrade med det i OS i hongkong

Jag har nämnligen själv en importhäst som visat sig intollerant mot sädesslag, har under våren fodrat med eggersmann revital (risbaserat till fånghästar) och han har verkligen blivit bättre av detta, men då han ju inte har fånf och dessutom tränas en hel del och tävlar smått så vill jag ha ngt foder med mer energi och fick då info om detta foder. köpt två säckar och ska testa men ser nu ut såhär :confused::crazy:

så nu 2010 vad är erfarenheterna nu?

Sv: Mitavite!?!

Jag provade Mitavite Cool Performer till min svårfödda häst (konvalescent, dvs tävlingskarens var inget problem), men jag märkte ingen direkt skillnad jämfört med t ex Hippo Grow Alfa. Och det smakade inte så gott enligt min häst (som dock är kräsen av sig), och är dyrt.

Om din häst inte tål sädesslag så finns ju alternativ som t ex betfor, lucern och olja, om du inte har tillräckligt bra grovfoder för att det ska räcka med det.

ja, det var egentligen smaken på det jag i början skulel starta en tråd om, min annars matglada häst var tveksam.. men hörde av nån att de efter ett tag gärna äter det, bar aatt de är misstänksamam på nya smaken.
nu blandade jag igår med betfor och det var kanske inte så lyckat..

jo vist, vi har bra hö och till de hästar som inte tränas hårt räcker hö och mineraler (sen får de lite musli symboliskt)

han har lätt för att gå upp i vikt/bukmage därför har jag inte tänkt på lucern, (men det innehåller förövrigt sädesslag har jag för mig?)

betfor får han men hade hoppats på att minska/ta bort då hans mage lätt blir orolig och det mest sätter sig i huvudet, det som lät så bra med mitavite var att dte skulel ge mer lugn energi, långsamenergi och det är det jag vill ha + nåt som ger lite mer styrka och protein för muskler.

Men är mitavite skadligt på ngt sätt? (syftar nu på cool performer)

Vad jag kan inse så verkar Mitavite inte skadligt, dock är det väl tveksamt att ge till en tävlande häst om du läser de andra trådarna om det.

Om din häst lätt går upp i vikt så räcker ju hö, hästen går ju inte ner i vikt av att få kraftfoder? Och om den lätt går upp i vikt så är det ju ingen bra ide att ge kraftfoder, för då måste du ju dra ner på grovfodret om hästen ska hålla vikten, och då får den kanske inte sitt fiberbehov tillgodosett (och kan få magproblem).

Om hästen blir bukig och får en tunn överlinje(?) så verkar det som om ditt grovfoder har för lite protein, och isåfall ska du ge hästen mer protein, och då är inte Mitavite en bra ide (eftersom kvoten energi/protein är väldigt hög).

Och för att få mer styrka gäller träning, det fixar du inte med foder.

Om du behöver höja proteinet för din häst (vilket inte borde behövas om den går på bete, eller får den bara hö, och vad säger isåfall analysen?) så finns ju soya, Hippo Grow Alfa, lusern, Hestekraft osv.

han har lätt för att gå upp i vikt/bukmage därför har jag inte tänkt på lucern, (men det innehåller förövrigt sädesslag har jag för mig?)
Om han har lätt för att bli bukig så är nog lusern utmärkt pga sitt höga proteininnehåll.
Och nej, någon säd finns det inte i lusern, det är ett grovfoder - en bajlväxt vill jag minnas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka