Bukefalos 28 år!

Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

N

Naggur

Jag har en bekant som har en blandrastik som hon har tagit en andra kull valpar på. Förra gången blev tiken extremt mager och mådde skitdåligt så valparna fick flytta redan vid 7 veckors ålder. denna gång är tiken lika mager som sist och ägaren vägrar lyssna när jag säger att hunden e på tok för mager.
Varför har vi inte djurpoliser i sverige för?=(
Vart kan jag vända mig för att någon ska kolla upp det?
Det är ju en blandras så skk lär ju inte göra nått. Är det jordbruksverket man ringer då?
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Miljö och hälsoskyddsinspektörerna på din kommun har hand om djur som far illa..
Är de en stor kommun så har dom nog till och med en djurskyddsinspektör.

Men de borde väl också gå att ringa polisen o så kan dom hjälpa dej.. Men i slutändan tror jag de är inspektörerna som tar hand om de.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Hunden behöver inte vara misskött. Vissa tikar går ner massor i vikt när dom har valpar. Varför inte prata med personen o höra. H*n kankse gör allt för att hålla tiken i hull men att det bara inte går. O då inte bara säga att tiken är för mager. Fråga vad hon gör för att försöka hålla henne i hull. Om hon har varit hos veterinären. Vad hon får för mat etc.
Däremot VET du att tiken inte får mat som den ska så ring miljö o hälsoskydd.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Tro inte att Miljö och hälsoskyddsinspektörerna skulle kunna göra någonting, tyvärr. Många tikar tappar mycket i vikt och ser allmänt skabbiga ut. Sen är det ju tråkigt att hon tar en till kull med valpar om hon vet att tiken faller ur :(
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Shit va pinsamt.. De visste jag ju. Jag som håller på att utbilda mej till inspektör. :o:crazy:

Ja visst är de så länstyrelsen har tagit över allt djurskydd..

Miljö o hälsodelen ligger väl kvar på kommunen.. ? Aja de hör inte hit.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Fast ibland kan de ju räcka med ett besök av en inspektör..

Sen så har dom ju lagar att följa o visst de är väl så att ofta händer de inte så mkt. Men tycker ändå att att de är värt att anmäla..
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Värt att anmäla, absolut men jag tror tyvärr inte att dom kommer kunna göra något. :(
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

En varning kan man få.. O återbesök för att se om man förbättrat situationen.
Tror de är så de funkar.

Sen spelar de ju ingen roll om inspektören gör något.. De intressanta är ju vad ägarna gör efter besöket. ;)
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Tack för era svar

Jag har pratat med ägaren men hon är bara spydig tillbaka.

En anmälan är gjord hos länsstyrelsen.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Återkom gärna o berätta hur det gott om du får reda på något.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Sant sant.. men jag tror inte att dom delar ut varningar för att tiken är smal efter att den har fått valpar? Det finns tikar som blir riktigt "djurplågerismal" men då är det oftast deras första kull och förhoppningsvis tar inte ägaren fler valpar på hunden. Och eftersom att det är en blandras så finns det ju inga "bevis" på att hon har fått valpar tidigare och ägaren kan lätt komma ur situationen..

Har ingen egen erfarenhet men kan tänka mig att det är ganska svårt att avgöra hur en hund mår. Antar att dom är snål med varningar och anklagelser?
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Nu har det hänt grejjer. Vad vet jag inte. Antar att hon fått ett samtal eller brev. för jag fick nyss ett rätt otrevligt sms.
"är du helt jävla dum i huvet??? va fan har du med ***** och valparna att göra? gå å göra en anmälan?!?... osv osv"

återkommer om jag får veta mer.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Antagligen har hon fått påhälsning eller samtal, hoppas nu bara att valparna får det bättre :)

Go Naggur...
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Bra gjort! Hoppas hon inte fortsättar med barnsliga sms när allt har lugnat sig.;)
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

tack.

hon påstår att hon sköter hunden som man ska, och att jag kommer få problem om dom tar hundarna från henne.

men om hon sköter hunden, vad är hon då orolig för:grin:

sen börjar hon säga att mina renrasiga importerade staffar med fin stam är lika sjuka som hennes allergihundar. så jag borde vara emot renrasig avel då åxå:confused:
Sen så anklagar hon mig för att jag misskötte min förra hund som va en valp efter hennes tik. Hon hade extrem allergi och vi gjorde allt vi kunde för att få hennes liv drägligt innan vi bestämde oss för att hon skulle få somna in och slippa lida mer. ärligt talat så tyker jag att avlivning är en av de osjälviska man kan göra i en situation där hunden lider. men men...

Jag skiter fullständigt i vad hon säger och jag hoppas dom tar hundarna ifrån henne så hon inte kan avla fram sjuka hundar som går samma öde till mötes som min athena. och så hennes tik slipper föda fram fler valpar som ägaren kan tjäna pengar på när hon säljer dom till olämpliga ägare.

Kan tillägga att tiken är en såkallad "oreggad amstaff" vad som finns i hunden vet jag inte. Hannen sas vara en amstaff, men enligt annonsen som finns på blocket (chockerande!) är han en staff.
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Go Naggur! :banana:

Jag hoppas allt löser sig till det bästa, framförallt för hunden!
Uppdatera gärna. :)
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

Kommer hon med direkta hot ska du inte finna dig i det, det är olagligt och nåt du ska agera mot direkt!
 
Sv: Misskött tik med valpar. vart vänder jag mig?

You goo!! :D

O jag säger då bara de vilken uppfödare..!
Stå på dej.. Verkar ju som att hon är orolig, o då har hon kanske gjort fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 482
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 834
Senast: Halali
·
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: Korven
·
Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 289
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp