Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Ewelina

Trådstartare
Ja, hur ska man namnge en sån här tråd på vettigt sätt..

I vilket fall, jag grunnar väldigt mycket på ett visst argument som en del folk väljer när det kommer till produkter som blivit förbjudna eller nedklankade på.

Exempelvis kolloidalt silver och bikarbonat som mirakelprodukter.

Kolloidalt silver sägs vara bra till det mesta men har som tillskottsprodukt förbjudits av EU. Flertalet gånger har jag hört att detta är för att det ska bli mer klirr i kassan för läkemedelsbolagen. Detsamma med bikarbonat, som tydligen ska kunna bota cancer men som istället är utskrattat som cancerbotare av läkemedelsbolagen och av läkare.

Att läkemeldelsbolag eller läkare skulle rekommendera eller tillåta ett tillskott som inte framställs av dem och som dessutom klassar ut deras mediciner med hästlängder, det går inte. Det skulle ju göra att folk faktiskt blir friska och då kan de inte längre tjäna pengar på sina mediciner.

Hur håller detta argumentet egentligen? *Kritiska mot mirakelmediciner som faktiskt gör folk friska, bara för att de själva vill tjäna pengar*. Är det så att läkarna hellre folk dö än att erkänna ett mirakelmedel?

Kan också tillägga att jag varken provat kolloidalt silver eller bikarbonat och har enbart använt dessa som exempel till detta "argument" som jag så många gånger hört.

/Evelina
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Tror inte alls på det utan snarare att man förbjuder "mirakelpreparaten" för att det ska bli olagligt för oseriösa att utnyttja desperata människor som har obotliga sjukdomar från att bli lurade. Ett verkligt "mirakelpreparat" utan biverkningar skulle snabbt någon ta patent på och sälja dyrt och skulle garanterat se till att få det allmänt accepterat så att folk vill köpa det. Däremot är det tydligen rätt vanligt att välfungerande mediciner ersätts med någonting mindre effektivt/som har fler biverkningar när patenten för läkemedlet går ut.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Jag har tre saker att säga som svar:

1. Det är inte enskilda läkare eller läkemedelsföretag som bestämmer vilka substanser som rekommenderas (dvs indikation) för olika sjukdomar, det gör varje lands eget läkemedelsverk. Detta bestäms utifrån risk-nytta bedömningar baserat på vetenskapliga studier.

2. Om dessa mirakelmediciner nu har sån otrolig effekt, varför finns det inga vetenskapliga studier, utförda enligt konstens alla regler, som bevisar detta? Det skulle vara så enkelt att göra sådana studier och sedan tjäna enorma pengar på det, men det görs inte och då antar jag att det inte går att bevisa den effekt man påstår.

3. Man skall absolut inte underskatta placeboeffekten, den kan i vissa fall vara nog så god som läkemedel. Men hos personer som har allvarliga, livshotande sjukdomar är det rent förkastligt att prata om mirakelmediciner och i värsta fall få dem att sluta ta de mediciner som har bevisad effekt.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Kollodialt silver är giftigt, framför allt för vattenorganismer, därför har det förbjudits. Bikarbonat kan du köpa i närmsta livsmedelshandel, jag använder det för sur mage ibland. Men det kommer inte att bota cancer, kroppen bestämmer själv hur mycker karbonater den vill ha och gör sig av med överskottet. Du kan lika gärna säga att vatten botar cancer för det är lika sant.

Däremot tillverkar inte läkemedelsbolag mediciner de inte kan tjäna pengar på, vilket gör att många sjukdomar i fattiga länder står utan bot. Jag har också sett läkemedelsbolag lägga ner studier på läkemedel mot bla benskörhet och alkoholberoende, eftersom marknaden är för liten, man skulle inte få igen sina pengar. För det är ju trots allt företag och inte välgörenhetsinstutitioner vi talar om. Att utveckla och få ett nytt läkemedel godkänt kostar miljarder, inget man skojar bort alltså.

Detta till trots har vi idag en fullkomlig revolution inom just cancermedicinen. Ju mer vi lär oss om olika sorters cancer desto bättre blir vi på att skräddarsy behandlingar baserat på det specifika genom som utrycks. Det är väldigt spännande med medicin!

Det är lätt att skylla på giriga företag, men det är så vi "uppfostrar" företag att bete sig i en kapitalistisk värld.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Ett verkligt "mirakelpreparat" utan biverkningar skulle snabbt någon ta patent på och sälja dyrt och skulle garanterat se till att få det allmänt accepterat så att folk vill köpa det.

...2. Om dessa mirakelmediciner nu har sån otrolig effekt, varför finns det inga vetenskapliga studier, utförda enligt konstens alla regler, som bevisar detta? Det skulle vara så enkelt att göra sådana studier och sedan tjäna enorma pengar på det, men det görs inte och då antar jag att det inte går att bevisa den effekt man påstår.

Precis vad jag menar. De säger att produkterna är mirakelprodukter och kan bota allt men varför tar ingen vara på denna idén och gör något stort av det? Förklaringen enligt de "lyckliga, friska" människorna som har upptäckt mirakeleffekten: "Folk vill kunna tjäna pengar på att andra är sjuka".. Vad är det för förklaring liksom, det kan inte finnas en mer verklig och trovärdig anledning?
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Någonstans måste någon få pengar för att ta fram mediciner, vad jag vet är det ingen som jobbar gratis under hela sitt liv, vi behöver alla få lön för att överleva. Det finns dessutom ett antal mediciner som olika länder betalar på förhand för att företagen skall tillverka eftersom företagen aldrig skulle gå med vinst om de tog fram dem på "vanlig" kommersiell väg. Och inget företag kan gå med förlust.

Så visst kan man säga att företagen tjänar pengar på att människor är sjuka, men det gör i så fall sjuksköterskor, undersköterskor, läkare, sjukgymnaster, naprapater, psykologer också.

Att ingen tar vara på idén beror på att ingen kan bevisa att det fungerar. Det har tex gjorts mängder av studier på homeopatiska mediciner men ingen har kunnat bevisa att de har någon effekt (att de däremot kan ha en fantastisk placebo-effekt kan vi nog kanske alla vara överens om).

Dessa personer som blivit mirakulöst friska, vad är det som säger att de inte hade blivit friska ändå? Det är det som vetenskapligt korrekta studier bevisar eller motbevisar. Det kanske till och med är så att dessa personer aldrig var sjuka, men planerar att tjäna pengar på att sälja bikarbonat mot cancer? Jag säger så bara för att vända på frågan, inte för att jag menar att det är så.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Men varken bikarbonat eller kolodialt silver är föbjudet så vitt jag vet, silvret får inte säljas som kosttillskott dock.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Bikarbonat är i bakpulver. Kan man använda att bleka sina tänder med.

Silver är tungmetall giftig för människor och djur. Använd inte silver i onödan, dvs köp inte silver tvättmaskiner och använd något annat som desinficering av sår. Jod-sprit eller alkohol är inte lika farliga och räcker väl för det mesta.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Aldrig sagt detta heller, jag ber om ursäkt om du missuppfattade:

Kolloidalt silver sägs vara bra till det mesta men har som tillskottsprodukt förbjudits av EU. Flertalet gånger har jag hört att detta är för att det ska bli mer klirr i kassan för läkemedelsbolagen. Detsamma med bikarbonat, som tydligen ska kunna bota cancer men som istället är utskrattat som cancerbotare av läkemedelsbolagen och av läkare.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Men varför då denna tråd om två fullt lagliga substanser?
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Tillägg, bikarbonat får du använda hur som helst vad jag vet och restriktionerna angående silvret gäller kosttillskott inte läkemedel. Silver som kosttillskott är knappast befogat då det inte kunnat påvisas att mänskligheten behöver silver.

Det är väl knappast konstigt att man har infört begränsningar på att äta en giftig substans som inte finns naturligt i kropen. Vill man få fram mediciner måste de godkännas och framför måste man visa att de är ofarliga, Inget orimligt krav på en giftig substans även om det inte är jätte giftigt.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Men varför då denna tråd om två fullt lagliga substanser?

Jag tror TS tog de som EXEMPEL ;)

Frågan i sej var om det finns mirakelmedel eller om de vinstdrivande försöker mörka att det finns billiga alternativ som är just mirakelmedicin eller inte....
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Jag tror inte att läkemedelsföretagen lägger ner någon större energi på att aktivt lobba mot alternativmedicinen för att tjäna mer pengar. Ett exempel är t ex det finns ganska många godkända naturmedel mot ganska vanliga krämpor, t ex valeriana mot oro, johannesört mot nedstämdhet och echinacea mot förkylning. Det är preparat som har kunnat visa i studier att de hjälper, och att de inte är farliga.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Ska man ta exempel på mirakelmedel som förbjudas så bör man nog ta förbjudna medel eller hur? Kan man inte få fram ett enda exempel på medel som ens till synes är förbjudet utan anledning så är problemet minimalt eller hur? Om det ens finns... Jag är inte främmande för att något i den här stilen skulle ske (har skett) och det vore bra med exempel, men då riktiga exempel.

Bikarbonat - används i till exempel bakning, mig veterligt inga restriktioner.
Kolloidalt silver = finfördelat silver. Silver är bakteriedödande och knappast förbjudet i sig, äter man med silversked får man i sig detta naturligt. Det finns betänkligheter när det gäller miljön med silver i denna form då det bland annat påverkar bakterierna som ska bryta ner föroreningarna i reningsverk, frågetecken kring om det skapar resistenta bakterier. Det har en bakteriedödande effekt, det är inget som ifrågasatts och det säljs helt lagligt i många former, men det är inget mirakelmedel som botar allt även om de har sina användningsområden.

Det kolloidala silver som säljs idag är för övrigt till väldigt begränsad del äkta vara utan det innehåller till stor del joniserat silver.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Jag jobbar i Läkemedelsbranschen med kliniska prövningar.

Det tar enormt långt tid och kostar ofantliga summor pengar att ta fram nya läkemedel och ett STORT antal av de substanser som testas i olika faser kommer inte ens ut på markanaden.

HUR och VAD som ska testas, på vilken indikation (dvs typ av sjukdom/åkomma) bestäms på följande sätt:

1. Läkemedelsföretaget tar fram en produkt/ idé som de tror på.

2. Sedan ska läkemedlet testas grovt i 5 olika faser. Först på djur, sen på 4 olika grupper av människor. Fas 1 är de friska frivilliga, fas 2 en större grupp människor osv... För att öht få gå vidare från en fas till nästa måste det efter studiens slut påvisas att det finns POSITIVA effekter av läkemedlet. Dvs att människan med största sannolikhet gynnas av betydligt fler positiva än negativa effekter av att ta läkemedlet. Ett läkemedel i Fas 4 kan nästan betraktas som "ute på marknaden".

3. För varje fas som läkemedlet ska prövas, måste man först ansöka om tillstånd hos landets myndigheter och sjukhusens etiska kommitéer. De beslutar sedan om studiens upplägg följer nationella lagar och de internationella etiska forskningsregler som satts upp, för att SKYDDA INDIVIDEN, dvs deltar du eller jag i en studie, så görs allt för att vi inte ska behandlas som försöksdjur, utan faktiskt gynnas av läkemedlet.

Så, om ett billigt mirakelmedel inte kommer ut på marknaden, beror det med största sannolikhet på detta:

- Läkemedelsbolaget går minus på att testa och tillverka det. Det kanske inte går att patentskydda?

- Mirakelmedlet är helt enkelt inte ett mirakelmedel och passerar inte alla rigorösa kontroller. Många studier kontrolleras med en placebo-grupp. Dvs en grupp patienter får det riktiga läkemedlet, den andra får placebo. Sen jämför man resultaten.

Förbjuds ett preparat av EU/Läkemedelsverk för någon indikation, så är det för att det är direkt skadligt eller helt verkningslöst för människan och den sjukdomen/ åkomman, inte för att jävlas.

Och tro mig, skulle ett sk. mirakelmedel upptäckas, mot t.ex cancer, så skulle det bli fullt krig och en jädra uppmärksamhet för att försöka få till ett patent eller ensamrätt på tillverkning. Men ett förbud, det är något helt annat.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Precis vad jag menar. De säger att produkterna är mirakelprodukter och kan bota allt men varför tar ingen vara på denna idén och gör något stort av det? Förklaringen enligt de "lyckliga, friska" människorna som har upptäckt mirakeleffekten: "Folk vill kunna tjäna pengar på att andra är sjuka".. Vad är det för förklaring liksom, det kan inte finnas en mer verklig och trovärdig anledning?

Vad gäller naturliga substanser så kan man inte ta patent på det. Så enkelt är det.

Tar ett exempel. Om man behöver sköldkörtelmedicin så finns det ett par syntetiskt framställda preparat som är det enda man kan få från sjukvården. Det finns också naturligt framställda preparat som är gjorda av äkta sköldkörtel från gris. Många vill ha dessa mediciner istället av olika anledningar men det är i princip omöjligt att få. Läkemedelsbolagen får inte ta dessa naturliga hormoner och ta patent på, därav är det brist på den medicinen och svensk sjukvård är i princip förbjudna att skriva ut den. Trots att många vill ha den och upplever sig må bättre på den.

För 50 år sedan innan det framställdes syntetiska alternativ av läkemedelsföretagen var detta vad läkarna gav till sina patienter.

Självklart kommer heller inte läkemedelsföretagen lägga pengar på studier runt dessa naturliga mediciner då heller eftersom de inte kan ta patent på dom sedan. Därav ett låst läge, läkemedelsverket hävdar att det inte är godkänt för att det inte finns tillräcklig evidensbaserad forskning och eftersom det är läkemedelsbolagen själva som står för den mesta forskningen på läkemedel så är det inte troligt att det kommer några studer på det heller.

Ett STORT problem för de som vill ha dessa naturliga mediciner som dom upplever sig må så mycket bättre av.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Pengar är definitivt ett problem, men inte så mycket pga av patenten. Om inget patent finns får ju vem som helst tillverka och sälja substansen. Och allt man kan sälja kan man tjäna pengar på.

Däremot för att få lov att sälja något som ett läkemedel så måste man ansöka till EU eller det land man vill marknadsföra sitt preparat i, och den ansökan med påföljande registrering är dyr. Den kostnaden måste då vägas mot vad man kan tänkas få in. I just levaxin-fallet har de företag som "tillverkar" det naturliga hormonet ansökt till läkemedelsverket, men fått avslag pga att det inte går att fastställa säkerheten. (http://dinamediciner.se/nyheter/del...torkad-svinskoldkortel-kan-ge-galna-ko-sjukan) Läkare kan fortfarande förskriva det på licens, men det är lite bökigt för dem. Det är också mer kostsamt för landstingen och här är den springade punkten. Eftersom vi har subventionerad sjukvård i det här landet så är det i mångt och mycket landstingen som bestämmer vilka behandlingar som finns tillgängliga.

Det är alltså kunderna som bestämmer utbudet, men kunderna är inte du och jag, det är folkvalda politiker.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Jag tror TS tog de som EXEMPEL ;)

Frågan i sej var om det finns mirakelmedel eller om de vinstdrivande försöker mörka att det finns billiga alternativ som är just mirakelmedicin eller inte....

Tack, kunde inte sagt det bättre själv!
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

Nja, det bedrivs propaganda mot de naturliga alternativen till Levaxin och Lio och är numera i princip omöjligt att få en licens godkänd även om man uppfyller alla kriterier med råge. Det om man ens hittar en läkare som är villig att ansöka vilket också är i prinicip omöjligt.

Nu ska inte tråden handla om den medicinen utan det var bara ett exempel på patent och naturlig substans. För så är det ju, att man de facto inte kan söka patent på de naturliga substanserna. Och det var det jag ville få fram.

Vad gäller naturmedel så bedrivs det ju hiskeliga kampanjer mot dessa också runt om i Europa och Sverige.
Visst ska man skydda allmänheten men när folk inte får hjälp av sjukvård och de mediciner som existerar, kanske tom blir sjukare, så måste det finnas en valmöjlighet för dom som vill prova något annat anser jag.

Som det är nu börjar det likna häxjakt.
 
Sv: Mirakelpreparat förbjuds för att läkemedelsbolag ska tjäna mer pengar?

"I USA dör över hundratusen personer varje år av "mediciner" utskrivna av en läkare. I Sverige tror man det rör sig om ca 5000 personer. Mediciner som ger så starka biverkningar att man helt enkelt avlider som en följd av intaget. Den industri som står för dessa dödsfall är samma industri som via omfattande lobbyingaktiviteter lurar politiker att tro att kosttillskott i form av vitaminer och mineraler är livsfarliga och måste regleras både till form och till mängd. Detta är bara korrumperat humbug och det bevisas av bland annat ovanstående sammanställning. Kosttillskott är nämligen bara farligt för en enda sak - och det är för läkemedelsindustrin. Därav lägger man stora pengar på att få bort konkurrerande näringsämnen som förstör affärsverksamheten. Näringsämnen håller nämligen människor friska och ifrån allt vad "läkemedel" heter."

Ett exempel på vad jag menar, texten är utklippt från en text om kolloidalt silver och varför det inte är tillåtet som tillskott i Sverige (EU?)

Jag vill även tydliggöra att jag är ganska neutral i denna fråga, men har blivit lite paff när jag upprepade gånger fått höra detta. "Åhnej, ingen talar om bikarbonat som cancerbotare för då kan dom inte tjäna några pengar?" Min tanke när jag hör detta: "Kan det inte snarare vara så att det förmodligen inte kan bota cancer och därför inte finns någon anledning att någon hört talas om det?"

För nej, man kan inte sätta patent på bikarbonat och säga att man inte får äta det i cancerbotande syfte, men hade det då hjälpt så hade det väl oavsett vad läkare/läkemedelsbolag osv inte kunnat göra något åt att det blir otroligt stort?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp