Mirakelkur till torra läppar?

Caoimhe

Trådstartare
Mina läppar har tagit lite stryk nu när kylan har kommit och mitt användande av läppbalsam har resulterat i en allergisk reaktion. Är det någon här som känner till en riktigt bra produkt för stackars torra läppar? Ju färre ingredienser desto bättre. Personligen är jag allergisk mot bl.a. parfym och konserveringsmedel, men jag kan tänka mig att det är fler än jag som lider av torra läppar just nu, så släng in alla tips ni har!

Maria Åkerbergs Lip Care!

INGREDIENSER
Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, Cera Alba/Beeswax, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil, Butyrospermum Parkii (Shea) Butter, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Copernicia Cerifera (Carnauba) Wax, Caprylic/Capric Triglyceride, Mentha Arvensis (Corn Mint) Leaf Oil, Vanilla Planifolia Fruit Oil, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Oil, Limonene*. *From the essential oils

Jag tycker att Ringblomssalva hjälper mig riktigt bra vid torra läppar. Ingredienslista kan nog variera, jag har köpt min på en marknad och tror inte att den innehåller särskilt många ingredienser alls. Kan kika vid tillfälle, annars går det säkert att googla fram. :)

Jag kör med hemmagjort ringblomscerat: ringblommor i rapsolja någon vecka, silar bort ringblommorna, blandar oljan med bivax. Häller upp på hylsor. Låter stelna. Slut!

Hade gärna kunnat sälja några, men administrationen och alla tillstånd som krävs hindrar det. Men det är busenkelt att göra om man har råvarorna.

Senast ändrad:
Änglamarks Lip balm.
Ingredienser: olus oil, cera Alba, hydrogenated vegetable oil, simmondsia chinensis oil

Trivs mycket bra med denna.

Änglamarks Lip balm.
Ingredienser: olus oil, cera Alba, hydrogenated vegetable oil, simmondsia chinensis oil

Trivs mycket bra med denna.
Det är den jag använder just nu, och desvärre verkar det som att jag inte tål den längre. :( Jag får testa den igen när min hud har hunnit lugna ner sig.

---

Så många bra tips, tack så mycket allihopa! Kokosfett har jag ju hemma, så det ska jag testa omedelbart.
Det lär ju dyka upp lite julmarknader här i Malmö snart, så kanske jag kan lyckas hitta någon ringblomssalva då också. Den kanske även funkar bra till torra händer?

Mina läppar har tagit lite stryk nu när kylan har kommit och mitt användande av läppbalsam har resulterat i en allergisk reaktion. Är det någon här som känner till en riktigt bra produkt för stackars torra läppar? Ju färre ingredienser desto bättre. Personligen är jag allergisk mot bl.a. parfym och konserveringsmedel, men jag kan tänka mig att det är fler än jag som lider av torra läppar just nu, så släng in alla tips ni har!

Jag har gått från extremberoende av cerat till att bara behöva smörja en gång om dagen tack vare bivaxsalva med ringblomma i :love:
Jag snubblade över en annons på Facebook, men det är verkligen superenkelt att göra själv också :)
Finns en sida som säljer ingredienser, där finns det även en himla massa recept på diverse salvor och krämer mm

Jag har ibland på rent fett hemma, men vad jag framförallt är noga med när det är kallt (framförallt om jag tex ska cykla i kyla...) är att ha på vaselin på läpparna innan jag går ut. Det gör extrem skillnad och gör att läpparna håller sig bra. Utan det så får jag så torra läppar att de spricker och börjar blöda :grin:

Jag älskar Carmex. Bodde längre norrut i landet förut = väldigt torr luft på vintern och då var Carmex det enda som funkade. Jag har testat Burts Bees och en del andra, men inget är som Carmex!
Gillar burken bättre än tuben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka