Mirakel för munhälsa?

Basilika

Trådstartare
Det har seglat upp en ny fantastisk produkt, Fresh Breath Clean Teeth Gel, som ska hålla hundarnas tänder fina utan tandborstning. Jag tycker det låter för bra för att vara sant och då är det ju ofta det men har någon här någon erfarenhet av tandgelen?

Min italienare gillar inte att bli tandborstad och munnen är så liten så det går knappt att få in en tandborste in munnen utan att bruka våld. Därför vore det underbart om mirakelprodukten funkade. Eller om det fanns något annat!

Sv: Mirakel för munhälsa?

Ger man hunden färskt foder samt ben att tugga på så slipper man sånt där :) Det är det dom är menade att äta, som är naturligt för dom.

Jag har inte sett skymten av tandsten sen jag gick över till VoH och råa, ätbara ben. Revben och nackkotor är ypperliga plackborttagare;)

Håller med övriga om att färskfoder och riktiga ben gör jobbet!

Jag fick jättemycket beröm för min lilla tiks tänder när jag var på check-up senast! Det är mycket tandproblem på just de raser som är i min hund och problemen börjar tidigt, långt ner i åldrarna. :(

Mvh Domino_s

Har ingen erfarenhet av gelen men jag stämmer in i kören och rekommenderar färskfoder och råa ben istället för mystiska "mirakelmedel" :)

Jag har använt deras variant som man häller i vattnet. Och ja, jag fick jättebra resultat tycker jag :)

Är också nyfiken på detta. Har samma problem med Uno, man kommer inte åt med en tandborste. Hoppas på att någon har erfarenhet.

Ger man hunden färskt foder samt ben att tugga på så slipper man sånt där :) Det är det dom är menade att äta, som är naturligt för dom.

Uno har aldrig fått så mkt tandsten som när han fick färskfoder och ben.
Tror det inte har samma positiva effekt på hundar som inte har så mycket kraft i käkarna, lite för stora torrfoderskulor har rätt optimal hårdhet.

Jag borstar aldrig tänderna på mina hundar då dom dels käkar färskfoder och dels tuggar rätt mycket revben. Dock kan dom ibland få lite gult på huggisarna och det försvinner på några dagar/någon vecka med Tropiclean Clean Teeth. Jag fick tom bort in egna tandsten med det medlet, så ja - jag är nöjd:D Det är gel som man klickar ut och stryker över tänderna en gång per dag (jag gör före sovdax) och kör en period.

Ser nu att det är den på bilden jag har och ja, jag gillar den även om den helt glöms bort periodvis. Köpte min för kanske 7-8 månader sedan och den räcker länge.

Kompisen använder den på sin chihuahua som har problem med tandsten och veterinärbesöker har minskat från 1-2 gånger per år till väldigt sällan.

Senast ändrad:

Verksr ju inte innehålla något särskilt mer än att det är desinficerande. Klorhexidinskölj borde fungera likadant (typ hexarinse, hexident, corsodyl).

Purified Water, Natural Derived Alcohol, Natural Mint, Glycerin, Natural Cleanser, Carbopol, Chlorophyllin, Green Tea Leaf Extract

Jo, vi har gått över på färskt foder (Mush Barf köttbullar), sen ett halvår tillbaka ungefär och jag tycker tänderna hållit sig jättefina men det var efter hon redan fått paradontit och fått dra ut flera tänder. Nu är jag jätteangelägen om att inte behöva hamna där igen.

Men om hunden är lika stor (liten?) som en kos nack-kota, hur gör man då? Kan man såga isär dem ;)

Okej, jag tror jag ska konsultera veterinären för det var precis efter senaste saneringen vi gick över på färskfoder. Och så kanske jag vågar prova då om tänderna blivit sämre igen.

Min hunds färskfoder är som vanliga halvfabrikatsköttbullar så de tuggas inte så mycket. Men jag tror det är mer än mekanisk nötning i munnen. Jag tror att kemin i maten de äter påverkar munmiljön.

Kompisens chihuaua låter nästan som min hund så jag vore glad att slippa alla veterinärbesök :)

Bra tanke men det kanske är en smaksak, själv gillar jag grönt te så jag tänker att min hund kanske gör det också ;)

Bra tanke men det kanske är en smaksak, själv gillar jag grönt te så jag tänker att min hund kanske gör det också ;)

Mina hundar verkar inte ha något emot gelen och kan tom komma fram själva och få - men dom kan nysa och göra lite grimaser efteråt:) Det luktar dock lite mer än det smakar, så det kan vara doften som gör att dom nyser.

Hela skrov från höns! Köp rå, fryst kyckling. Ät filéerna själv och servera de råa benen till hunden. Perfekt storlek till småhundar.

Hade din kompis hund mycket tandsten när hon började använda gelen?

Halvt kl

Kanske något jag ska testa på min hund! Han har ganska mycket tandsten och luktar... inte gott i munnen :p Men han har haft urinsten så han får inte äta ben/kött/hundtandkräm och han hatar dessutom att borsta tänderna... Så alternativen är inte så många. Men detta verkar ju som en bra lösning :)

Kapar tråden och slänger in en benfråga. Jag känner mig lite osäker på vilka ben som är lagom och bra till min eurasier. Har tittat lite på tunna revbensspjäll av gris. Funderat på kycklingklubbor. Han har fått en del icke bärande från älg men nu är det slut till nästa jakt.
Vad säger ni som har mer erfarenhet?

Kapar tråden och slänger in en benfråga. Jag känner mig lite osäker på vilka ben som är lagom och bra till min eurasier. Har tittat lite på tunna revbensspjäll av gris. Funderat på kycklingklubbor. Han har fått en del icke bärande från älg men nu är det slut till nästa jakt.
Vad säger ni som har mer erfarenhet?

Jag hugger in på ditt trådkap och frågar jag också. Jag får ibland rådjur och älgben av grannen. Vissa ser vassa och "otäcka" ut ( de slänger jag) och jag är för dålig för att veta vilka ben det är på djuret. Är ALLA ben ok att ge råa, eller vilka är ok/måste man passa sig för?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18