MInska hingstiheten hos en hingst..?

PrittePuff

Trådstartare
Finns det något medel, huskur eller nåt som man kan ge en hingst för att minska hormonerna och lugna ner honom?

Munkpeppar har jag hörttalas om. HUr funkar det? Funkar det överhuvudtaget? vart får man tag på det?

Sv: MInska hingstiheten hos en hingst..?

*Christine* skrev:
Finns det något medel, huskur eller nåt som man kan ge en hingst för att minska hormonerna och lugna ner honom?

Munkpeppar har jag hörttalas om. HUr funkar det? Funkar det överhuvudtaget? vart får man tag på det?
Jag har provat...på min hormonstinna sto...m gott resultat, faktiskt...men hur/om det verkar på hingst vet jag inte....men kan va värt o prova...hör m någon som är kunnig i örtmediciner...
Lycka till..

*Christine* skrev:

Ett grinigt högdräktigt sto brukar få den värsta hingsten att stå givakt i en hörna utan att visa minsta hingsthormon, fråga besken så får du höra:rofl: :rofl:

Munkpeppar fungerar på de flesta hästar,är en ört som dämpar.
Men inte alla som vill äta den pg.a det har en så speciell lukt.
Jag handlar hos www.Alyose.se

Kastrering brukar lösa detta problem !
Om det inte är en hingst som har den kvalité som krävs för avel ( att den har något att tillföra sin ras) så finns det ju ingen anledning att ha kvar honom som hingst, dels blir det en enklare tillvaro för ägaren, dels slipper han ifrån sina hormonella drifter.

Hejsan
Jag gav min hingstiga valack humle. Gav mycket bra resultat, kan varmt rekommendera det (jag har dock bara givit det till en häst så det kanske inte funkar lika bra på alla). Märket var Dodson&Horell.
Lycka till

Welsh skrev:
Ett grinigt högdräktigt sto brukar få den värsta hingsten att stå givakt i en hörna utan att visa minsta hingsthormon, fråga besken så får du höra:rofl: :rofl:
:rofl: :rofl: Ha ha, kul...det tänkte jag inte på...ja, prova det..

Prova Stroppy Gelding från Dodson & Horrell, det funkade jättebra på min kille och jag vet andras det funkat på med.
Det är en burk med örter som du ger lite varje dag.

För ston finns det Stroppy Mare.

tack för alla tips! Allt ska undersökas och kollas upp.
Återkommer kanske senare med rapport...

Det är inte jag som är ägaren, så om kastrering ska ske kan inte jag bestämma över... Även om jag hade satt det överst på listan...

:rofl: Tack, Welsh!
Ska testa det! Ska bara finna ett högdräktigt sto först.
Nån som har ett att låna ut?? :D

Men ska hingsten användas till avel är dte helt naturligt om han är hingstig.

Det är liksom avelshingstarnas "jobb"

Mina ston har börjat visa brunster ordentligt nu också, så hade någon flörtat med dem tycker jag det är fullt förståeligt.
Åtminstonde som en viss liten dam "bjuder ut" sig..

han används inte till avel när han är hos mig,
men skickas han tillbaka till ägaren så kanske han används till avel....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar