Minnesuppgradering blev krasch

pigleton

Trådstartare
Köpte nytt minne till burken idag och åker glatt hem för att installera det. Tyvärr blev det inte så himla kul. Nu vill datorn själv formatera om eftersom den inte hittar något operativsystem, eller så är filen skadad. Visst fine, tar fram systemåterställningsskivan och tänker att det ska lösas sig men nu hittar den inte filen setupdd.sys istället och jag är helt utestängd och kommer inte in i burken.

Provade även att ta bort det nya minnet men då blir det helt svart på skärmen. Så vad gör jag nu? Försökte få hjälp från HP:s support men de säljer inga så gamla skivor som det är till min burk. Försökte då ringa betalsupporten som kostar 8 spänn per minut men la ganska snabbt på efter en velpelle som mest hummade i andra änden.

Är det nån ide att försöka reparera? Lämna in? Eller ska jag bara ge upp?

Burken är en HP Pavillion t672.se ca 5 år gammal.
 
Sv: Minnesuppgradering blev krasch

om dne är ca 5 år gammal frå du prova med en så liten hårddisk som du kan hitta, för troligen är det hårddisken som gått sönder, inte minnesmodulerna.

chansen är att datorn inte stödjer hårddiskar som är större än 137gb (eller ja, den kan ju använda större diskar, men bara de första 137gben).

att skärmen bara blev svart beror nog på att du itne lyckades få i minnesmodulerna till 100%, har du kollat så att spärrarna i plast sitter i sina fördjupningar på sidorna, både uppe och nere?
 
Sv: Minnesuppgradering blev krasch

ATA-6 kom 2001 så även ifall datorn av någon anledninge inte hade stöd för 48-bitars LBA out of the box borde det ändå ha hunnit komma en BIOS-uppgradering med stöd under de år den var supportad.

@OP: Plocka ut allt minne. Testa sedan med en i taget, i först slotten, och se om du hittar en som fungerar. Större risk du tagit sönder en RAM-sticka än på något sätt lyckats förstöra hårddisken om du inte lyckades tappa en hammare i datorn eller något.
 
Sv: Minnesuppgradering blev krasch

Ok, tack för tipset, ska prova det så fort jag kommer hem.

Skärmen blev svart trots att minnesmodulerna satt i helt, provade flera gånger och kände efter att det klickat i ordentligt.

Får väl se hur det går, egentligen skulle jag vilja komma åt filerna på hårddisken men där är väl loppet kört gissar jag? Har för mig dock att hårddisken var uppdelad där windows låg separat på en av partionerna.

Skulle gladligen springa och köpa ny burk men det handlar ju om pengar med och denna som nu gått sönder har ju haft allt jag behövt förutom då minneskapaciteten.
 
Sv: Minnesuppgradering blev krasch

Ok, efter att ha tagit ur de gamla minnena så fick jag slutligen igång burken igen. Tyvärr är ju allt vad gäller dokument borta. Hade en del på usb-minnet men inte allt, klantig som man är.

Skönt iaf att inte behöva köpa nytt just nu.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt en ny Acer Aspire V5-552 med 8 GB, 1 TB. Från första början har den börjat med startreparation när man trycker igång den...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: dpmatte
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Det började med att Norton varnade för nån fil som inte var testad av många eller nåt sånt. Det stod nåt om att jag inte använde den och...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp