minishettis betäcka halvblod?!

Smurfoff

Trådstartare
häromnatten så rymde vår minishettishingst som är 86 i mankhöjd och han är klapphingst.. han rymde in till grannens hage som har ett halvblodssto som är ca: 1,65. hon påstår att den kan ha blivit dräktig och ska åka till djursjukhuset och ta ultraljud om några veckor.. men är det verkligen möjligt att min lilla bamse kan betäcka en så stor häst?? han har gått tillsammans med 2 islandsston innan och har aldrig hoppat upp på dom.. stoägaren sa att stoet kan ha lagt sig ner.. men herregud.. händer det verkligen?

Sv: minishettis betäcka halvblod?!

Hmm.. det låter otroligt.. Allt är ju teoretiskt möjligt, men det låter lite väl.. :/
Var stoet brunstigt då?

Mallju skrev:
häromnatten så rymde vår minishettishingst som är 86 i mankhöjd och han är klapphingst.. han rymde in till grannens hage som har ett halvblodssto som är ca: 1,65. hon påstår att den kan ha blivit dräktig och ska åka till djursjukhuset och ta ultraljud om några veckor.. men är det verkligen möjligt att min lilla bamse kan betäcka en så stor häst?? han har gått tillsammans med 2 islandsston innan och har aldrig hoppat upp på dom.. stoägaren sa att stoet kan ha lagt sig ner.. men herregud.. händer det verkligen?

Det händer. Har sett en korsning minishetland-ardenner där shettisen var pappa. Stoet hade mycket riktigt lagt sig ner.

Avkomman var f ö jättefin men det är en annan historia :p

Håll koll på stoets brunster och vid minsta tveksamhet (dvs om hon inte brunstar om som normalt) skulle jag nog ultraljuda för säkerhetsskull.

Senast ändrad:

hon brunstade sa ägaren.. vad kostar ultraljud? vi får ju betala det. men det kännd ju lite onödigt att hon ska upp till djursjukhuset när en vertniär kan komma till en att göra det. vi ska också kastrera honom och så ska vi låna ett shettissto som sällskap. det kostar väll runt 3000 att kastrera en klapphingst?

Jag har betalat runt 300 för ultraljud när veterinären kommit ut och gjort det.

Tyvärr kan klapphingstoperationer skena iväg rejält, beroende på var i "magen" kulorna ligger...ju högre upp desto besvärligare och dyrare operation.
Jag gjorde en deal med Slöinge för ett flertal år sedan när vår treåring skulle kastreras...
Vi bestämde att jag skulle betala 6000:- varken mer eller mindre...så "gamblade" vi lite båda parterna...
Just den gången hade jag tur, för kulorna låg nästan högst upp på honom, så det hade tagit nästan fyra timmar att operera honom klart...

Ett U-ljud kostar mellan 250-350 kr.

Aha, om hon brunstade är det ju en annan femma :crazy:

Nix min syster kastrerade sin klapp hingst det kostade över 7000:-.....

Ett ultraljud är inte alltid billigt heller. Att åka till station kostar 500kr, och att ta hem vet kostar 600kr

Jag har i år fått ett stoföl efter en hingst som är 117cm och stoet 152cm. De gick på "fribetäckning" i en helt plan hage utan diken och backar :smirk: Hon lade sig helt sonika ner, lyfte på svansen och blev betäckt. Jag såg allt men tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Nu var detta planerat att han skulle betäcka henne, men inte i hagne utan i grop :angel: Kan tänka mig att det är ännu lättare för en minihingst att betäcka när stoet ligger ner, vr hingst fick ju huka sig lite :rofl:

Det är inte säkert att en klappis är fertil, snarare väldigt osannolikt eftersom kulorna ligger för varmt och simmarna dör.

Men låt märren dräktighetskollas för säkerhets skull, men jag är väldigt skeptisk

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka