Minimera spillet

hanna_shetland

Trådstartare
Har nyligen börjat fodra med hörundbal modell större till några unghästar som går på lösdrift.

Hur gör ni för att minimera spillet? Har sett att vissa har cementblock runt men det kan inte fungera här eftersom jag har shetlandsponnyer som då inte skulle nå fram till maten. Tips?

Sv: Minimera spillet

Bygg en foderhäck av något slag! Stallägarna där min pålle står har gjort en jättefin, lyxvariant som ser ut som en liten stuga :love:
Den har fyra låga väggar som går att lossa för att få dit balen och tak för att förhindra is och snö. Hästarna sticker bara in huvudet under taket å mumsar.
Men har sett alla olika varianter från järnrör till trähäckar. Snickra ihop en träram i lagom höjd för dina shettisar att äta ur och placera balen i den - som en gigantisk krubba helt enkelt! ;) Jag kommer aldrig mer vara utan foderhäck -höet blir ju bara smutsigt, nedtrampat och äckligt. Flera 100-tals kilon per år som försvinner ned i lera/snö/skit...
Kolla runt med lite bönder - de brukar oxå ha foderhäckar.

Jag har en låda i trä som jag lägger ut hösilaget i.
Brukar bli att jag lägger ut ca 30 kg på kvällen och fyller på med 10 kg till på morgonen. (Har två hästar)
Såhär ser min låda ut:
DSC_0085.jpg

Fast du kanske vill ha ut hela storbalen på en gång?
I såfall finns det foderhäckar att köpa färdiga som typ denna:
3.jpg

Häcken är ju lite större än pållarna om du ska ha en för storbalar förstås.. :D
Annars får du köpa en för får och lägga ut hö efter hand som de äter.

*hugger sista*

Någon form av "låda" skulle behövas, den skulle jag kunna ha sidan om balen och bara kratta ihop spillet och lägga där i. Det är svårt att hitta på någon bra lösning eftersom shettisarna är små och med korta halsar - de måste ju komma åt höet också :)

Det beror ju lite på hur stora balar du har, men om du "kopplar ihop" flera pallar och sätter en krage runtom så blir det ju inte så högt. Då får hela balen plats däri.

vi skär av plasten allteftersom dom äter upp balen. börjar med att bara skära av locket..

Så gör vi också men eftersom det, återigen, är shettisar så måste jag skära av den en bit ner, annars biter de hål i plasten själva eftersom de inte når upp till toppen.

Min granne som föder upp Shettisar gör så som jag gör med fåren. När balen är ny så skär man bara upp ett par små hål i balen. Hur många är lite beroende av hur många djur som ska äta av den. När de har ätit vad de kan genom hålen tar man av toppen som då har börjat hänga ner så att dom kan nå den.
Sedan ställer jag mina balar på gamla traktordäck, inget som dom kan skada sig på men det gör att de inte så lätt trampar i det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Glimra
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama