Minikaniner?

Sv: Minikaniner?

Gulligt värre!:love:

Men kan de vara 1 dm långa, det är typ som en guldhamster?

Tican skrev:
http://www2.blocket.se/view/3249382.htm?l=0&c=1&city=0

GUUUD vad underbart med såna små sötisar! :love: Men, vad tror ni? Är det ungar som växer och blir riktiga kaniner, eller är det missbildade som dör vid 3 månaders ålder - eller ska man slå till? :d :love: :D

Jag har väldigt svårt att tro det, om det inte är missbildningar det handlar om förstås... :crazy: Man kan ju alltid bli fodervärd och köpa senare om allt står rätt till om man vill ta chansen.

KÖP INTE!

hon skriver själv att det är blandraskaniner det handlar om, och av bilderna att döma är det förvuxna dvärgar. ett bra riktmått är att titta på öronen - på rasrena hermelinungar är öronen superkorta, medans dvärgkorsningar som är lika stora kroppsmässigt kan ha tredubbelt så långa öron = de blir förvuxna.
att få fram en mindre ras än hermelin genom att korsa hermelin med den större rasen dvärgvädur går inte. dvärgkorsningar blir tvärtom STÖRRE.

Hon sålde ju en massa kaniner, dom små kanske inte var på bild. :smirk: Dom på bilderna ser väl ut som renrasiga dvv, förutom möjligen den längst ner till höger, den ser ut som en unge.

Zebra: Ja foder var en bra idé! :) Måste maila tror jag. Kanske. GUD SÅ SÖTT OM DET ÄR SÅ SMÅ RIKTIGA! :love:

Tror definitivt det är en fejkgrej bara för att jävlas.

Hur kan man få fram så små kaniner när ingen av de raserna hon korsat med är så små???????? Jag tror det är lurendrejeri...

M.

Undrar hur gamla de där små är, för i dvärgkaninskullar kan man få sk muppar men de kan inte leva längre än 3 mån för de har dubbeldvärggen. Inte ens dvv på bilden så vidare snygga renrasiga ut. Sysslar man med nya raser måste man ha en hel del kunnande.
Nej om du på allvar söker en liten kanin gå in på :
www.kanin-net.nu
där finns köp & sälj sida bla och där kan du annonsera och där finns uppfödare från hela Sverige.

Tack, jag betraktar mig som en ganska seriös kaninmänniska, därav skeptismen. Har funderat på en till kanin ett tag, men då en "riktig" kanin som jag kan hoppa med. :p

Du har väl kaninuppfödning? Kan du berätta lite om hur det är? Har nu två kaninhonor varav den ena är hoppglad och fyra månader gammal dvärgvädur, den andra en korsning som inte alls gillar att hoppa. Funderar på att köpa en till hona, debutera med lilla Smilla i höst och registrera en uppfödning om det går bra.

Öh, näe! Det blir inte så små ungar... har själv gjort en hermelin/dvv och det blev en 1,5 kilos kanin....

Jo men visst kan det stämma!

Men då handlar det om inavel som med de flesta "små" hundraser och en sådan kanin skulle inte jag satsa på :(

Håller med övriga som sagt att det är bluff.

Jag har hållt på med kaninuppfödning i många år, det finns ingen "minikanin".

Dvärgkaniner (dvärgvädur,hermelin,dvärghare) kan däremot få ungar med dubbla dvärggener, vilket blir en extremt liten unge. Men deras magar fungerar inte som de ska så sådana ungar dör innan 3 veckors ålder oftast.

Sedan kan det förstås finnas kaniner som är mindre än andra.
Fråga henne vad hennes minikaniner väger så får vi snart reda på om de är mindre än tex hermeliner.

All avel är inavel, missbildningar osv. Vem kan ställa en tax och en afghanhund brevid en varg och säga att två av dom inte är missbildningar? Med en sån stor uppfödning kan jag tänka mig att hon har kunnat avla fram en egen ras, men att dom kaninerna har defekter vore ju också rätt troligt.

Tican skrev:
Du har väl kaninuppfödning? Kan du berätta lite om hur det är? QUOTE]

Tja jag har nu 2 hanar och 4 honor samt en hona på foder och det är tufft eftersom de bor på min balkong och jag måste förvara hö o strö i källaren o hämta upp när jag städar o så. Jag har haft problem med sjukdomar o skador o då är det inte roligt att föda upp men nu har jag tagit nya tag. Men jag känner att så länge jag bor så här är det mitt maxantal på kaniner.
Om du ska föda upp, satsa rasrent även om det är hoppkaniner oxå för då får större chans att få sålt. Skaffa en lätt färg eller ovanlig men bered på ett tufft jobb. Du bör kunna lite grunder och att avla rasrent idag kräver bla medlemsskap i kaninavelsförbundet samt en kurs som kostar ca 900-1200 kr. Sverige håller på och gör det svårt för uppfödarna tyvärr men å andra sidan hoppas jag på högre status och dyrare kaninungar.
Jag föder upp mellan 2-4 kullar/år och jag går minus så man ska inte tro man kan tjäna mycket på kaninavel.

På vilket sätt håller Sverige på att göra det svårare för uppfödare?
Det var på tal om att man kanske skulle vara tvungen att gå kurs men det gick inte igenom för det var inte mödan lönt för jbv.
Har du inakoderingar som tar upp mer än 6 burar så måste man efter årskiftet ha en utbildning men som uppfödare med egna djur behöver man inte och kommer inte att behöva vad det ser ut nu.

Glömde...är det kaninavelsförbundet som tar den utgiften och som handhar utbildning som krav för att få bli reggad uppfödare hos dom?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Kolla alltså, så jävla lika gerbiler! Hur ser man skillnad egentligen? :angel: :D...
Svar
16
· Visningar
2 751
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur http://www2.blocket.se/view/2911597.htm?l=0&c=1&city=0 Varför skulle kaninen i fråga få fluglarver i pälsen ?? Och en sådan ras (vad...
2
Svar
20
· Visningar
1 512
·
Övr. Djur Nån som vill skänka mig plats, pengar och transporthjälp? :angel: Mig vill ju ha den här...
Svar
11
· Visningar
831
·
Svar
14
· Visningar
2 503
Senast: daysi
·