Minibadkar/badbalja till vuxna

bettysmatte

Trådstartare
Jag SAKNAR mitt badkar!! Så i mitt fb-flöde dök det upp ett minibadkar/badbalja som rymmer 100 liter med vuxen person i (200 liter utan). Det finns en slang för att släppa ut vattnet i avloppet, och det tycker jag att man vill ha. Baljan är i plast. Ser trevlig ut, men det känns lite dyrt med 1995 kr för en stor plastbalja. Någon som vet om det finns några alternativ? Förutom att priset känns lite högt, så verkar det faktiskt vara ett trevligt alternativ om man i nuläget bara har en trist duschkabin... :)

Alltså.. Det enda jag kan tänka mig är en sån där vit plasttank som man har i jordbruket. Typ 1x1 meter stor fyrkant, Sen hade du fått skära ut ett plumshål och nån form av anordning för att släppa ut vattnet... Fast allt det förutsätter att du får in åbäket i lägenheten(?) :D

Jag SAKNAR mitt badkar!! Så i mitt fb-flöde dök det upp ett minibadkar/badbalja som rymmer 100 liter med vuxen person i (200 liter utan). Det finns en slang för att släppa ut vattnet i avloppet, och det tycker jag att man vill ha. Baljan är i plast. Ser trevlig ut, men det känns lite dyrt med 1995 kr för en stor plastbalja. Någon som vet om det finns några alternativ? Förutom att priset känns lite högt, så verkar det faktiskt vara ett trevligt alternativ om man i nuläget bara har en trist duschkabin... :)

Åh vi saknar också badkar och har inte direkt plats att sätta in ett, funderar också på en sån! Hoppas någon har erfarenhet. :D

Alltså.. Det enda jag kan tänka mig är en sån där vit plasttank som man har i jordbruket. Typ 1x1 meter stor fyrkant, Sen hade du fått skära ut ett plumshål och nån form av anordning för att släppa ut vattnet... Fast allt det förutsätter att du får in åbäket i lägenheten(?) :D
Hrm, nej, en sådan skulle aldrig ta sig in i vårt lilla, lilla hus... ;)

Åh, en sån har jag funderat på, men inser att varmvattenberedaren förmodligen inte kommer att räcka till. :arghh:

@bettysmatte och @minimal Jag har inga andra tips men en i min bekantskap skaffade den där badbaljan i vintras och påstår att det är det bästa som hänt henne :D

När jag googlar på engelska (bathtub plastic adults) får jag fram massa uppblåsbara alternativ också, men hade personligen varit lite rädd för att orsaka översvämning/fuktskada om "baljan" skulle gå sönder mitt i badet.

Beroende på hur mycket plats du har...
Själv har jag plats för ett badkar i mitt badrum, men dörren är för smal (badrummet var från början skafferi), så det går inte att komma in med ett badkar, inte ens ett sittkar. Jag köpte en sådan här för ett par år sedan: http://www.clasohlson.com/se/Uppblåsbar-båt-Proaqua/Pr315209000
Funkar superbra! Jag älskar den! Du kan se på bilden att det är som två "ringar" att blåsa upp, ska man ha den som badkar så räcker det att blåsa upp bara den inre "ringen", så den tar inte så stor plats som man först tror. Den är ju inte så djup, men man kan lyfta upp kanterna lite genom att ställa tex små plastbyttor (skumtomte-lådor är perfekta!) under och sedan är den ju såpass lång, så man kan ligga ner ordentligt, så man ändå får vatten upp till armhålorna. Eftersom det är gummi så är det mjukare att luta sig emot än ett emaljbadkar och även botten blåses upp lite, så det är mjukt att ligga på också, vattnet håller sig också varmt längre. Nackdelen är ju att det är lite krångligt att tömma den, jag har min bredvid golvbrunnen, sätter ena foten på kanten och trycker ner så vattnet rinner över kanten och när det är lite kvar så lyfter jag helt enkelt upp den och häller ut resten.

Kan du duscha varmt i 10 minuter? De påstår ju att 100 liter motsvarar en 10 minuters dusch...
När jag bodde med ex räckte vattnet till oss båda om jag duschade först men inte om jag duschade sist då han brukade duscha länge. Vi slängde ut badkaret då det trots att det var litet inte räckte att både bada och duscha av sig efteråt/tvätta håret med en 100 l beredare, även om jag testade med att koka 20 l vatten på vedspisen för att det skulle gå åt mindre varmvatten att fylla det. :meh:

Googla "bada gekåskasse" så får du upp en artikel där en mamma och hennes lilla son badar i en stor förvaringspåse som kostar 25:-
Billigare lösning får du leta efter, under förutsättning att du inte bor i andra änden av landet gentemot gekås förstås :)

Googlar man på inflatable bathtub sitting så får man fram en variant som jag tycker det bra ut :) lite som en mini pool med uppblåst ring i toppen och stöd pinnar runt om hela.
Tycker att sitt badkar verkar trevligare om man bara ska sitta och ha det varmt och gott ^_^ mindre smidigt om man ska fila fötterna..

Jag började kika på allvar på de här minibadkaren, men sedan kom jag hem och tittade i mitt badrum och blev deprimerad... :( Vi har en duschhörna och inte en duschkabin. Den sitter fast i väggen med - förmodar jag - silikon. Värre är att den också "sitter fast" längre ner, där två vattenledningsrör har dragits rakt igenom metallramen. Det kommer ju inte gå att ta ut den utan att anlita rörmokare, antar jag... :( ?? Ett sådant bök. Jag som tänkte att det bara var att lossa och bära ut den, beställa minibadkaret, sätta in det och BADA...!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka