Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker deras mineraler är skit och på gränsen till lurendrejeri! Det innehåller i princip inget annat än kalk och kanske lite fosfor men är väl tilltaget i pris. Du kan lika gärna köpa foderkalk på granngården för en tiondel av priset..Halloj!
Ni som fodrar med minerals by nordic med någon av deras kraft, grov och mineraler. Vad är er upplevelse av det?
Jag har skickat efter smakprov till pållen. Så vill gärna höra vad ni tycker om fodret och varför ni valde det?
Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn. Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
Japp det stämmer, jag har dock inte superkänsliga hästar längre så är sååå glad och tacksam över att jag slipper stå med pulverpåsarna och vågen just nu. Mmm smaken av kopparproteinat i näsan .Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn. Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.Blev intresserad först men läste sedan att det är baserat på bla monokalciumfosfat som är riktigt skit och innehåller massa järn. Alltså är det massa dolt järn i produkten. Jag använder Vitafor Strong som jag tycker är helt ok och inte innehåller massa dolt järn iom att det är magnesiumsaltbaserat. Annars har ju även Key mineralmix riktigt bra mineraler men priset är förhållandevis högt jämfört med Vitafor så därför blir det tyvärr det istället. Skulle gärna vilja stödja Key mineralmix men vi betalar redan rejält högt för vårt silage så ibland så får ekonomin gå före tyvärr.
Listed below are supplements recommended by Eleanor Kellon, VMD (Carol Layton, Balanced Equine Nutrition, pers. comm.). It is important to use compounds that are low in iron and easily absorbed in the digestive tract. If possible, avoid antagonistic effects, e.g., iron/zinc and copper/sulfur.Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.
Även "vår" guru här på buke säger samma.Att monokalciumfosfat innehåller mycket järn har du någon säker källa, analysresultat eller dyl eller är det ett påstående som någon påstått? Ifrågasätter inte utan en genuin fråga.
Oj! Jisses aldrig sett något som får kallas mineralfoder med så låga värden.
Vad är det du var nöjd med?Jag hade mineralerna, mycket nöjd.
Vilka mineraltillverkare använder inte dessa? Jag hade inte koll på detta, googlade nyss och ser att de mineralerna jag ger (hippo) innehåller monokalciumfosfat..Även "vår" guru här på buke säger samma.
Ja, det finns en allvarlig hake med monokalciumfosfat. Det kan innehålla extremt mycket järn. Krafft använder monokalciumfosfat till sina mineraltillskott. Det är därför järnhalten i verkligheten är 2500 mg/kg istället för 600 mg/kg som de officiellt redovisar. Skillnaden, 1900 mg, kommer främst från monokalciumfosfat.
Samma sak med dikalciumfosfat som kan innehålla ännu mer järn!
Undvik dessa mineraltillskott.
Lars/spaderÄss