Mineralhjälp!

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Mitt hö innehåller ovanligt LITE mineraler verkar det som.. Kommer att behöva ge dubbel dos av nuvarande mineral för att ca/p kvoten ska bli någorlunda bra. Problemet blir då att det även blir dubbel dos av selen vilket inte känns riktigt bra....

Så min fråga till er är, vad är bäst: Ösa på med mitt vanliga mineralfoder som då uppfyller kvoterna men ger överskott av selen ELLER ge normal dos av mitt nuvarande mineralfoder (dvs typ 100g) och sedan komplettera med ytterligare ett mineralfoder (biomineral) som endast innehåller kalcium och fosfor (+ lite magnesium)....? Med sista alternativet blir det ett himla pytsande med olika pulver o grejer, men det kanske är värt besväret....?

Så vad tycker ni?

Sv: Mineralhjälp!

Hej! Mitt hö innehåller ovanligt LITE mineraler verkar det som.. Kommer att behöva ge dubbel dos av nuvarande mineral för att ca/p kvoten ska bli någorlunda bra. Problemet blir då att det även blir dubbel dos av selen vilket inte känns riktigt bra....

Det är absolut inte farligt att ge din häst den ”dubbla dosen” selen. De rekommendationer som SLU ger för mineraler är minimimängder, dvs. mängder som aldrig får underskridas. Optimala mineralmängder ligger mycket högre så det är ofta bättre att ge mer än de rekommenderade minimimängderna. Den övre gränsen för selen ligger på ca. 20 ggr. minimimängden.

Sv: Mineralhjälp!

Har också låga mineralvärden på ca och fosfor så just nu kör jag på 80 g miner vit och 50 g foderkalk för att få ihop det, och då går den ena hästen på 2 kg hippo alfa som innehåller endel mineraler och den andra äter lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 708
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka