Mineralfoder ett måste?

A

ad_hoc_80

Måste man ge ett vitamin-/mineralfoder även om foderstaten tycks täcka behoven?
Nu har jag ju bara värdena på Ca och P, så jag vet ju i och för sig inte om resten av mineraler och vitaminer finns tilräckligt av.
Men om jag ger mineralfoder också, så blir ju Ca- och P-halterna alldeles för höga.

Hur gör man?
Har bara hört att man "måste" ge mineralfoder också.

Sv: Mineralfoder ett måste?

Det är inget måste om behoven täcks av det vanliga fodret.
Det man ska vara mest observant på är selenet. För det saknas normalt i svenskodlat foder så nästan alla behöver tillsätta det.

Det du BÖR tillsätta om du inte ger ett mineralfoder är selentillskott -Tokosel (finns t ex på Apoteket).

Tack för hjälpen!

Tokosel ger jag en gång i veckan. :)

Men du hade inte värdena på magnesium va?
Det KAN bli för lite av det om ditt hö är magnesiumlågt. Vad innehåller din foderstat i övrigt o hur mycket hö hade du tänkt att ge? För att få ett hum om det kan täcka Mg-behovet...

Det är ju dom fyra mineralerna som är de viktiga som man brukar ha koll på o beräkna. (Ca, P, Mg, Se)

Det finns mineralfoder utan Kalcium och fosfor, det använder jag just eftersom kalcium och fosfor kan variera väldigt i grovfoder. När jag lämnade mitt hö på analys pratade jag med labbet om just mineraler/vitaminer och den personen sa att vitamin innehållet sjunker ju längre höet lagras, vilket ju faktiskt är ganska logiskt. Hon rekommenderade mig att börja med mineraler/vitaminer efter nyår och ge fram tills gräset börjar växa igen. Selen får mina hästar året om i form av tokosel

Ja på våren är det bra att lägga till VITAMINER men mineralhalten sjunker inte så det behövs ju för den delen inte ges ett helt mineralfoder. Iaf så som jag förstått det.

Du kanske skulle kolla magnesiumet? Jag ger inget mineralfoder, dock måste jag tillsätta både magnesium och fosfor. Men skulle jag tillsätta ett mineralfoder blir det för mycket kalcium och Ca/P kvoten blir fel.

lånar tråden, verkar ändå ha dött.
Om min häst P,Ca och Mg behov täcks av grovfodret förutom selen då, borde han inte behöva något mineralfoder om han får selen genom någt annat ??
Han får miner blå (krafft) och det innehåller ju oxh lite vitaminer men han får mer vitaminer från sitt krafftfoder som han äter 0.5 kg utav än mineralerna.... :crazy: Är väl främst A,D och E vitamin han behöver finns det något vitmain med alla dom tillsammans ???

Nu förstår jag inte vad du menar. OM hästen får i sig tillräckligt med mineraler via grovfodret, varför ska du då tillföra ytterligare mineraler ? Vad är logiken ? Vad menar du med selenet ? Den meningen förstod jag inte riktigt.

alltså han får inte i sig tillräkcligt med selen om jag tar bort mineralfodret då måste jag tillsätta toksoel lr något, sen var det om han behövde nå vitaminer istället isånnafall...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 450
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka