stjarnfrugt

Trådstartare
Idag när jag tittade på analysen av hösilaget så var endast TS, MJ och smbrp med. Inga mineraler.

Värden på hösilaget:
TS 70%
smbrp 50 g/ kg foder
MJ 7.4/ kg foder

Hur ska man då veta om och hur mkt mineraler hästen ska få?
Detta är en d-ponny. Hon äter just nu ca 0.5 kg Krafft Groov 90 och 7 kg hösilage per dag.

Varför tar man en analys utan mineralvärden? Hur räknar ni med såna analyser ut foderstaterna?:confused:

Sv: Mineraler

Jag har fått fel från labbet flera gånger, så jag har fått mer eller mindre chansa. Har inte gett några extra mineraler, utan bara lite betfor eller nåt kraftfoder. I nästa analys ska jag ligga på labbet så jag får rätt den här gången..

Många analyserar utan mineraler pga ren snålhet. Det är ju billigare att utesluta mineralanalysen. Men varför kan du inte analysera mineralerna i efterhand då ? Det är ju bara att skicka in.

Många analyserar utan mineraler pga ren snålhet. Det är ju billigare att utesluta mineralanalysen. Men varför kan du inte analysera mineralerna i efterhand då ? Det är ju bara att skicka in.

Därför att det är ett stort inackorderingsstall som jag bara är medryttare i. Stallägarna analyserar grovfodret och hänger ut i stallet så att hästägare kan ta del av analysen och beräkna foderstat åt hästarna. Jag vet inte varför de inte analyserat mineralerna, jag ser bara att det inte är gjort.

Vad kostar en helanalys dvs inkl mineraler?

Okej. Det kan jag tycka är ganska billigt om man har ett stall med 20 inackorderingar. Jag lovar att alla kan tänka sig att ge drygt 25 kr/häst om det är där skon klämmer ;)

Jo det kan man lätt säga! Inte så rolig summa ensam men är man så många så! Men för mig är det en självklarhet med helhetsanalys :)

Oj, det var ju rätt billigt ju! Jag fick ge 700 nånting för min sist.. Vad använde du för labb?

Frågade idag en av de andra i stallet hur de beräknade sina foderstater när mineralanalys saknades. Hon sa att hon ger pellets och där ingår ju mineraler... ... ...:confused:

Ja du, vissa är roliga :grin:

Du får nog snällt förklara att det bästa är att man vet mineralerna i höet också eftersom att det är grunden, och att man SEN ska lägga till extra om det behövs :)

Idag när jag tittade på analysen av hösilaget så var endast TS, MJ och smbrp med. Inga mineraler.
Varför tar man en analys utan mineralvärden? Hur räknar ni med såna analyser ut foderstaterna?:confused:
Som någon tidigare sa så är det en ren kostnadsfråga. Om man odlar sitt vallfoder själv upptäcker man ganska snart att mineralerna ligger ganska stabilt (beror ju främst på markförhållandena). Det som varierar kraftigt är däremot proteinhalten (smrp) och fiberhalten (NDF) och det är här som man fokuserar i samband med skörden. Jag lägger hellre pengarna på fler proteinanalyser än på en mineralanalys som alltid blir likadan. Vi tar mineralanalyser enstaka gånger, men bara om vi gör förändringar som att byta till andan vallfröblandning. För foderstaterna utgår vi därför från gamla värden på de aktuella vallarna.

Man kan alltså kolla mineralanalysen på en tidigare analys och sedan räkna utifrån den menar du? Vore ju skitbra (förutsatt att någon finns sparad) :laugh:
Det här stallet slår eget hö, vad jag vet.

Jag frågade ju som sagt en i stallet, just för att veta vad de ger sina hästar för mineraler. De borde de ju veta då om de tidigare haft en mineralanalys... men när jag frågade kändes det mest som att hon inte fattade vad jag pratade om. Men hon kan ju ha varit disträ, jag vet inte:crazy:

De flesta ger mineraler utan att ens reflektera över varför dom gör det, om hästen verkligen behöver det, och många vet inte ens vad det är dom ger...utan mineraler som mineraler anser många.

Men nu måste jag fråga, är det inte så att överflödiga mineraler bara går igenom kroppen på hästen, d v s är ingen fara.
Alltså man kan ge mineraler enligt allmän rekommendation väl?!

Sen kan man ju tycka att det är onödigt och dyrt att lägga pengar på det om det inte behövs, men ibland är det enklast. (Om inte annat tills man vet mer)

Härom dagen såg jag stallägaren i stallet. Jag frågade då om de gjort någon gammal analys på mineralerna, som jag kunde få titta på. Först såg hon ut som ett frågetecken, sedan bad hon mig förklara frågan igen. Jag sa "Ja, finns det någon höanalys där mineralerna är analyserade, så att man får se vad höet innehåller mer än energi och protein?" Hon såg återigen ut som ett frågetecken. Hon fattade inte varför jag skulle veta det. Sedan sa hon "Nej, jag tror inte vi brukar göra såna..."

Man börjar ju undra vad folk som äger ett stall för 30 hästar (varav 13 är inom familjen) egentligen kan när de ser ut som vandrande frågetecken när man vill veta vad höet innehåller för att kunna räkna en foderstat...:eek:

Så, hur skulle ni nu göra i detta fall? Det finns ingen mineralanalys varken på aktuell eller annan skörd.
Ska man ge mineraler eller ska man låta bli? Vilka ska man ge isf till en vuxen häst, lätt arbetande och ca 20 år gammal? Så vitt jag vet finns inte allt i hö (tex selen) och den lilla mängd krafft hon får (1 hekto/dag) ger ju inte mkt.
Vissa menar att man alltid ska ge mineraler då man inte vet säkert och andra menar att hästar kan klara sig enbart på ett bra hö. Hur gör ni?

Men nu måste jag fråga, är det inte så att överflödiga mineraler bara går igenom kroppen på hästen, d v s är ingen fara.
Alltså man kan ge mineraler enligt allmän rekommendation väl?!

Sen kan man ju tycka att det är onödigt och dyrt att lägga pengar på det om det inte behövs, men ibland är det enklast. (Om inte annat tills man vet mer)

Jag har inte hört detta om mineraler, däremot är det ju så med vattenlösliga vitaminer (B och C).

Vissa menar att man alltid ska ge mineraler då man inte vet säkert och andra menar att hästar kan klara sig enbart på ett bra hö. Hur gör ni?

Man behöver ha en viss uppfattning om hur mineralsammansättningen ser ut. Det man framför allt behöver veta är Ca/P för att inte få extrema värden. Foderfabrikanternas mineraler finns ju i olika "varianter" för att komplettera den övriga foderstaten på ett lämpligt sätt. Exempelvis Krafft (bara som exempel, ingen rekommendation) har tre olika mineraler. Dessa har stora skillnader i Ca/P-kvot för att kunna kompensera och komplettera i en foderstat.

Jo, jag vet. Men om man som i detta fall inte har någon som helst aning om hur Ca/P (eller något annat för den delen) ser ut - hur sjutton ska man göra? Jag tycker jag gjort allt man kan, dvs talat med stallägaren samt berättat varför det kan vara bra att veta. Så det känns lite... tröstlöst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar