L

Lisa3

Ger ni mineraler (utöver eventuellt kraftfoder) när ni har hästrna på bete?
 
Sv: Mineraler

Ja det gör jag, jag ger Kraffts miner grön (små pellets).
Men det ska faktiskt inte behövas egentligen, har man ett ordentligt bete ska hästen få i sig tillräckligt ändå.
Jag ger det bara för att jag vill känna mig säker på att pållen får i sig tillräckligt, jag är väldigt nojig med sånt.
 
Sv: Mineraler

Nej, vi har ett tillräckligt kraftigt bete. Behövs inte då :)
 
Sv: Mineraler

Om du är nojig, blir du inte ÄNNU nojigare av att proppa i din häst saker som gör att den får skadligt mycket?
 
Sv: Mineraler

Jag anser att mina hästar är kloka nog, de äter inte av det om de inte behöver...
Ska jag vara ärlig så går det inte särskilt mkt under dessa månaderna... ;)
 
Sv: Mineraler

Näpp, det finns ju i gräset! :) Men saltsten finns såklart.
 
Sv: Mineraler

Har köpt en mineralbalja och ställt vid vattnet, så hästarna får slicka i sig när de känner de behöver. Jag upplever det iallfall som att de känner när de har brist på nåt...
 
Sv: Mineraler

Hur är det med selen? Någon som vet? Borde man inte ge dem det?. Det anses ju vara allmän selenbrist i hela landet. Om det är brist på selen överallt så borde ju inte betet täcka det heller? Hur gör ni? Förutsätter nu att man inte ger något mineralfoder utan bara bete och kanske saltsten. Nu finns det ju selenberikade saltstenar men räcker det?

Med vänlig hälsning

Tora den undrande
 
Sv: Mineraler

Hämtat från Hippocampus:

Vågar man lita på att hästen får i sig alla mineraler bara genom att beta? Man vet är att smältbarheten = lättheten för kroppen att ta till sig fodrets mineralämnen, är högre i det unga, färska fodret än i ett äldre konserverat foder. Man vet att växterna inte kan tillväxa om det är en allvarlig bristsituation i marken. Det är ju därför man gödslar med NPK = kväve, fosfor och kalium, till slåttervallar där grödan tas bort och kretsloppet bryts, och man vet att kalkning = tillförsel av kalcium är en skördeökande åtgärd och i en jord med bra kalciumstatus är de flesta mineralämnena lättillgängliga. Saknas det näringsämnen i marken växer det dåligt och betet räcker inte till för att hålla hästarnas hull.


Så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.

Spårämnes- eller mikromineralbehovet tillgodoses i de allra flesta fall, utom kanske behovet av selen eftersom Sverige har selenfattiga jordar. Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.


Varför äter då hästar mineralfoder på betet om de inte behöver det?
Tyvärr fungerar det inte så att hästen alltid äter just det den behöver, den äter med förtjusning det som smakar gott. De allra flesta mineralfoder har någon smaktillsats, just för att få hästarna att äta. Salt är en vanlig smaktillsats, och kanske kan det vara enklare för en häst att äta av mineralfodret istället för att stå och slicka på en saltsten när natriumbrist uppstår. Har man glömt att lägga ut en saltsten blir åtgången av mineralfoder ofta hög.


Vad skada gör det om jag för säkerhets skull ger mineralfoder på betet?Det mineral som man idag ser som den "största miljöboven" är fosfor. Fosfor är en ändlig resurs, dvs, den finns i begränsad mängd på jorden. På sikt kommer ett överskott av fosfor i jorden att följa med regn-, och smältvatten ut genom bäckar, åar och floder till haven där det kan orsaka övergödning. Dessutom är det dyrbart med mineralfoder. Ett tillskott av foderkalk är inte farligt för miljön, och det skadar inte hästen, eftersom överskottet försvinner ut med urinen, men det gör heller ingen större nytta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 243
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp