bigganl

Trådstartare
Hjälp!
Jag vänder och vrider på detta och hittar inte rätt.
Jag har ett sto som blev drabbad av fotosensibilitet sommaren 2014. Efter detta så har hon blivit väldigt känslig i mankammen. Förra året var hon täck från solljus för säkerhets skull hela sommarhalvåret. Trots det tappade hon allt tagel från den vita delen av mankammen. Inget kliande. Taglet bara föll av.
Fotosensibilitet påverkar ju tex levern och det känns som om jag behöver stärka henne mer inifrån. Hon har inga övriga men efter utbrottet. Bra päls och hovar, bra mage och hon är pigg och glad. Hon har fått Steel-joint sedan i somras då jag hört från många att det är positivt för både mage och hud, men det innehåller så extremt lite fosfor att jag inte kan fylla behovet utan extra tillägg.
Hon har också fått MSM sedan i somras för att hjälpa till att stärka.
Finns det mineraler som är bra för mage och hud och som samtidigt innehåller en del fosfor?
Vilka mineraler tycker ni jag ska titta på till denna häst?
Jag måste givetvis se till att behoven är fyllda men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Tidigare har hon fått Granngårdens mineraler, men jag vill gärna ha något som är mer effektivt just för magen och helst med organiska spårämnen som är lättupptagliga.

Vad har ni för idéer? Vad skulle ni själva ha tittat på för märken?

Det jag har tittat på nu är Vitafor Avel eller Balans. Biopromin, Exemia, Hippo selection.

Gemensamt för alla de med organiska spårämnen verkar vara att de innehåller extremt lite fosfor. Är det baserat på ny forskning? Eller är det bättre att ge sådan mineral och fylla på med tex fosforbalans för att fylla behovet?

Glöm biopromin.

Ge fosfortillskott om det är det enda du saknar, och ge separat magmedel.

Proteinmineral är det enda jag kan komma på som kan stötta magen. Men det är högt med selen i det så räkna noga!

Finns det mineraler som är bra för mage och hud och som samtidigt innehåller en del fosfor?
Vilka mineraler tycker ni jag ska titta på till denna häst?

Som hästägare måste man förstå att hästen har behov av vissa s.k. essentiella mineraler. Essentiella mineraler är de mineraler som hästen måste få från foderstaten eftersom hästen inte kan tillverka dom själv. Olika hästar har olika behov varför man måste beräkna mineralbehoven för sin häst.

Den viktigaste källan för mineraler är ett grovfoder. Ett bra grovfoder täcker ofta de flesta av hästens mineralbehov. Mineralinnehållet i ett grovfoder kan dock variera inom vida gränser beroende på jordmån, pH-värde, skördetidpunkt m.m. För att veta vilka mineraler ett grovfoder innehåller måste man ha en analys som omfattar mineraler (både makro- och mikromineraler).

Först när du har räknat ut din hästs mineralbehov och vet vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller kan du se vilka mineraler som det är brist på i foderstaten. När du vet detta kan du börja att leta efter ett mineraltillskott som passar till din hästs foderstat.

Steel-joint är förresten ett helt meningslöst tillskott. Det troliga är att det är mer skadligt än nyttigt för hästen. Detta mineraltillskott har t.ex. en Ca:P-kvot på otroliga 533. Kvoten ska helst vara runt 2. Det enda vettiga innehållet i denna produkt är lite magnesium. Magnesium kan man dock köpa betydligt billigare från annat håll. Produkten innehåller visserligen även två mikromineraler (spårämnen) som det ofta är brist på i grovfoder, nämligen zink och koppar, men innehållet av dessa mineraler är så litet att det är betydelselöst.

Varför tror du att s.k. organiska mineraltillskott skulle vara bättre för din häst?

Hej! Har också haft problem med fotosensibilitet, mugg och mjäll etcetera. Jag ger en mineral som är anpassad för hud/hov från Forage plus. Givetvis efter foderanalys. Bra med zink, koppar och fosfor. Detta är jättedyrt (blir ca 700 kr i månaden om man beställer ett halvår i taget) men ändå värt det för att slippa "dutta" med olika burkar. Det känns också bra att veta exakt vad man ger, eftersom innehållsförteckningen är fullständig, vilket jag förstått att den inte är i många andra mineralfoder. Kanske värt att kolla upp!?

Hej! Har också haft problem med fotosensibilitet, mugg och mjäll etcetera. Jag ger en mineral som är anpassad för hud/hov från Forage plus. Givetvis efter foderanalys. Bra med zink, koppar och fosfor. Detta är jättedyrt (blir ca 700 kr i månaden om man beställer ett halvår i taget) men ändå värt det för att slippa "dutta" med olika burkar. Det känns också bra att veta exakt vad man ger, eftersom innehållsförteckningen är fullständig, vilket jag förstått att den inte är i många andra mineralfoder. Kanske värt att kolla upp!?

Hur mycket ger du o varför den mängden? Tittar också på det mineralfodret men för min på 500 kg räcker det med ca 40 g/dag. Eller du har höga järn/manganvärden du vill balansera? Jag kommer dock få lägga till selen, makro och under vintern e-vitamin o ev balansera m koppar eller zink vid sidan av beroende på analys.

Som hästägare måste man förstå att hästen har behov av vissa s.k. essentiella mineraler. Essentiella mineraler är de mineraler som hästen måste få från foderstaten eftersom hästen inte kan tillverka dom själv. Olika hästar har olika behov varför man måste beräkna mineralbehoven för sin häst.

Den viktigaste källan för mineraler är ett grovfoder. Ett bra grovfoder täcker ofta de flesta av hästens mineralbehov. Mineralinnehållet i ett grovfoder kan dock variera inom vida gränser beroende på jordmån, pH-värde, skördetidpunkt m.m. För att veta vilka mineraler ett grovfoder innehåller måste man ha en analys som omfattar mineraler (både makro- och mikromineraler).

Först när du har räknat ut din hästs mineralbehov och vet vilka mineraler som ditt grovfoder innehåller kan du se vilka mineraler som det är brist på i foderstaten. När du vet detta kan du börja att leta efter ett mineraltillskott som passar till din hästs foderstat.

Steel-joint är förresten ett helt meningslöst tillskott. Det troliga är att det är mer skadligt än nyttigt för hästen. Detta mineraltillskott har t.ex. en Ca:P-kvot på otroliga 533. Kvoten ska helst vara runt 2. Det enda vettiga innehållet i denna produkt är lite magnesium. Magnesium kan man dock köpa betydligt billigare från annat håll. Produkten innehåller visserligen även två mikromineraler (spårämnen) som det ofta är brist på i grovfoder, nämligen zink och koppar, men innehållet av dessa mineraler är så litet att det är betydelselöst.

Varför tror du att s.k. organiska mineraltillskott skulle vara bättre för din häst?
Jag har uträknade foderstater till hästarna. Har gett mineraler från Granngården oftast pga att det har varit den sammansättningen som bäst kompletterat foderstaten. Att organiska spårämnen har bättre upptag läser jag överallt. Stämmer inte det?
Att jag började ge Steel-joint berodde på att inackorderingen fick det (som tidigare haft fång). Det påverkade hennes mage väldigt positivt. Utan steel-joint svullnade en tarm på henne vilket syntes tydligt, men med det så försvann svullnaden. Ägaren provade med uppehåll, men då kom svullnaden tillbaka. Med Steel-joint gick hon barfota utan problem på alla underlag, men utan blev hon ömfotad. Det syntes också skillnad på päls, man och svans. Detta gjorde att jag provade pga den tidigare fotosensibiliteten. Men fosforbehovet kan inte täckas med enbart det och då började jag kika runt efter andra alternativ. Jag har inte tänkt fortsätta med Steel-joint eftersom det inte passar in i foderstaterna.
Menar du att det inte spelar någon roll om spårämnena är organiska eller inte? Ska jag bara göra som förut att jag enbart tittar på innehållet och väljer det som kompletterar foderstaterna bäst?
Vilomix har ett mineralfoder med spårämnen och fermenterad jäst. Det har innehåll som passar bra i mina foderstater och känns som om det kan vara bra för magen med jästinnehållet. Kan det vara bra? (Vitafor Avel) Det innehåller lika mycket Ca och P, men eftersom jag fodrar med lusern har jag rätt mycket Ca i foderstaterna så kvoten skulle bli bra då och P-behovet fyllt. (80 g av varje).
Jag räknar behovet efter SLUs anvisningar.

Vi har också hög ca/p kvot på vårt hö. Jag ger Krafft Miner Vit. Två av hästarna får dessutom fosforbalans. Då funkar det enligt foderstatsprogrammet. :)

Hej! Jag ger 100 gram och kör enbart detta mineralfoder. Har inte så mycket järn, men däremot jättehöga manganvärden i hösilaget som jag vill balansera upp. Det blir överskott av alla mikromineraler med fodret, men de är i balans till varandra. Ger dock gärna extra zink då jag hört att det funkat på "hud/eksem-hästar". Tillsammans med några dl krubbskrammel att blanda med från fullfoder så täcks även selenbehovet. Enda nackdelen jag ser med fodret är att det verkar smaka rätt illa. Det tog lång tid att vänja in och jag får ge rätt mycket krubbskrammel för att dölja smaken. Egentligen skulle hästen klara sig utan kraftfoder.

Hur mycket ger du o varför den mängden? Tittar också på det mineralfodret men för min på 500 kg räcker det med ca 40 g/dag. Eller du har höga järn/manganvärden du vill balansera? Jag kommer dock få lägga till selen, makro och under vintern e-vitamin o ev balansera m koppar eller zink vid sidan av beroende på analys.

Varför ge extra selen, zink, koppar, e-vitamin vid sidan av? Det finns ju i detta foder. Det var den största anledningen till att jag valde fodret. Har tidigare duttat med extra e-vitamin, b1-vitamin, zink, koppar. Ger man 100 g av fodret så får man ju med detta. Men värdena kanske inte passar ditt hö?

Varför ge extra selen, zink, koppar, e-vitamin vid sidan av? Det finns ju i detta foder. Det var den största anledningen till att jag valde fodret. Har tidigare duttat med extra e-vitamin, b1-vitamin, zink, koppar. Ger man 100 g av fodret så får man ju med detta. Men värdena kanske inte passar ditt hö?

Precis. Har låga järn o rel låga mangan så den lilla dosen som krävs för att balansera (30-40 g) mitt nuvarande hösilage täcker inte övriga då. Men får se vad höstens analys säger :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: supersonic
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 975
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar