Mineraler på betet

L

Linas_

Hej!

Hur gör ni med mineraler när hästarna går på bete? Jag har alltid haft en "mineralbalja" stående och har utgått från att hästarna reglerar sitt behov av mineraler själv.

När jag var på G_gården igår sa de där att de inte säljer sådana baljor längre. Anledningen var att det inte var lämpligt att ge hästarna sina mineraler på det viset. Enligt dem skulle man även under betet ge hästarna mineralerna separat. Dvs ta ut en hink till varje häst och ge mineraler ihop med lite kraftfoder.

Jag har 10 hästar i min största sommarhage. Blandat fölston och ungston. Jag känner att det vore livsfarligt att gå ut och börja ge hästarn kraftfoder i hagen. Risken är ju oerhörd att de kommer att bli slagsmål. Det känns inte heller som ett alternativ att stå och plocka ut hästarna en och en varje dag för att ge dem mineraler utanför hagen.

Nu känner jag inte att G-gården är den mest tillförlitliga källan. Så, hur gör ni? Mineralbalja, eller ej.

Lina

Sv: Mineraler på betet

Inga mineraler på bete. Hästarna får i sig det dom ska. Det kan knappast råda så allvarlig mineralbrist på ett bete så man måste stödfodra med mineraler. Och om det skulle vara så, då skulle du även få stödfodra med kraftfoder alt grovfoder med, för då skulle knappast gräset växa speciellt bra.

TAck för svar :bow:.

Vi har lite äldre betesvallar som inte har så jättenäringsrikt gräs eftersom vi har lättfödda hästar. Jag har alltid tidigare gett mineraler på betet, men det är kanske onödigt. Stämmer detta även när man har lite "sämre" bete så länge hästarn håller hullet? Gäller det även för fölston (extra selen?).

Lina

Hej
Ang. mineraler på bete beror lite hur länga betes period är.
Våra hästar går ute ca 5 månader och vi skulle ha mineralbrist på alla hästarn om vi inte gav våra hästan nästan dagligen. Marker som vi har som hagar är urlakade på mineraler. Det fattas många olika växter som behövs för att täcka behovet. När det gäller fölson och unghästar är det extra viktigt att de får i sig mineralker för det är ju denna period i livet de växer och bygger upp sitt skelett. Vi fodrar med kraftoder, vitaminer och mineraler hela sommaren. Detta för att få en jämnare tillväxt på unghästarna, och inga brist sjukommar på de äldre. Vi har en spänvid från 2 år till 32 år.

Jag ger mineraler på betet både till unga och gamla djur. Dock vet jag inte om det blir helt rätt mängd till var och en. Jag häller ut en hög med mineraler och när de slickat i sig det så häller jag ut mer. Senare under betesperioden (ca september) så kommer jag att stödutfodra med lite kraftfoder och då får de mineraler i den blandningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö ja nu är det snart sommar igen. hur gör ni, använder ni bara saltsten till era hästar på sommaren och så rent vatten och gräs...
2
Svar
20
· Visningar
4 529
Senast: _Runaway_
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·
K
Foder & Strö Jag läste i en tidningsartikel i en av våra hästtidningar för något år sedan att de hade testat sej fram till att hästar blir glupskare...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24