Mineraler på betet?

ako

Trådstartare
Ettåringen går ut på bete med ett gäng lika gamla slynglar nästa helg. Hittills har han ju ätit enligt en ordemtligt uträknad foderstat (har minskat lite dock nu när gräset börjat komma upp) där mineraler ingår.

Funderar nu på hur jag ska göra under betesperioden. Tidigare har jag bara haft vuxna hästar som under stora delar av betesperioden ridits och däremd fått både en liten kraftfodergiva och mineraler efter ridning. Knattarna kommer vi ju dock inte att släpa ut och in i stall o dyl om ingen skulle skada sig eller så, och inte lär de behöva någon annan mat än gräset heller, iaf inte under maj-juli.

Men hur 17 gör man med mineraler? Ställer man ut en bytta lär den ju bli förstörd vid första regn. Har sett mineralbaljor och mineralstenar för kor o får men inte för häst tyvärr. Tyckae annars att en sådan balja samt saltsten borde kunna vara ett bra alt? Men finns mineralbalja/sten för hästar? Hur gör ni andra med växande, betesgående unghästar?

Tack på förhand för svar!
 
Mineraler är alls ingen nödvändig het bara för de går på bete...Så länge gräset växer och så länge unghästen håller sitt hull så får den i sig det den behöver. Man vet att växterna inte kan tillväxa om det är en allvarlig bristsituation i marken. Alltså finns det oftast tillräckligt med mineralämnen i gräset...Att bara ge för säkerhets skull är ganska dumt eftersom mineraler ser man idag som ett av de största miljöbovarna...då bla fosforet.
 
När min var ett år ställde jag ut en sån där mineraltunna. Som en stor saltsten fast med mineraler. Det tog en timme så hade de bankat sönder den med hovarna... Fem stycken 1-åringar som hade dyrt nöje! :smirk:

Resterande år har hon fått klara sig. I början och slutet av betesperioderna har jag stödfodrat henne med Krafft Grov, och då får hon ju i sig mineraler.

/C
 
Tack båda två för svaren! Känner mig dock lite tveksam till att låta dem vara helt minerallösa hela sommaren. Bara för att gräset växer behöver väl inte det betyda att alla de mineraler som en växande unghäst behöver finns i det?

Funderar vidare... Tack, tack :)!
 
Nähä, och varför skulle det inte betyda det ? Du måste ju gå efter hästen hull och hur betet är...inte bara anta: jaha, nu är det bete och då måste den ha mineraler för det finns inga i gräset...
 
Snälla! Jag har inte varit otrevlig emot dig,jag tackade vänligt för både ditt o Cyllenes svar och skrev att jag skulle fundera vidare. Förstår verkligen inte varför du tar till en så snorkig ton emot mig :confused:?

Jag har absolut inte påstått att det inte finns mineraler i betet och jag vet att det finns miljörisker med överutfodring av mineraler. Å andra sidan har jag en växande unghäst som är min ögonsten och som jag vill göra allt så bra jag bara kan för, och har under alla mina tidigare 20 "hästår" hört och läst att hästar, ffa unghästar, bör ha tillgång till mineraler på betet. Oftast reglerar de ju mineralintaget själva o äter inte om de inte behöver.

Vad det gäller mineralbalans är det f ö en av de saker som kan vara svårt att se med blotta ögat, såvida det inte är riktigt åt helvete. Hästen kan vara i gott hull o blank o fin utan att den för den skull får i sig rätt balans mellan de olika mineralämnena. Energi- o proteinbrist syns lättare okulärt.

Samma sak vad det gäller olika beten: Bara för att gräset växer måste inte mineralhalten vara lagom avvägd till hästar. Självfallet kan det vara så, men man vet ju inte.

Vet som sagt inte hur jag ska göra. Bäst är väl att kontakta en kunnig foderrådgivare. De brukar ju heller inte fräsa av en för att man har tankar o undringar...
 
HULL och mineraler är ju inte synonymt sammankopplade. Dvs hästen kan vara i bra hull men ändå ha mineralbrist/fel mineralbalans.

Nu är ju enda sättet att VETA att analysera betet vilket inte riktigt låter sig göras. Däremot vet jag vad hö taget på omkringliggande marker har för mineralvärden och därför ger jag Miner Grön till mina under betesgång.
 
Jo, miner grön är väl det som verkar vettigt i mitt fall oxå. Funderar bara på hur man bäst löser det praktiskt? Mata alla pållar med mineralpellets? Någon form av mineralkrubba?

Hur gör du?
 
Och jag har inte vart otrevlig mot dig heller...förstår inte VARFÖR folk läser mellan raderna ? :confused:..Ok då eftersom du inte tror mig...Ring SLU och rådslå..Det är där jag fått min information...
 
OK, om du inte menade att låta sur så är det lugnt. Läs igenom ditt förra inlägg igen, så tror jag, handen på hjärtat, att du ser att det ganska lätt kan tolkas som snorkigt. Men som sagt, om det inte var meningen, så fine with me.

Däremot är jag fortfarande osäker på om mineralbrist syns på hull o blankhet i första taget. Att protein o energi brist o dito överskott gör det är en annan femma.
 
Jo, miner grön är väl det som verkar vettigt i mitt fall oxå. Funderar bara på hur man bäst löser det praktiskt? Mata alla pållar med mineralpellets? Någon form av mineralkrubba?

Hur gör du?

Jag ger INTE fri tillgång, de små rackarna okynnesäter då. Utan jag tar ju iaf in dem i princip dagligen så då får de då. Det fåtal dagar de inte tas in alls eller om jag skulle ha dem så att jag inte hade så jag kunde ta in så ger jag dem när jag är där, är ju iaf där dagligen. De små lättlurade kräken, eh förlåt änglahästarna, går på att mineralpellets är kraftfoderpellets och är jääätteglada att de får en hel DECILITER kraftfoder per dag. Så snabbt gjort att ge dem ur handen om man vill ;)

Till saken hör att de är obotliga grusmineralssilare/hatare, men som sagt, pelletsen går ner ren.
 
Tackar! Då matar jag dem nog helt enkelt med lite mineralpellets i hagen. Kommer ju däremot inte att ta in dem mer än nöden kräver, utan "bara" visitera o kolla till dem i hagen 2 ggr per dygn. De ska nämligen inte gå hemma hos mig i sommar, ( min sommarhage är bara på 1.5 ha, så dels räcker ju inte betet o dels kan ju inte småkillarna gå med stona utan risk för ännu mindre hästar, fast då till nästa sommar... ;)) utan hos tillsammans med tre andra slynglar i en jättehage 1,5 mil härifrån.

Måste säga att jag blev avundsjuk när jag såg dina hagbilder o läste om ditt betessläpp. Fick intrycket av en sommarhage på minst 5 ha... *dregel*.
 
Vi har byggt som ett 'bord' (kan inte förklara det bättre :D) med ett hål i passande en mineralbalja samt en pinne som håller saltstenen på plats. På det sättet kan de inte sparka sönder stenarna. Höjd beror ju på ras. Mina sitter ganska lågt eftersom vi har mest shetlandsponnyer.

Det var jättelätt att bygga, fyra stolpar ner i marken bara - den sitter definitivt fast - och sen en skriva på det. Vi har dessutom byggt tak över så mineralerna inte kan regna bort. Ett tips bara, jag vill nämnligen heller inte låta dem gå en hel sommar utan salt och mineraler. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368
Foder & Strö Måste ställa en dum fråga.. Jag har haft hästar i lite drygt 10 år. Då det inte gjorts några ananlyser på hösilaget tidigare har jag...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Isislover
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 103
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp