mineraler och bete

J

jezekl

jag har hört och läst att många ger sina hästar mineraler när de går på bete. Varför gör man det? Vad är det för mineraler som saknas i gräset som de behöver?

Jag funderar för att veta om och vad jag ska ge min häst när han släpps på bete.
 
Om han bara ska betas hela sommarn och inte ridas behöver du inte ge honom något kraftfoder. men om han ska gå någon gång ibland kan du ju ge honom lite betfor eller nåt
 
beror på betesmarken, en del betesmarker är fattiga på mineraler och för att hästen inte ska få brister ger man dom mineraler. Av samma anledning som man ger mineraler resten av året alltså(fast då är det för att höet och annan mat inte innehåller tillräckligt med mineraler).

Men annars är det som inapina säger: ska hästen bara gå på bete behöver du inte ge något extra kraftfoder.
 
Jag brukar lägga ut mineralsten + saltsten, då kan hästarna tillgodogöra sina behov själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
760
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp