mineraler nödvändigt?

K

knasan

I vårat stall säger de att hästarna måste ha mineralpellets/pulver e.d. oavsett, men det finns väl många hästar på bete som bara äter gräs+saltsten hela sommaren? Hur jag än bläddrar i min foderlära blir jag inte klok på om de måste ha mineraler även på sommarbete, när de inte används och inte får spannmålsbaserat kraftfoder, eller annat heller, för den delen.

Sv: mineraler nödvändigt?

Man ska stödja med mineraler året runt! så länge man inte fodrar hästen med sk färdigfoder i rätt mängd.

Om man skall ge dem mineraler eller inte avgörs av vilket intag de får i sin foderstat för övrigt. Majoriteten av mineralerna får de i sig om man har ett bra hö med bra CA/P kvot. Har själv inte behövt ge en enda av mina hästar några andra mineraler än rent selen på hela vintern deras behov täcktes helt på det foder de fick trots att de inte äter färdigfoder. Det är därför man måste ha en analys på sitt hö så att man vet vad man stoppar i dem. Överfodring av mineraler är lika farligt som underutfodring i vissa fall så det är inte bara att pyttsa på hur man känner för.

Ja, suck... men kan man säga att en tumregel är att hästen känner själv om den behöver mineraler, så om man ger den t ex mineralpellets och den inte vill ha mer så beror det på att den helt enkelt inte behöver det?

Det fungerar kanske med vissa hästar och vissa typer av mineraler, men tyvärr inte alltid. Vissa mineralpellets är alldeles för goda, och vissa hästar "förstår inte sitt eget bästa" och äter inte mineralerna även om de behöver...

"Betets sammansättning är sådan att så länge mängden bete räcker för att behålla hästens hull täcks även behovet av de vanligaste mineralämnena. Digivande ston kan behöva mineraltillskott, särskilt på rena gräsvallar. Växternas innehåll av natrium är däremot lågt. Salttillskott behövs därför till alla beteshästar." Citerat ur "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren, sidan 131.

Man har kunnat bevisa att hästar känner av saltbrist, men jag har då inte läst om någon vetenskaplig rapport om att liknande kunnat bevisats om brist på mineraler.

Min häst älskar mineralpellets. Dom är som godis för han!
Nej, han får klara sig utan mineraler nu. Saltsten har han i hagen, hade tänkt att ev ge han ett litet tillskott om vi tränar hårt nån gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka