mineraler igen, suck...

majola

Trådstartare
Jaha, nu har ytterligare en häst i stallet börjat rata grusmineralerna! Vad ska man ta sig till? Den här lilla hästen får 52 MJ om dagen , och höets värden är:

7,8 MJ
54 g smb rp
1,7 g ca
1,1 g p
0,5 g mg

För närvarande äter (ska äta!) den
6,5 kg hö
100 g havre
50 g betfor
75 g miner vit
0,5 mått dikalciumfosfat
kalk (knappt en tsk, för att få upp kvoten lite)

Nu lämnar den alltså miner vit i krubban. Vad kan man ersätta eländet med? Jag har räknat ut att 1,5 mått dikalciumfosfat och 1,5 mått biomag skulle täcka behovet av makromineraler (och kvoterna funkar) men det blir ju väääldigt mycket pulver att trycka i den. Dessutom bör man väl i så fall ge något annat tillskott (selen, chevinal plus etc)?

75 g miner röd och 2,5 mått fosforbalans funkar också, men det blir ju också mycket pulver.

Någon som kommer på något smart? Hästen väger för övrigt ca 450 kg och är lite rund.
 
Byt havren mot 400 gr vetekli och ge 50 gr miner blå eller miner röd + 0,75 dosmått dikalciumfosfat.

Behoven är täckta och kvoterna ok.

mvh Jessica
 
Det finns pelleterade mineraler att köpa, blanda dessa i din betfor så slipper du ha "grus" kvar i krubban.
Det bästa är dock naturliga mineraler, dom syntetiska mineralerna som "alla" anväder är lätta att dosera fel. Ger man naturliga mineraler så tar hästen endast det dom behöver tillgodo, det blir aldrig en överdosering.
Naturliga mineraler säljs tyvärr inte överallt, jag handlar mina på denna hemsidan:
http://www.ameproducts.se/ (se även fakta om det på Aftonbladets ridsportsida) Mineralerna heter BIOPROMIN (AME-Produkter)
Lycka till
 
Hej!Vet att när jag pratade med foderrådgivaren på kraaft så sa hon att miner vit snart kommer i pelletsform. Så det kan du ju kolla upp för då behöver du ju inte joxa med att ändra hela foderstaten!
 
Jessica, vad räknar du med för behov på magnesium? Jag får det till att ditt förslag bara ger 80% av behovet (men jag räknar så ofta fel...) Tror du att den går upp i vikt av de 2 extra MJ:en? (Det är inte vår häst. Jag brukar ställa foderstaten, men mer motion ligger liksom inte i min makt.)

Det finns grus-miner röd i stallet, och med så mycket vetekli så går det ju lättare att gömma den. Man kanske till och med kan lura i henne miner vit? :idea:


Biten: Tänk vad bra om miner vit kommer i pelletsform...Då löser det sig ju på bästa sätt!
 
Behov Mg: 0,15 * MJ (54) = 8,1 gr

Hö: 6,5 * 0,5 gr = 3,25 gr
Vetekli: 0,4 * 4,6 gr = 1,84 gr
Miner röd: 0,05 * 60 gr = 3 gr

Tot: 3,25 + 1,84 + 3 = 8,09 gr

Har du sett att Krafft har ändrat innehållet i mineralerna? Röd innehåller Ca 110 gr, P 17 gr och Mg 60 gr.

Det är olika värden på exempelvis miner Blå beroende på om man tittar på analysgarantin och om man går in och tittar på "den blå familjen".

mvh Jessica
 
Jag har 1,1 g mg på vetekli. :confused:

Tack för tipset om att Krafft har ändrat sammansättningen, ska gå in och kolla det!
 
Hippo plus är ett pelleterat mineralfoder.
HJar inte värdena i huvudet, men kolla på deras hemsida.
 
Hippo plus:
Ca: 140
P: 30
Mg: 20

Har redan kollat "alla" de vanligaste märken... Funkar inte. :crazy: Det är svårt med ponnyerna som inte ska ha så mycket kraftfoder, man får så litet utrymme att trixa då.
 
Du kan inte prova att blanda mineralerna i lite betfor? Eller gömma dem i en urgröpt äppelhalva eller liknande?
 
Den får ju betfor, men det hjälper inte. De rinner liksom igenom.

Föreslog ägaren att den skulle få vetekli, men hon tyckte att vi istället skulle ge den lite mindre mineraler. Nåja, det är ju inte min häst...
 
Om den börjat rata mineralerna så behöver hon dom nog inte. Låt resterna ligga kvar i krubban och när dom är uppätna, dvs när hon behöver så är det bara att ge igen. Så gör jag och det funkar väldigt bra.
 
Jag har valt att gå efter innehållet i olika fodersorter i en lista som jag har fått av Nina för ett tag sedan. Det är lite annorlunda värden jämfört med exempelvis Freefarm.

Visst är det kul när man har flera olika värden att ta ställning till. *ironiskt* :angel:

mvh Jessica
 
Okej då förstår jag. Min häst är oxå kräsen till mineralerna, men jag gör oxå så att om mineralerna ligger kvar i krubban, får hon inga nya den dagen, sen brukar hon ha ätit upp dem till nästa dag.
Jag tror oxå det kan va så att hon inte behöver så mkt mineraler då. Man får ju tänka på att det finns mineraler o vitaminer i såväl gräs som övriga fodret, den mängd som står på mineralhinken är ofta det totala dagsbehovet.
 
Nu är ju frågan inte längre aktuell, eftersom ägaren inte tyckte att det var så viktigt, men jag känner ändå att jag måste lägga till en sak.

Uppenbarligen har jag uttryckt mig väldigt slarvigt. :o Jag har inte bara pytsat på mineraler lite som jag tycker eller följt utfodringsanvisning på förpackningen. Jag har ju en höanalys och har naturligtvis använt den.

(Nog för att jag har livlig fantasi, men hur kan någon tro att:
75 g miner vit
0,5 mått dikalciumfosfat
kalk (knappt en tsk, för att få upp kvoten lite)
är ett resultat av en gissning? :confused:)

Såvitt jag vet visar studier att hästar *inte* kan känna när och vilka mineraler de behöver (förutom salt). Dessutom ska mineraler tillföras regelbundet och inte lite då och då. Jag kan ju vara dåligt uppdaterad, men jag skulle inte våga förlita mig på att mina egna hästar är mer intelligenta än genomsnittshästen och själva kan avgöra huruvida de behöver äta sina mineraler eller inte. :) Dessutom brukar jag inte låta matrester ligga kvar i krubborna...

Stort tack till alla som har engagerat sig i tråden! :bow:
 
Men då får du väl ta och ge peletterade mineraler då, det kanske din häst äter bättre. Mina äter i alla fall så mkt dom behöver, ibland vill dom inte alls ha under vissa perioder men det finns ju ifall dom vill ha. Det var en utbildad foderrådgivare som sa det åt mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp