Mineraler igen ... Eller inte?

A

ad_hoc_80

När jag räknar på foderstaten så behöver jag inte något extra mineralfoder.

Men så sa en veterinär att man ändå ska ge ett mineralfoder i alla lägen, så då köpte jag Kraft Blå. (Rekommenderades av deras rådgivare som ett bra "allmän-tillskott")

Sedan kom en annan veterinär och sa att man inte alls behöver ge ett mineralfoder, om foderstaten täcker behovet. Dessutom skulle syntetiska mineraler (t ex kraft blå) ändå knappt tas upp av hästen.
Skitdyr bukfylla med andra ord ...

Så jag hittade ett naturligt mineraltillskott, men då var Ca/P-kvoten 40 :eek: (och större delen av innehållet var dessutom mjölksocker ...)
Jag ringde och fick till svar att fosfor tas upp så mycket bättre, så att den kvoten var helt OK ...

Vad ska man tro?
Behövs mineral-foder i alla lägen?
Är det överhuvudtaget lönt att köpa syntetiska mineraler?
Och är verkligen en Ca/P-kvot på 40 OK?

Känner mig som den enfaldiga hästägaren som snart kommer hem med konserverad gröt ... :o

Sv: Mineraler igen ... Eller inte?

Jadu... Först börjar vi med att döda myten om "syntetiska mineraler". Mineraler är inget annat än just mineraler - grundämnen i olika konstellationer. Att kalla mineraler för syntetiska är för mig fullständigt obegripligt och talar bara om för mig att personen ifråga inte har fattat vad mineraler innebär.

Det "naturliga" mineraltillskott du har hittat låter ju inte direkt som något mineraltillskott att tala om. HUR MYCKET måste du ge av det för att hästen ska få i sig de rekommenderade mängderna av just mineraler, när det dessutom mest innehåller mjölksocker (som man för övrigt bör undvika till hästar)?
Ja, man kan ge betydligt mer kalk än fosfor, om bara fosforbehovet är täckt. Men det finns liksom ingen anledning att ge något som har en Ca/P-kvot på 40.
Just det mineraltillskott du hittade känns verkligen som att kasta pengarna i sjön.

En bekant till mig var på foderföreläsning för en Christina Planck för många år sedan och frågade just om detta när normalfoderstaten enligt uträkning täcker hela mineralbehovet. C.P ansåg då att man ändå bör ge ett mindre tillskott av mineralfoder för att säkerställa tillförseln av spårämnen.

Hej!

Foderkursen i våras på SLU ansåg att om man har koll på selenet behöver man inte ge mineraler- ja alltså om behovet täcks av fodret, annars måste man ju.

jag tycker int det brukar ge nåt att ge mer än nödvändigt- mer än stora hål i plånboken..

/ Lavinia

Och det där skall vara en saklig och vetenskapligt grundad argumentation?

hur kan kvoten vara 40? att ha koll på kvoten är ju viktigt men den ska ju ligga runt 1,2. Sen att ge mineraler bara för att ge, fast de inte behöver tycker jag känns väldigt onödigt, och även balansen mellan alla mineraler är ju viktig, får den väldigt mkt av en mineral kan det hämna upptaget av en annan mineral osv...

orkade inte läsa hela artikeln, men tyckte det var mycket babbel bara. Orkade inte läsa så långt att han kom fram till något vettigt...
Och i sånnafall måste jag få i mig alla mineraler för jag är typ aldrig sjuk ;)

Föresten han som skrivit boken "Elmer G." vem är det?

Det är ett utdrag från en bok : Översatt med tillstånd från Elmer G. Heinrichs bok "The root of all disease".....vet ej mer än så....men lite intressant är det,
lite återkommande är det här i länkarna också...speciellt utarmandet av
mineraler i jorden....en återkommande röd tråd!!

TS : Hittar dock inte mycket om varför kvoten ska vara som den är...men det bör räcka med Grovfodret.......allt eventuellt överskott i tillskott/kraftfoder är inte att föredra.

"Källor: Vitamin- och mineral-ABC, Lantmännen KRAFFT AB, Utfodrings-ABC, Lantmännen KRAFFT AB, Hästens utfodring, Christina Planck m.fl."
http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=103

Studie SLU http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1802837.svd

"Frode Slinde
Klinisk näringsfysiolog, med dr
Avd för klinisk näringslära" http://www.pharmguse.net/textkopior.pdf

Info om hälsosiderna http://www.halsosidorna.se/OmHalsosidorna.htm
Mineraler...massor att läsa om allt....för människor !http://www.halsosidorna.se/Mineraler.htm
Utdrag ur hälsosidorna...som kan passa häst att äta, då det finns i mycket, i naturlig form.............men RDI är räknat på vuxen människa ej häst
Att tänka på för :
Blandkost täcker dagsbehovet, ger ca 1-2 g fosfor per dag. Fosfor samverkar med kalcium för att bilda starka tänder och skelett. Fosfor är det andra vanligaste mineralet i kroppen. Vår kost innehåller ofta mer fosfor än kalcium så brist väldigt ovanlig.-hos människa.
Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI för människa:
Fosfor (P) Procent av RDI vid 100 gram

> 60 % av RDI
Linfrö (82 %)
30 - 60 % av RDI
Ärtor (48 %), Havre (41 %), Råg (45 %), Bovete (40 %), Ris (37 %), Bockhornsklöver (37 %), Gurkmeja (39 %)
8 – 30 % av RDI
Vitlök (19 %), Nypon (15 %), Nässla (11 %)

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI för människa:
Kalcium (Ca) Procent av RDI vid 100 gram

> 60 % av RDI
Gurkmeja (142 %), Nässla (74 %)
30 - 60 % av RDI
Nypon (39 %)
8 – 30 % av RDI
Grönkål (20 %), Vitlök (23 %), Sojabönor (28 %), Linfrö (25 %), Bockhornsklöver (22 %)

........Nu kommer jag & rör till det lite för er båda - trevlig läsning ! :
http://www.ion-silver.com/minerals.htm

Oj vad många ord ... :eek: Orkar inte igenom hela nu ....
Men om Ion-silver tycker jag inte. Tidigare hade de ju med på hemsidan hur silvervatten botar cancer och annat dravel. Kvacksalveri, anser jag.

Sedan undrar jag en liiiten sak - en atom försvinner ju aldrig från jordens yta.
(Såvida men inte klyver den, eller skickar ut den i rymden)

Vart har då t ex selen-atomerna tagit vägen? Alla säger att vi har selenfattiga jordar (och det är säkert sant) men vart är selenet nu då?

Bara en grej jag inte fattar ... :o

Det var nog detta som stod med förr....det får ej vara kvar på hemsidan - då dessa produkter är tillskott ej medicin.....då det ej kan klassas som det p g a att det ej går att patentera då det är en naturlig mineral.
http://www.2000taletsvetenskap.nu/erfarenheter/kolloidaltsilver_msm.htm

Jag tror inte heller på att det finns "ett" botemedel på cancer/andra sjukdomar,
utan det bästa "medicinen" är nog att ta reda på vad just din kropp/hästs kropp "innehåller".....om Vitaminer & Mineraler & allt annat som behövs för en frisk kropp....& då menar jag invärtes med olika prover som finns...via läkare eller t ex Håranalys

......sedan ge kroppen det den behöver...& det varierar från individ till individ......det som fungerar för en, fungerar kanske inte för en annan........resultat & behov är som sagt induviduellt, men en stark grund är bra för de flesta - äta varierad kost & veta vad man stoppar i sig & ger sina djur (ej syntetiska Vi.& Mi. som finns i allt för mycket)

Ut i djungeln bara.....& försök hitta bra produkter.

Ska uppdatera i min egen tråd om min sjukling idag...läs mer om analys m m
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=929511

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 587
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver få mer muskler över ryggen. Hon är dåligt musklad över ryggen och är lite hopsjunken över sadelläget. Vi har...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur