Mineraler i hö

BiMi

Trådstartare
Hej sökte lite men hittade inget så tänkte be om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig. Fick höanalysen förutom socker idag. Har aldrig varit med om att det varit så lite mineraler i höet. Det är ängshö som inte gödslat. Min kompis har tidigare haft hö från samma ställe och inte haft så låga värden. Han får 8kg hö,får då lite överskott på protein. Mineralerna är, ca 1,3gram/ per kg, p 1,1gram/per kg foder och mg 0,7gram/ kg foder. Hur skall jag få till det med mineralfoder, helst utan melass, och hur mycket är grundbehoven. Selen stod inte på analysen, fanns det ej eller måste man beställa det extra, vad är grundbehovet där. Är en kallblodshäst 5 år lättfödd, går på lösdrift.
Skulle någon vilja hjälpa mig att bena ut detta skulle jag bli glad.

Tack BiMi

Sv: Mineraler i hö

Gödslas inte markerna får man räkna med att mineralhalten sjunker!

Selen brukar vara ett tillval när man analyserar och ett ganska dyrt tillval, men svenska jordar är oftast selenfattiga.

Du måste ju ge ett mineraltillskott och i de flesta ingår selen. Det blir nog svårt att hitta mineraler utan melass, granulerade brukar ligga runt 2% och pelleterade runt 6%. Koncentrationen av mineraler i granulat brukar vara högre än i pellets, så får du i hästen granulat blir det billigast och minst med melass. Dock ger man ju inga mängder så sockermängden i mineralerna är ju ingenting jämfört med de i höet.

Det finns dock färre granulat på marknaden än pellets, de jag känner till är Krafft Blå granulerad, Vitafor Strong, Mustang har också någon och Finska foder har någon som heter Racing någonting. Alternativt köper man de råvaror man behöver och gör en egen blandning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka