Mineraler eller inte?

H

Happy

Jag har ett bra ensliage som täcker behovet av kalcium och fosfor till min häst. Frågade idag en foderexpert på ett stort företag om hur man bäst tillsatte selen i foderstaten. Hon sa då att jag skulle ge ett mineralfoder eftersom höet inte täckte behov av zink, koppar m.fl. Då skulle jag hellre tillsätta mineralfoder och tillåta ett överskott av Ca, P och Mg. Då skulle jag även täcka behovet av selen. Vad säger ni?
Jag har inte räknat på koppar, zink och liknande mineraler, inte tänkt på det faktiskt.
Ensilaget har en kvot på 1,5 mellan Ca och P, och täcker som sagt behovet. Tyvärr fick jag inte värdet på magnesiumet, så där vet jag faktiskt inte.
Vilket mineralfoder ska jag välja om jag bara utgår ifrån att hästen bara äter ensliaget?
Hur tillsätter ni mineraler och selen till era hästar?

Tacksam för hjälp och synpunkter!

(Säg till om jag missat info)

Mvh Happy

Sv: Mineraler eller inte?

Jag använder ett foderkonsentrat som innehåller allt som en växande unghäst eller dräktigt sto behöver utom selen. Det innehåller inte heller några större mängder energi utan jag kompletterar det med havre efter de olika hästarnas behov. Anledningen till att det inte innehåller selen är att det inte är svenskt så att det antaligen inte finns behov av det i ursprungslandet och att det finns risker med överdosering. Så jag använder ett svenskt foder av liknade typ som konsentratet som innehåller rätt mängd selen som komplement. Det svenska fodret får de bara någon deciliter av per dag, det hade gått att byta ut mitt "import foder" mot det svenska men det blir billigare att använda det utländska.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V