H
Happy
Jag har ett bra ensliage som täcker behovet av kalcium och fosfor till min häst. Frågade idag en foderexpert på ett stort företag om hur man bäst tillsatte selen i foderstaten. Hon sa då att jag skulle ge ett mineralfoder eftersom höet inte täckte behov av zink, koppar m.fl. Då skulle jag hellre tillsätta mineralfoder och tillåta ett överskott av Ca, P och Mg. Då skulle jag även täcka behovet av selen. Vad säger ni?
Jag har inte räknat på koppar, zink och liknande mineraler, inte tänkt på det faktiskt.
Ensilaget har en kvot på 1,5 mellan Ca och P, och täcker som sagt behovet. Tyvärr fick jag inte värdet på magnesiumet, så där vet jag faktiskt inte.
Vilket mineralfoder ska jag välja om jag bara utgår ifrån att hästen bara äter ensliaget?
Hur tillsätter ni mineraler och selen till era hästar?
Tacksam för hjälp och synpunkter!
(Säg till om jag missat info)
Mvh Happy
Jag har inte räknat på koppar, zink och liknande mineraler, inte tänkt på det faktiskt.
Ensilaget har en kvot på 1,5 mellan Ca och P, och täcker som sagt behovet. Tyvärr fick jag inte värdet på magnesiumet, så där vet jag faktiskt inte.
Vilket mineralfoder ska jag välja om jag bara utgår ifrån att hästen bara äter ensliaget?
Hur tillsätter ni mineraler och selen till era hästar?
Tacksam för hjälp och synpunkter!
(Säg till om jag missat info)
Mvh Happy