mineralbrist

L

larre33

Hej
Jag har en undran om varför min häst äter skit, alltså hästskit. Har hört varför någon gång. Är det någon som vet, är det en brist på något eller?

Sv: mineralbrist

I min bibel :D Hästens näringsbehov och utfodring, av C Planck och M Rundgren, läste jag senast i går att koprofagering/träckätning hos vuxen tamhäst beror ofta på för lite grovfoder och/eller proteinbrist.

I det vilda äter vuxna hästar träck när det är dåligt med bete för att få i sig extra proteiner (mikrobprotein).
Föl äter ibland mammans träck (alltså mammans skit) för att få i sig mikroorganismer för jäsningen i grovtarmen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: mineralbrist

Som Alin säger: Ofta pga proteingbrist! Och/eller brist på tillräckligt med grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama