Mineralbehov?

P

Pälskling

Då hästen nu äter HippoMüsli, som innehåller mineraler och vitaminer, behöver jag veta vad en stor häst har för mineralbehov. Jag vet ju inte om det räcker med de mineraler och vitaminer som finns i müslin eller om jag behöver tillsätta extra.

Mellan Ca och P är det väl just kvoten mellan dessa som är det viktiga - som bör ligga mellan 1,2 - 1,8, men som kan vara ända upp till 3?

Även mellan Ca och Mg är väl det just kvoten som ska stämma - men vad är den?

Hur är det med natrium, selen, koppar, järn, zink och A-,B-,D-,E-vitaminerna? Vad har hästen för behov av dessa?

Här är en länk till vad HippoMüsli innehåller: http://www.svenskafoder.se/dj/index.htm

Tacksam för hjälp! :confused:
 
Jag brukar följa den här tabellen när det gäller vitamin-och selenbehov:

Behov per 100 kg, utan tillägg för dräktighet:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg

Vad gäller Ca, P och Mg räknar jag såhär:

Ca = MJ * 0,4
P = MJ * 0,3
Mg = MJ * 0,15

Ca/Mg-kvoten ska vara minst 2,7.

mvh Jessica
 
Hur många IE går det på ett mg?

Du räknar inte alls med spårämnen såsom järn, zink m.fl. (undrar just då jag själv ägt en häst med järnbrist)?
 
Har inte fått några värden på det så därför har jag inte räknat med dem. :crazy:

Funderar på att ta fullständig analys på nästa års höskörd, då ska jag räkna med allt jag har värden på.

IE är en egen enhet (Internationella Enheter) går inte att jämföra alls med mg.

mvh Jessica
 
Men den måste väl gå att översätta?

Räkna på IE går ju, men hur gör man om man behöver ge någonting som räknas i IE - det finns ju inga IE-mått?
 
Det står ju i innehållsfärteckningen IE/kg. Det är alltså inte svårare att dosera än mg, som ju också anges likadant, t ex hur mänga mg kalcium ett fodermedel innehåller per kg.
 
Jo, men om jag behöver ge av någonting jag räknat på i enheten IE hur vet jag då hur mycket jag ska ge i verkligheten?
 
Eller är det så att t.ex. D-vitamintillskottet jag köper på affären även den har en innehållsförteckning i IE och ett medföljande mått som säg motsvarar 1000 IE?
 
Om du behöver ge 100 IE av någonting, och köper ett preparat där det står att 1 kg innehåller 1000 IE så behöver du alltså ge 100 gram av det preparatet för att komma upp i 100 IE. Om det skulle stå att 1 dosmått innehåller 50 IE så får du ge 2 dosmått. Jag tror att du gör det krångligare än vad det är. :)
 
Förmodligen! ;)

Jag har ju aldrig använt eller reflekterat över IE innan, alla tillskott jag använt har mätits i mg.
 
Jag fick ett jättebra häfte av stallägaren där det står allt om behov av spårlement, behov av vitaminer, mineraler mm. Det skiljer sig dock lite från det man läst här:

järn: 1 mg / kg häst och dag(obs ej /100 kg häst)
mangan: 0,4 mg
koppar: 0,1 mg
zink: 0,5 mg
cobolt: 0,003 mg
jod: 0,003 mg
selen: 0,003 mg.

E-vitamin: 0,25-1 mg/kg häst (ej / 100 kg)
A-vitamin: 75 IE. hästar som växer:150-200 och högdräktiga o digivande ston 100-150.

Sen e där en hel del om vad olika foder och olika sorters hö brukar innehålla för spårlement.
selen i hö: allt ifrån 0,003-0,06 mg / kg ts efter allt
selen i havre: 0,005-0,05
selen i korn: 0,004-0,02
selen i kli: 0,05
 
Så här står det:

"Lantbruksstyrelsen tilssatte en arbetsgrupp som fick i uppgift att sammanställa de erfarenheter och forskningsresultat som finns i Sverige och utomlands beträffande utfodring av hästar.
Arbetsgruppen har bestått bla av Christina Planck och sen står det en massa andra gubbar från lantbruksnämden och sveriges lantbruksuniversitet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan. Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp