Mineralbalja i hagen

P

piggis_83

Köpte en sån där mineralbalja i helgen. Satte ut den i hagen till hästarna för att de ska få i sig mineraler oxå utöver saltsten.
Problemet var bara att min häst stod o slickade/åt i denna balja ideligen så jag tog bort den från hagen till slut!
Kollade innehållsförteckningen och visst var där en del betmelass i den, så det smakar väl sött o gott kan jag tro. Annars är hon väldigt kräsen när det gäller mineraler (vanliga i hink alltså)....
Det står på baljan att hästarna kan ha fri tillgång till den, men nej då selen är ju i den, och det är ju farligt om de får i sig för mkt!

Nu har jag satt ut den en liten stund i hagen varje dag, vill ju att sällskapsponnyn ska få i sig lite oxå. Min häst får havre o jag blandar i lite vanliga mineraler i den (som hon knappt äter....)

Hur ska jag göra? Jag vågar väl knappast låta baljan stå i hagen jämt eller?? Behöver de extra mineraler, om de har mineralsaltsten o bra bete?

Sv: Mineralbalja i hagen

Ingen som har en åsikt?? Hmm det va ovanligt på buke :smirk:

hur mycket innehåller hela baljan då?

55 mg per 100 kg kroppsvikt och vecka är rekommenderad dos..
och det är först vid 1650 mg per 100 kg häst och vecka som hästen blir förgiftad..

detta beräknat på Tokosels innehåll och rekommendationerna på www.fass.se

Senast ändrad av en moderator:

"Betets sammansättning är sådan att så länge mängden bete räcker för att behålla hästens hull täcks även behovet av de vanligaste mineralämnena. Digivande ston kan behöva mineraltillskott, särskilt på rena gräsvallar. Växternas innehåll av natrium är däremot lågt. Salttillskott behövs därför till alla beteshästar." Citerat ur "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren, sidan 131.

Därför skulle jag säga att ge dom bara en vanlig saltsten, utan mineraltillsatser, nu under betet. Det är ju inte heller nyttigt att överutfodra med mineraler, förutom att det är att slänga bort pengar... Räkna sedan ut vad (om) dom behöver för mineraler till vintern baserat på en höanalys.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 703
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar